علت نارضایتی مردم اهواز از افزایش نرخه کرایه تاکسی و اتوبوس

- سیدعلیرضا شریفی

موافقین ۰ مخالفین ۰
علت نارضایتی مردم اهواز از افزایش نرخه کرایه تاکسی و اتوبوس
افزایش نرخ تاکسی و اتوبوس در اهواز صرف توسعه این ناوگان نمی‌شود و به همین دلیل شهروندان از افزایش کرایه ابراز نارضایتی می‌کنند.

به گزارش رهیاب، با آغاز سال جدید همه ارگان‌ها و سازمان‌های موجود در خوزستان برای افزایش دریافت هزینه از مردم از همدیگر سبقت گرفتند و طبیعی است که یکی از این افزایش هزینه‌ها شامل سازمان اتوبوسرانی و سازمان تاکسیرانی اهواز شود.

افزایش کرایه در اهواز به دو صورت خودجوش و قانونی انجام می‌شود که البته اقدامات خودجوش بعد از مدتی تبدیل به عرف می‌شود و کسی در این باره اعتراضی نمی‌کند.

برای بررسی این موضوع که در موضوع افزایش نرخ تاکسی و اتوبوس حق با چه کسی است، ناوگان حمل و نقل عمومی اهواز و تهران را با هم مقایسه می‌کنیم که در تهران بعد از افزایش نرخ کرایه‌ها چه اتفاقی می‌افتد و در اهواز چه رخداد تلخی در انتظار افزایش این کرایه‌ها است.

بر اساس آماری که سازمان اتوبوسرانی شهرداری تهران در مرداد سال ۹۴ منتشر کرد، تعداد ۷ هزار دستگاه اتوبوس عادی کار جا به جایی مسافران درون شهری در تهران را عهده دار هستند. بر اساس آمارگیری انجام شده توسط این سازمان روزانه ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار سفر ثبت می‌شود.

ساعت کار اتوبوس‌های عادی در تهران از ساعت ۵ و ۳۰ آغاز و تا ۲۲ و ۲۰ ادامه پیدا می‌کند. بر اساس آمارهای اعلام شده مسافران درون شهری در تهران فقط ۲۵ درصد هزینه تمام شده را بابت کرایه به رانندگان اتوبوس پرداخت می‌کنند. بنا بر اظهارات تشکر هاشمی، معاون شهردار تهران هدف این سازمان افزایش تعداد اتوبوس‌ها به ۱۱ هزار دستگاه است که در آینده‌ای نزدیک قابل تحقق است.

البته شهرداری تهران از سال ۸۷ تاکنون یک هزار و ۱۱۳ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل خود اضافه کرده و توجهی به کمک‌های دولت نکرده است گرچه این موضوع را پیگیری می‌کند.

 البته شهرداری تهران برای حمل و نقل عمومی به اتوبوس‌های معمولی اکتفا نکرده و سامانه اتوبوس تندرو تهران را در سال ۸۶ احداث کردند. اتوبوس‌های این سامانه در 10 مسسیر و ۱۸۸ ایستگاه به طول ۱۶۵ کیلومتر به شهروندان تهرانی خدمات ارائه می‌دهد.
بر اساس آمار اعلامی توسط سازمان اتوبوسرانی روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار سفر شهری با اتوبوس‌های تندرو تهران انجام می‌شود. این اتوبوس‌ها به صورت ۲۴ ساعته در تهران فعالیت می‌کنند.
در حوزه تاکسیرانی بیش از ۸۷ هزار تاکسی در شهر تهران ساماندهی شده‌اند که ۶۰ هزار تاکسی زیر نظر شهرداری تهران و ۲۷ هزار تاکسی زیر نظر بخش خصوصی در تهران فعالیت می‌کنند.

متروی تهران نیز هم‌اکنون دارای ۵ خط است که مجموعاً شامل ۹۵ ایستگاه (مستقل و تقاطعی) و ۸۷ ایستگاه (مستقل) است.

شهرداری تهران برای خدمات رسانی بهتر به شهروندان سیستم RFID برای تاکسی‌ها را فعال کرده تا تاکسی‌های فعال را شناسایی کند و نظارت خود بر عملکرد تاکسی‌ها را افزایش دهد. این سیستم همچنین برای ساماندهی خطوط کار آیی دارد.

همچنین ساعت حرکت اتوبوس‌ها و مترو از مبدأ مشخص شده و برای کاهش تخلفات نیز نرخ کرایه همه مسیرها در ۲ حوزه تاکسیرانی و اتوبوسرانی در پورتال‌های سازمان متبوع قرار داده شده است.

اما در شهر اهواز به یک هزار دستگاه اتوبوس نیاز است درحالی‌که اکنون کمتر ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر فعال هستند؛ از سویی نیز شهرداری عنوان می‌کند به دلیل مشکلات مالی، توانایی خرید حتی یک دستگاه اتوبوس ۵۰۰ میلیون تومانی را نیز ندارد و در این شرایط به تعمیر و بازگرداندن اتوبوس‌های فرسوده به ناوگان شهری اقدام کرده است.

بنا بر اظهارات مدیرعامل سازمان تاکسیرانی ۱۰ هزار تاکسی در اهواز وجود دارد که فقط 7 هزار دستگاه از آنها فعال هستند. از این تعداد نیز ۳ هزار و ۸۰۰ دستگاه تاکسی زرد خورشیدی و بقیه خودروی ساماندهی شده هستند.

به گزارش رهیاب، به نظر می‌رسد تفاوت در اهواز و تهران در این است که افزایش نرخ تاکسی و اتوبوس در اهواز صرف توسعه این ناوگان نمی‌شود و به همین دلیل شهروندان از افزایش کرایه ابراز نارضایتی می‌کنند. البته باید توجه داشت که از بین ۷ کلان‌شهر نخست ایران فقط اهواز مترو ندارد.

البته مقایسه مدیریت حمل و نقل در اهواز و تهران به این دلیل است که فاصله اهواز تا رسیدن به یک مدیریت حمل و نقل جامع چه اندازه فاصله دارد.

انتهای پیام/

تاکسی اهواز

دیالکتیک

رهیاب

سید علیرضا شریفی

شهرداری اهواز

فروردین 95

مسکن اهواز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطالب و نوشته‌های اخیر | آرشیو

قانون حمایت از خانواده؛ توازن بین حجاب و نیازهای اجتماعی زنان

قانون حمایت از خانواده؛ توازن بین حجاب و نیازهای اجتماعی زنان

قانون حمایت از خانواده نه تنها به موضوع حجاب به عنوان یک مسئله فرهنگی نگاه می‌کند، بلکه در تلاش است تا با تاکید بر مسائلی چون تفریح و اقتصاد خانواده، به بهبود وضعیت زنان در جامعه کمک کند.

قانون حجاب: نه راننده اسنپ جریمه می‌شود نه مسافری با گزارش راننده

قانون حجاب: نه راننده اسنپ جریمه می‌شود نه مسافری با گزارش راننده

 

مطابق قانون حجاب نه راننده‌ای به دلیل کشف حجاب مسافر جریمه می‌شود و نه مسافر صرفاً بر حسب گزارش راننده جریمه می‌شود.

آیا مجلس می‌تواند افزایش قیمت خودرو را متوقف کند؟

آیا مجلس می‌تواند افزایش قیمت خودرو را متوقف کند؟

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در دنیای مدرن امروز، جابه‌جایی و سفر نه‌تنها یک نیاز اساسی، بلکه یکی از شاخص‌های کیفیت زندگی به شمار می‌آید. اما در ایران، با افزایش بی‌پیشینه قیمت خودروها، این نیاز به یک معضل تبدیل شده است. وضعیتی که به‌وضوح بار سنگینی را بر دوش خانواده‌ها گذاشته است.

سگ گردانی نیازمند قوانین شفاف و موثر

سگ گردانی نیازمند قوانین شفاف و موثر

برای ایجاد یک سازوکار قانونی مؤثر، ضروری است که نظام حقوقی کشور به تقنین قوانین خاص در زمینه نگهداری و سگ گردانی بپردازد و ضمانت‌های اجرایی لازم را نیز تصویب کند.

تعلق

تعلق

طبیعی است که اهواز مشکلات زیادی در حوزه‌های مختلفی دارد اما آیا تاکنون مردم برای دفع آب‌های سطحی مطالبه عمومی انجام دادند؟ آیا از مدیرانی که در گذشته‌ پروژه‌های ناقصی در این حوزه انجام دادند شکایت شده است؟ طبیعی است در صورتی که مردم این موضوعات را مطالبه نکنند هیچ‌وقت این مشکلات رفع نمی‌شود.

سلاح غیرمجاز بلای جان خوزستانی‌ها

سلاح غیرمجاز بلای جان خوزستانی‌ها

در برخی از شهرهای خوزستان آن‌چنان استفاده از سلاح و تیراندازی عادی شده است که شب‌ها شنیدن صدای ممتد تیراندازی به امری طبیعی برای مردم تبدیل‌شده است.

مدیرانی که پس از 226 هفته وعده یک هفته‌ای روحانی را محقق نکردند

مدیرانی که پس از 226 هفته وعده یک هفته‌ای روحانی را محقق نکردند

رئیس جمهور در 24 دی 92 از رسیدن آب شرب سالم به اهواز طی یک هفته خبر داد ولی مردم اهواز با گذشت 226 هفته از این وعده هنوز نتوانسته‌اند طعم آب سالم را بچشند و مدیران شرکت آبفا معتقدند که فرسودگی شبکه توزیع عامل این موضوع است.

چرا حادثه تروریستی اهواز رخ داد؛ استاندار پاسخگو باشد

چرا حادثه تروریستی اهواز رخ داد؛ استاندار پاسخگو باشد

هرچند در حادثه تروریستی اهواز افراد زیادی باید پاسخگو باشند اما قطعا استاندار خوزستان ومعاونان سیاسی - اجتماعی و امنیتی وی باید در برابر کوتاهی‌های انجام شده در بلاتکلیف بودن وضعیت فرمانداری اهواز در ۱۸ ماه گذشته و عدم پیش بینی و پیشگیری از معضلات امنیتی استان پاسخگو باشند.

غم نان در قطب تولید گندم کشور

غم نان در قطب تولید گندم کشور

خوزستان با تولید گندم مورد نیاز 12 میلیون و 500 هزار نفر نقش اساسی در تأمین امنیت غذایی کشور دارد اما با این وجود مردم خوزستان با معضل نبود امنیت غذایی مواجه هستند که عمده آن به مسائل معیشتی باز می‌گردد.

لزوم محاکمه کلانتری به دلیل تضییع حقوق عمومی

لزوم محاکمه کلانتری به دلیل تضییع حقوق عمومی

دو‌ روز پیش نامه محرمانه عیسی کلانتری برای انتقال آب کارون افشا شد و‌ روز گذشته کلانتری به دل کارون هجوم‌ برد تا قضیه انتقال آب کارون، ماست مالی شود.