- سیدعلیرضا شریفی
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، آب هست و نیست، باران ببارد و نبارد و نیاز برای شرب باشد و نباشد آب باید منتقل شود چرا که در دوره اصلاحات اسناد بالادستی و توسعه ای یزد تغییر یافت.
حبیب الله بیطرف یکی از اصلی ترین عوامل انتقال آب کارون است که در دولت هاشمی رفسنجانی بهعنوان معاون وزیر نیرو فعالیت خود را آغاز کرد و پس از اجرا کردن طرحهای سد و نیروگاه کارون 3 و 4 در دولت سازندگی، بهعنوان وزیر نیرو در دولت اول اصلاحات فعالیت خود را دنبال کرد.
بیطرف 28 اسفند 91 در گفتوگو با یکی از روزنامههای اصلاح طلب از تغییر طرح آمایش سرزمینی استان یزد در دولت اصلاحات با همکاری رئیس دولت و علی اکبر اولیا خبر داد. او میگوید در طرح آمایش سرزمینی یزد بر ظرفیت جهانگردی و صنایع دستی تأکید شده بود اما با تغییر این طرح امکان ایجاد صنایع و کارخانههای فولاد و سرامیک سازی در یزد ایجاد شد.
بیطرف میگوید به محض آغاز به کار فعالیتش در وزارت نیرو، طرح انتقال آب به یزد را بهعنوان یک دغدغه شخصی دنبال کرد و رئیس دولت اصلاحات به همراه محمدرضا عارف معاون اول دولت، او را در به نتیجه رسیدن این دغدغه شخصی کمک کردند. طرحی که مخالفتهای فراوان مردم خوزستان و چهارمحال و بختیاری برای توقف آن راه به جایی نبرد، اما همچون آتشی در زیر خاکستر سرانجام در اسفند ماه ۹۱ بخشی از نمود اجتماعی خود را نشان داد و سبب اعتراض گسترده مردم اصفهان و انهدام خط لوله انتقال آب به یزد شد.
انتقال آب بدون توجه به هزینههای آن
موضوع کمبود آب در فلات مرکزی و به ویژه استان یزد از همان سالهای ابتدایی دهه 60 مورد توجه قرار گرفت و وزارت نیرو در همان دوران طرح انتقال آب از سرشاخههای کارون را بهعنوان راهکاری بلند مدت برای مسئله آب استان یزد قابل بررسی دانست.
پس از این بود که در سال 62 سمینار ملی بررسی مسائل آب استان یزد با پیام نخست وزیر وقت برگزار شد تا مسئله آب فلات مرکزی به صورت جدی مورد توجه دولتها قرار گیرد!. در پیام نخست وزیر آمده بود که «در رابطه با تامین آب از مناطق دیگر نباید به هزینههای آن توجه شود چراکه تامین آب برای استان یزد جنبه حیاتی دارد.»
در سال 1368 نیز جمعی از مسئولان استان یزد نظیر امام جمعه، نمایندگان مجلس، استاندار و ... با آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت دیدار کردند و خواستار توجه جدی دولت به مسئله آب استان یزد شدند.
در همین سال، استاندار اصفهان در نامه ای به رئیس جمهور با تاکید بر تشنه بودن دشت های اصفهان خواستار انتقال آب از سرشاخههای کارون شده بود. وی همچنین بر انتقال آب به استان یزد بهمنظور مبارزه با تخلیه نفوس و مبارزه با کویرزایی و امنیت در کویر تاکید کرده بود!.
در بهمن ماه 1368 با حضور وزیر وقت نیرو، مسئولان استان یزد و اصفهان انتقال 78 میلیون مترمکعب در سال تا سقف 3 مترمکعب در ثانیه مورد توافق قرار گرفت و بر انتقال آب از چشمه لنگان به زاینده رود نیز تاکید شد.
پس از پیگیریهای مستمر از سوی مسئولان استانی و کشوری سرانجام فاز نخست انتقال آب از زاینده رود به شهر یزد در اسفندماه 1378 توسط رئیس جمهور وقت به بهره برداری رسید.
به هرقیمتی آب باید منتقل شود
آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، تیرماه سال گذشته در نشست شورای آب کرمان گفت: انتقال آب از یک استان به استان دیگر یک سیاست کلی است و تونل انتقال آب استان کرمان یک کار ماندنی است که می تواند خشکسالیها را حداقل برای 100 سال جبران کند.
وی با بیان اینکه آب مایه حیات و زندگی است و به هر قیمتی باید این کارها انجام شود، میافزاید: این کارها در این بیابانها و کوهها صورت میگیرد تا مردم آب داشته باشند، زندگی کنند و کشور راحت باشد و در بسیاری از استانهای کشور این کارها انجام میشود که این امور در استان کرمان نظم بسیار خوبی دارد.
مخالفت شورای عالی امنیت ملی با انتقال آب کارون
این اظهارات در حالی است که در سال 90 وزارت نیرو اعلام کرد در هفته دولت طرح بهشتآباد کلنگ زنی میشود. در پی اعلام خبر کلنگ زنی طرح انتقال آب بهشتآباد نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در مجلس تحصن کردند. نمایندگان خوزستان هم در اعتراض به این طرح تهدید به استعفای دستهجمعی را مطرح کردند و بهشتآباد بهصورت موقت، تا بررسی مجدد متوقف شد. اما این پایان ماجرا نبود. در سال 92 شورای عالی امنیت ملی کشور با احداث تونل برای انتقال آب در این طرح مخالفت کرد درحالیکه پیشازاین قرار بود این پروژه با احداث تونلی به طول 64 کیلومتر اجرا شود.
دلیل مخالفت شورای امنیت ملی هم گزارشهای سازمان حفاظت از محیطزیست کشور در سال ۱۳۸۶، مرکز پژوهشهای مجلس در سال ۱۳۸۷ و سازمان مدیریت منابع آب ایران بهعنوان متولی آب کشور بود که به این طرح اشکالات فراوانی گرفته و آن را تأیید نکرده بودند.
همچنین عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست مهرماه امسال گفت: بدون شک از سه دهه قبل بسیاری میدانستند که سیاستهای آبی کشور نادرست است ولی اعتراضی نکردند و سکوت پیشه کردند. سکوت صاحب نظران در خصوص اعمال سیاستهای نادرست آبی باعث شده است امروز کشور به ورشکستگی در بخش آب برسد.
اختلال در دستگاه محاسباتی
مقام معظم رهبری اسفندماه 94 در ادامه بحثهای مرتبط با موضوع نفوذ اظهار کردند: دشمن برنامه جدی برای نفوذ دارد، این نفوذ برای این نیست که یکجایی کودتا شود بلکه آنها میخواهند با نفوذ بر مسئولان و مردم تأثیر بگذارند.
ایشان افزودند: مسئولان آماج این نفوذند؛ برای چه؟ هدف چیست؟ هدف این است که محاسبات مسئولان را عوض کنند و تغییر بدهند؛ یعنی مسئول جمهوری اسلامی به این نتیجه برسد که با ملاحظه هزینه و فایده احساس کند که باید این اقدام را بکند، این اقدام را نکند.
آیتالله خامنهای عنوان کردند: وقتی محاسبات مسئولان تغییر کرد، تصمیمی را میگیرند که دشمن میخواهد و همان کار دشمن را بدون اینکه بخواهند مفت و مجانی انجام میدهند.
دشمن برای رسیدن به اهداف خود افراد نفوذی را در دستگاههای تصمیمساز وارد میکند تا با تصمیم سازی، گامهای توسعه کشور را بر اساس خطوط ترسیمشده دشمن پیش ببرند. کاووس سید امامی یکی از افرادی بود که سالها بهواسطه کارهای پژوهشی – علمی و مسائل زیستمحیطی توانسته بود در مراکز تصمیمساز نفوذ کند.
انتقال آب بین حوزهای از تفکرات جاسوسهای محیط زیست
19 بهمن امسال خبر خودکشی کاووس سیدامامی در زندان اوین رسانهای شد و 22 و 23 بهمن مسئولان قوه قضاییه با تائید خبر خودکشی او با بیان جزئیاتی از علت بازداشت او اعلام کردند که وی با بهانه فعالیتهای محیط زیستی اطلاعات طبقه بندی شده را به رژیم صهیونیستی میداد.
2 اسفند امسال نیز دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس به رسانهها میگوید: کاووس سید امامی در اعترافات خود به جاسوسی برای رژیم صهیونیستی اذعان داشته و در بحران آب کشور براساس نقشههای صهیونیستی عمل کرده است. وی انتقال آب بین حوزهای در کشور و مشکلات پس از آن را از جمله برنامههایی دانست که کاووس سیدامامی به همراه گروهش آنها را دنبال میکردند و در برخی از استان ها این پروژهها اجرایی شدند.
«خان بازی» برای اجرای پروژه انتقال آب
نماینده مردم آبادان در مجلس در این باره میگوید: در بحث انتقال آب خوزستان میبینیم آنچه در این مدت انجام شده به پشتوانه برنامه ریزی صحیح و یک منطق کارشناسی نبود.
غلامرضا شرفی با بیان اینکه گاهی برخی از نیازها ما را به انجام کارهایی که ضرورت ندارد، وا میدارد، عنوان میکند: اگر در بحث انتقال آب بین حوزهای کارها منطقی، کارشناسی و قابل دفاع بود ما شاهد اجرای این پروژهها با ملاحظات نفوذی، خان بازی، شخصیت بازی و دستهای پشت پرده نبودیم.
وی با بیان اینکه پروژههای انتقال آب با تأثیر برخی از افراد با نفوذ سبب هدررفت سرمایههای ملی شد، میافزاید: حاصل اجرای این پروژه با فشاد افراد با نفوذ تبدیل شده دشت حاصلخیز خوزستان به کانون ریزگرد است و تالابها و مردابهایی که میتوانستند هزاران فرصت شغلی برای مردم ایجاد کنند امروز به کویر تبدیل شدهاند. این آسیبهای وارد آمده به محیط زیست نشان میدهد که عقلانیتی پشت اجرای این پروژهها نبوده است.
نماینده مردم آبادان در مجلس مطرح شدن این موضوع که قوه قضائیه بهعنوان مدعیالعموم وارد این مسئله شود را انداختن توپ در زمین دیگری تعبیر میکند و میگوید: مگر نهادهای بازرسی و نظارتی در کشور کم هستند؟ اگر این نهادها کارهای خود را به خوبی انجام میدادند ضرورتی مبنی بر ورود قوه قضائیه به این مسئله وجود نداشت. چرا ما باید از کمکاری دیگران بگذریم و بگوئیم قوه قضائیه باید در این مسئله ورود کند؟
وی بیان میکند: نباید کار به جایی برسد که ما انتظار ورود قوه قضائیه برای این موضوع را داشته باشیم و وقتی آسیب زدن این پروژهها به منابع برای همه محرز شده باید جلوی آنها گرفته شود تا قوه قضائیه در این زمینه کارهای تکمیلی را به سرانجام برساند.
به گزارش خبرگزاری فارس، پس از گذشته حدوداً سه دهه از اجرای پروژههای انتقال آب بین حوزهای، امروز رد دخالت عوامل رژیم صهیونیستی در این پروژهها دیده شده و ضرورت تأمل در اجرای آنها حس شده است؛ هرچند این پروژهها سالها بدون توجه به اظهارات کارشناسان و بدون پیوستهای زیست محیطی اجرا شدهاند.
حالا آب باشد یا نباشد، باران ببارد یا نبارد، نیاز صنعت و کشاورزی باشد یا نباشد، نباید اجازه داد پس از سه دهه، بحران و تنش در مدیریت آب کشور ادامه یابد و از همین امروز جلوی نفوذ در اجرای پروژههای انتقال آب بین حوزهای گرفته شود تا کشور بیش از این متحمل آسیب نشود.
گزارش از سیدعلیرضا شریفی
انتهای پیام/72049/