- سیدعلیرضا شریفی
به گزارش رهیاب، یکی از مهمترین تعبیرها درباره دانشجویان در ایران اسلامی از زبان شهید بهشتی است، وی معتقد است که دانشجو موذن جامعه است و اگر خواب بماند نماز امت قضا میشود. این کلام شیوا به راحتی جایگاه مهم بدنه دانشجویی را در اجتماع روشن میکند و به همین دلیل برخی از جریانات به دنبال این هستند که جریان دانشجویی را به سود خود در سیاست روز تعریف کنند.
16 آذر در ایران برای پاسداشت اعتراضات دانشجویی در سال 1332 به عنوان روز دانشجو نام گذاری شده است؛ به همین دلیل چند نفر از فعالان دانشجویی خوزستان در دفتر رهیاب حاضر شدند تا درباره وضعیت امروز دانشگاههای خوزستان و جایگاه دانشجویان سخن گویند.
محمد احمدی صحبتهایش را با پرسشهایی آغاز میکند، روز دانشجو باید سیاسی باشد یا نباشد؟ کار علمی کنیم یا سیاسی؟ اصلاً کار سیاسی در این روز باید دارای چه چارچوبی باشد؟ دانشگاه تهران سال 1312 تأسیس شد، اگر قرار بود در روز دانشجو کار علمی یا صنفی انجام شود چرا تا سال 1332 کاری انجام نشد؟ 16 آذر روز سیاسی است چرا که 3 مولفه سیاست یعنی استکبار ستیزی، استقلال طلبی و آرمان خواهی را در درون خود دارد.
وی میافزاید: درون مایه 16 آذر سیاسی است اما چه سیاستی؟ سیاستی که در سال 88 تابوت شهید را لگد بزند یا سیاستی که مدافع حقوق ملت باشد؟ سیاستی که بلندگوی دشمن در دانشگاههای کشور شود یا جلوی رئیس جمهور آمریکا را بگیرد و بگوید «مرگ بر تو»؟.
این فعال دانشجویی بیان میکند: 16 آذر به معنای آرمان خواهی دانشجویان باید باشد یا اینکه دانشجویی در علوم پزشکی اهواز بگوید من میخواهم با رژیم منحوس صهیونیستی ارتباط داشته باشم؟ یکی از پروژههای نفوذ به کشور تغییر آرمانها است اما آرمانهای ما تغییر ناپذیر است و 16 آذر یعنی استقلال طلبی، استکبار ستیزی و آرمان خواهی که ترجمه این 3 کلمه میشود «مرگ بر آمریکا».
وی تصریح میکند: همه این موضوعات نشان میدهد که 16 آذر باید سیاسی باشد و باید آن را سیاسیتر کرد. اما متأسفانه امروز یک تناقضی در این روز به وجود آمده و در روزی که باید با امریکا مبارزه کرد کسانی در دانشگاه سخنرانی میکنند که خواهان ارتباط با آمریکا هستند و این یعنی بخشی از نفوذ به بدنه دانشگاهی کشور.
عضو شورای فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی اهواز میگوید: محمدرضا خاتمی و علی مطهری در دانشگاه تهران، مصطفی معین در دانشگاه کاشان، آذر منصوری و جهانبخش خانجانی در دانشگاه شهید چمران اهواز و ... این افراد کجای پازل مبارزه با استکبار هستند؟
وی ادامه میدهد: اما اینکه مسائل علمی و یا مطالبات صنفی را میشود در این روز مطرح کرد یا خیر باید بگویم که آیا کل مطالبات دانشجویی باید منتهی به 16 آذر باشد؟ آیا این ظلم به دانشجو نیست؟ 16 آذر باید روز مطالبات سیاسی دانشجویان باشد چرا که درون مایه این روز سیاسی است.
همه نگاهها به روز دانشجو، سیاسی نیست
محمدحسن حسینینیک با بیان اینکه نگاه سیاسی موجود به روز دانشجو به دلیل روحیه استکبار ستیزی آن است، اظهار داشت: طبیعی است که آرمان گرایی، عدالتخواهی و استکبار ستیزی موجود در درون روز دانشجو کمی نگاهها را سیاسی کرده است اما برخی از دانشگاهها در این روز از نخبگان تجلیل میکنند و یا کارهای دیگری انجام میدهند.
این فعال دانشجویی میافزاید: البته برخی از دانشجویان و یا تشکلهای دانشجویی هم بیشتر به دنبال سیاسی کردن این روز هستند و این سبب شده که نگاه سیاسی به این روز بیشتر شود که به نظر بنده نگاه کامل و جامعی نیست.
دشمن آزادی، آزادی است
محمدحسن حسینینیک در این میزگرد دانشجویی با اشاره به مطرح شدن بحث نفوذ در گفتمان مقام معظم رهبری و تأکید ایشان، اظهار داشت: بنا بر تعبیر مقام معظم رهبری نفوذ جریانی یعنی شبکه سازی درون ملت به وسیله پول و جاذبههای جنسی؛ بحث نفوذ در بدنه جریان دانشجویی خیلی مهم است چرا که این قشر جوان هستند و جایگاههای تصمیم گیر و تصمیم ساز در کشور به دست قشر دانشجویی است.
وی تصریح میکند: برخی از روسای دانشگاهها نیز خواسته یا ناخواسته به «نفوذ جریانی» کمک میکنند؛ مجوز ایجاد تشکل به دانشجویانی که معلوم نیست از کجا تغذیه میشوند یکی از راههای کمک به نفوذ است.
این فعال دانشجویی با بیان اینکه اگر مبانی این دانشجو سست باشد به بقیه دانشجویان هم صدمه وارد میکند، گفت: یکی از نکات در تشکلهای بی پایه اختلاط بین دانشجویان است که همان راه جنسی برای نفوذ است. متاسفانه برخی افراد تعریف درستی از آزادی ندارند و توجه نمیکنند که دشمن آزادی، آزادی است.
وی عنوان میکند: یکی دیگر از راههای نفوذ وجود اساتید مرعوب غرب در دانشگاهها است و برخی از اساتید هم شاید نفوذی نباشند اما شیفته غرب هستند و به خودی خود در زمین دشمن بازی میکنند.
برخی میخواهند 16 آذر را به «بازی سیاسی» تبدیل کنند
علیرضا پورحسن فعال دانشجویی روز 16 آذر را به دلیل اتفاقات رخ داده در ان روز و ماهیت فعالیت دانشجویان در مقابله با نیکسون را سیاسی میداند و میگوید: برخیها به جای تبیین سیاستها این روز را به بازی سیاسی تبدیل میکنند.
وی با بیان اینکه اصل حرکت 16 آذر جنبشی و مطالبه گری است، عنوان کرد: برخیها میخواهند با تبدیل کردن این روز به بازی سیاسی جنجال سیاسی ایجاد کنند و یک تب و تاب سیاسی به دانشگاه بدهند.
پورحسن با بیان اینکه برخی به دنبال رو کم کنی در این روز هستند، گفت: به نظر بنده باید از نیروهای انقلابی خود دانشگاه در این روزها استفاده کرد تا خودشان را نشان دهند و حرف انقلاب را بزنند.
وی دلیل دیگر سیاسی بودن روز دانشجو را نگاه احزاب به بدنه دانشجویی میداند و تصریح میکند: احزاب به دنبال بهره بردن سیاسی از دانشجویان هستند تا به وسیله انان قدرت نمایی کنند؛ چون فعالیتهای سیاسی در دانشگاه رقم میخورد احزاب سرمایه گذاری ویژهای روی بدنه دانشجویی انجام میدهند.
برجام دروازه نفوذ است
علیرضا پورحسن نیز درباره بحث نفوذ میگوید: امام خامنهای 4 حوزه نفوذ سیاسی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی را در دیدار با فرماندهای سپاه پاسداران تبیین کردند؛ حالا اگر بخواهیم به نفوذ فرهنگی و سیاسی اشاره کنیم ایشان فرمودند که باید در این حوزه برنامه ریزی درستی داشته باشیم تا در حوزههای تصمیم ساز و تصمیم گیر اتفاقی نیفتد.
این فعال دانشجویی عنوان میکند: در فرمایشات مقام معظم رهبری تأکید ویژهای بر بحث استقلال فکری میشود و تأکید میکنند که نفوذ برای ایجاد رسوخ در استقلال فکری است.
وی با بیان اینکه هر جا نتوانستیم گفتمان انقلاب اسلامی را تقویت کنیم ذیل جریان لیبرالیسم قرار گرفتیم، بیان کرد: این نفوذ در ریاست جمهوری بنی صدر و یا در جریان اصلاحات در دولت دوم خرداد رخ داد.
پورحسن با مطرح کردن این پرسش که چرا مقام معظم رهبری امسال بر موضوع نفوذ تأکید میکنند، تصریح کرد: اسفندماه امسال انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را پیش رو داریم و تأکید مقام معظم رهبری بر موضوع نفوذ به این دلیل است که ما هوشیاری پیدا کنیم و راه نفوذ را با مدیریت و انتخاب صحیح ببندیم.
وی با بیان اینکه هنوز کسانی در کشور هستند که نمیدانند «نفوذ حاصل برجام است یا برجام حاصل نفوذ»، اظهار داشت: به نظر بنده برجام دروازه نفوذ است چون آنها در سالهای گذشته نتوانستند نفوذ کنند و ما را تحریم کردند به همین دلیل این بار به دنبال نفوذ در دوران پسابرجام هستند.
این فعال دانشجویی با بیان اینکه برخی از نخبگان ما هنوز درباره برجام به تحلیل درستی نرسیدند، عنوان کرد: حداقل 22 نفر از نمایندگان مجلس به کلیات برجام رأی ندادند اما جزئیات برجام را در 20 دقیقه تصویب کردند؛ این موضوع نشان میدهد که برخی از این نمایندگان درک درستی از موضوع برجام ندارند.
وی با بیان اینکه اقشار دانشگاهی به عنوان نخبه در جامعه معرفی شدهاند، افزود: این نخبه بودن سبب شده که چشم طمع دشمن به نفوذ بر روی این قشر متمرکز باشد و چه افراد عالیرتبه وزارت علوم و چه تشکلهای دانشجویی از نفوذ مصون نیستند.
پورحسن با اشاره به صحبتهای مطرح شده توسط یکی از مسئولان در روزهای گذشته مبنی بر «امام مسلمین را هم میتوان نقد کرد»، گفت: ادامه این صحبتها این شده که برخی از دانشجویان شروع کردهاند به اینکه ما میخواهیم ولایت فقیه را نقد کنیم، گرچه نقد حق همه است اما مطرح شدن این موضوع بعد از آن صحبتها به معنی نفوذ جریانی است.
نفوذ جریانی به معنی تغییر اولویتها است
محمد احمدی عضو شورای فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در این نشست دانشجویی با اشاره به سابقه نفوذ و افراد نفوذی در طول تاریخ اظهار داشت: معاون وزیر علوم و یا مدیرکل کانونهای وزارت علوم چندی پیش فرمایشات مقام معظم رهبری را درباره اردوهای مختلط و یا موسیقی را تحریف کردند؛ این صحبتها مقدمهای میشود که یکی از اساتید زمین شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز به بهانه اردوی علمی دانشجویان دختر و پسر را به بیرون شهر میبرد.
وی با بیان اینکه نفوذ جریانی به معنی تغییر اولویتها است، افزود: دانشگاه محلی برای تربیت نیروهای انقلابی و مدیران آینده باشد اما میبینیم که امروز دانشگاهها سیاست زده شدهاند و این به معنی فاصله گرفتن از اولویتها است.
دانشگاهها به دنبال رو در رو کردن دانشجویان هستند
احمدی قرار دادن دانشجو در مقابل دانشجو به جای مطالبه دانشجو از مسئولان یکی دیگر از راههای نفوذ است، گفت: برخی از روسای دانشگاهها میخواهند برخی از دانشجویان فریب خورده را مقابل دانشجوی انقلابی قرار دهند تا اگر اختلافی در دانشگاه پیش آمد آن را به رقابت سیاسی 2 دانشجو تقلیل دهند.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تشکلهای دانشجویی از درگیریهای لفظی پرهیز کنند، تصریح کرد: متأسفانه دانشگاهها در همه موارد به دنبال رو در رو قرار دادن دانشجویان است.
کلیپ این میزگرد را میتوانید (اینجا) دانلود کنید.
انتهای پیام/