- سیدعلیرضا شریفی
انتشار اخبار دروغ برای تخریب دیگران اتفاق خوشایندی در رسانه ها نیست و به نظر می رسد که مسئولان ناظر بر عملکرد مطبوعات باید در این باره با جدیت ورود پیدا کنند تا این به ظاهر رسانه ها با دروغ پراکنی زمینه گسترش شایعات و تخریب اشخاص و جریان ها را فراهم نکنند.
پیشرفت رسانه ها در ایران از یک گذار غیر منطقی به شبکه های اجتماعی رسیده است. در دورانی که هنوز فرهنگ کتابخوانی در ایران جا نیفتاده بود ایرانیان به سراغ رسانه های مکتوبی همچون روزنامه و هفته نامه رفتند.
اما در این دوره هم به بلوغ نرسیدند و به سرعت کودک نارسی به نام رسانه های آنلاین را پدید آوردند و این کودک نارس هم شروع به زاد و ولد در شبکه های اجتماعی کرد.
با گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی و روی آوردن رسانه ها به کانال های تلگرامی، روزانه ده ها کانال خبری ایجاد شد و با استفاده از خبرهای زرد، تبلیغات نامتعارف و استفاده از حربه های خرید ممبر فیک برای خود جایگاهی در این حوزه ایجاد کردند. رسانه هایی که در حوزه آنلاین نتوانسته بودند مخاطبی برای خود دست و پا کنند امروز به لطف تلگرام توانسته اند به شهرتی محدود برسند.
در ایام نوروز کانال های تلگرامی اصلاح طلب دزفول و اندیمشک درباره محل سد دز دچار اختلاف شدند و با بدترین شکل ممکن به هویت این دو شهر توهین کردند. پس از آن مطرح ترین کانال اصلاح طلبان خوزستانی در تلگرام خبری درباره تبدیل پلاک خودروهای منطقه آزاد اروند به پلاک ملی منتشر کرد اما چند ساعت پس از انتشار وسیع این خبر و تکذیب آن توسط مسئولان منطقه آزاد اروند، این کانال خبری مدعی شد که خبر منتشر شده "دروغ سیزده" بوده است.
در روزهای گذشته جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در خوزستان نشست خبری برگزار کرد و حتی خبرنگار-عکاس خبرگزاری دولتی ایرنا در این نشست خبری دعوت شده بود اما رسانه های بی هویت این نشست را محدود به رسانه های اصولگرا اعلام کردند. ساعتی پس از این ادعا، این کانال ها در اقدامی تخریبی نوشتند "سخنگوی جمنا در خوزستان: باتوجه به احتمال رد صلاحیت ها پیروزی جمنا در انتخابات شورای شهر اهواز قطعی است؛ مردم از عملکرد نمایندگان لیست امید ناراضی اند"
این خبر هم توسط سخنگوی جبهه مردمی تکذیب شد تا چند ساعت بعد شاهد حذف این خبر از کانال های اصلاح طلب باشیم و در شب گذشته هم تکذیبیه «جمنا» در این کانالها منتشر شد تا روسیاهی برای ذغال بماند.
انتشار اخبار دروغ برای تخریب دیگران و یا دروغ پراکنی به بهانه "دروغ سیزده" اتفاق خوشایندی در رسانه ها نیست و به نظر می رسد که مسئولان ناظر بر عملکرد مطبوعات باید در این باره با جدیت ورود پیدا کنند تا این به ظاهر رسانه ها با دروغ پراکنی زمینه گسترش شایعات و تخریب اشخاص و جریان ها را فراهم نکنند.
انتهای پیام/