- سیدعلیرضا شریفی
به دلیل دور بودن برخی از مناطق غیزانیه و پراکندگی این روستاها دختران این بخش با مشکل کمبود فضای آموزشی و معلم روبه رو هستند.
رهیاب؛ سید علیرضا شریفی: "کمبود" موضوع غمباری است که در آموزش و پرورش خوزستان تاثیرش را گذاشته؛ عاملی که سبب افت تحصیلی دانش آموزان بسیاری شده و هنوز راه درمان مشخصی برای این درد مزمن پیدا نشده است.
کمبود فضای آموزشی، کمبود زیرساخت ها و کمبود نیروی انسانی از عوامل مهم در حرکت حلزونی سومین جمعیت بزرگ دانش آموزی کشور به سمت پیشرفت است.
این بار محرومیت مدارس غیزانیه از میز و نیمکت با انتشار تصویری دردناک خبر ساز شد، خبری که به سرعت در فضای مجازی منتشر شد و واکنش هایی در پی داشت.
فرسودگی 90 درصدی مدارس
چندی پیش آیت الله محسن حیدری امام جمعه موقت اهواز در شورای اداری این کلانشهر با انتقاد از وضعیت مدارس در غیزانیه گفت: 90 درصد فضاهای آموزشی این بخش فرسوده و غیر قابل استفاده است و برای برطرف شدن این مشکل باید اقدامات عملی انجام شود.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: در این بخش 2 دبیرستان وجود دارد و به همین دلیل دختران بعد از طی کردن دوره ابتدایی ترک تحصیل می کنند.
سید بهادر موسوی در گفت وگو با رهیاب در این باره می گوید: متاسفانه این تصاویر بدون اجازه آموزش و پرورش گرفته شده و هدف از این تصاویر اصلاح اوضاع نبود.
رئیس آموزش و پرورش ناحیه 2 اهواز می افزاید: کمبود امکانات در مدارس کشور یک امر بدیهی است و غیزانیه از این امر مستثنی نیست. براساس نیاز سنجی اولیه مدارس غیزانیه 150 میز و نیمکت نیاز داشتند که در مهرماه امسال 250 میز و نیمکت جذب و بین مدارس توزیع شد.
وی عنوان می کند: از سال 93 تاکنون 600 میز و نیمکت این مدارس هم ترمیم شده است.
موسوی بیان می کند: در غیزانیه 90 مدرسه در مقاطع تحصیلی مختلف وجود دارد که امسال نیازسنجی انجام شد و درصدد رفع نیازها به ترتیب اولویت هستیم.
ساخت 23 مدرسه تا پایان سال 95
وی با بیان اینکه فرسودگی مدارس از عمده مشکلات ما در غیزانیه است، می گوید: اعتبار تبدیل 23 مدرسه کانکسی به ساختمانی تامین شده که امیدواریم این مدارس تا پایان سال آینده به بهره برداری برسند.
رئیس آموزش و پرورش ناحیه 2 اهواز می افزاید: 3 هزار و 200 دانش آموز در مدارس غیزانیه مشغول تحصیل هستند که فقط در مدارس راهنمایی و به ویژه راهنمایی دخترانه با مشکل کمبود فضای آموزشی دچار هستیم.
وی بیان می کند: البته عامل اصلی این مشکل پراکندگی موجود در این بخش است. در 3 نقطه کمبود داشتیم که در 2 نقطه به دلیل رسیدن به حد نصاب مشکل مدرسه رفع شده و فقط در یک نقطه دیگر با مشکل رو به رو هستیم.
کمبود معلم در مدارس دخترانه
موسوی عنوان می کند: در مدارس راهنمایی دخترانه هم به دلیل دور بودن مسافت برخی از مناطق با کمبود معلم خانم مواجه هستیم.
احمد باوی کارشناس مسائل آموزشی نیز در گفت وگو با رهیاب معتقد است: ساکنان مناطق حاشیه نشین و مستضعف به صورت کامل با حقوق خود آشنا نیستند به همین دلیل برخی با استفاده از این موضوع در حق آنها اجحاف می کنند.
وی می افزاید: البته وجود مشکلاتی مانند کمبود نیروی انسانی، کمبود فضای آموزشی و کمبود تجهیزات در مدارس خوزستان قابل لمس است که در ابتدا باید آنها راقبول کرد و بعد به صورت عملی یک برنامه برای رفع این محرومیت ها تدوین کرد.
لزوم عملی شدن برنامهها در مدت زمان مشخص
این کارشناس مسائل آموزش و پرورش تاکید می کند: وقتی مردم اقدام عملی برای رفع مشکلات نمی بینند مسائل مطرح شده در فضای مجازی را قبول می کنند که برای رفع این موضوع باید اقدامات در یک برنامه با مدت زمان مشخص انجام شود.
وی تصریح می کند: اگر مردم این اقدامات را لمس کردند به آینده امیدوار می شوند و برای توسعه و پیشرفت آموزش و پرورش همکاری می کنند.
باوی بیان می کند: توسعه آموزش و پرورش مبتنی بر مشارکت مردم است به همین دلیل برای افزایش اعتماد در بین مردم تلاش شود.
به گزارش رهیاب، آموزش یکی از ارکان توسعه هر جامعهای است و دختران امروز مادران نسلهای آینده، مبادا کمبودها عادتی شود برای مسئولان و دختران غیزانیهای در حسرت معلم و مدرسه از تحصیل باز بمانند.
انتهای پیام/