- سیدعلیرضا شریفی
رهیاب- سید علیرضا شریفی: پروژههای ماندگار نامی است که این روزها سید خلف موسوی برای پروژههای عمرانی شهر انتخاب کرده است؛ پروژههایی که ماندگاری آنها از جهت عظمتشان نیست بلکه هنوز در مقدمات کار متوقف شدهاند.
روند عمرانی شهر بسیار کند شده و اقدامات اندکی برای ساماندهی بازارهای غیرمجاز، خدمات تاکسیرانی و المان شهری انجام نشده است، اهواز شهری بیروح شده و چند سالی است که روند توسعه در آن رشد جدی نداشته است.
خانم احمدی دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه میدهد: اینکه شهرداری سخن از پروژههای ماندگار میزند عجیب است، چه پروژهای امروز در شهر ما ماندگار است؟ آیا مترو در ۵ سال آینده به بهره برداری میرسد؟ پارک بانوان که تنها دلخوشی ما بانوان بود در چه مرحلهای است و بعد از آن همه تبلیغات برای افتتاح آن امروز چه وضعیتی دارد؟ به نظرم امروز شهرداری در کارهای اولیه و جاری خود مانده و صحبت کردن از پروژههای ماندگار هنوز زود است.
اهواز هویت تاریخی دارد و این هویت امروز در هیاهوی گسترش بیرویه آن گم شده است، چهره کلانشهری که بویی از روستا نبرده به صورت انسانهایش چنگ میزند و هر روز صحبت از کارهای تبلیغاتی شهردار میشود، شهرداری که میخواست خودش کاندیدا شود و امروز حامی دیگر کاندیداها است؛ طبیعی است که وضعیت این چنین باشد.
در روزگاری که کلانشهرهای مشهد، اصفهان و شیراز پروژههای بزرگ و جهانی خود را در مدت چند ماه به بهره برداری میبرند شهردار اهواز از ساخت بزرگترین زیرگذر جنوب غرب کشور خبر میدهد و اهواز را با ایلام، کرمانشاه و کهگیلویه و بویر احمد مقایسه میکند.
میخندد و سری تکان
میدهد، میگوید: اهواز قدیم خیلی زیباتر بود. پلها کارون را اسیر نکرده
بودند و ساحلهایی بدرد نخوری که در آنها فقط چمن کاشته شده بود وجود
نداشت؛ اما میتوانستی شهر نشینی را در شهر شبها حس کنی.
حاج
حسین صحبتش را اینگونه ادامه میدهد: حالا فقط شهر شلوغ شده و ترافیکش
انسان را خسته می کند اما باز هم میبینی شهرداری با صدای رسا اعلام میکند
که نخستین زیر گذر اهواز را من ساختم.
پروژه تعریض پل سوم بنا بر اعلام محمد صفری سرپرست وقت شهرداری اهواز در مدت ۶ ماه و به ۷۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. اما سید خلف موسوی که شهردار شد این مبلغ را 10/5میلیارد تومان اعلام کرد تا قبل از آغاز کار میزان هزینه ۳۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کند.
اما کار به اینجا ختم نشد و
شهردار اهواز در روز افتتاح پل سوم هزینه انجام شده را ۱۷۵ میلیارد ریال
اعلام کرد تا افزایش ۷۰ میلیارد ریالی هزینه بر موضوع عملکرد ضعیفش در
مدیریت هزینههای عمرانی صحه بگذارد.
البته برخی از کارشناسان به این رقم معترض بودند چرا که شهرداری اهواز مبلغ اعلام شده در مناقصه را ۹۷ میلیارد ریال اعلام کرده بود تا این همه تناقض در آمار هزینههای انجام شده برای پل سوم دیده شود.
کلنگ احداث زیرگذر شریعتی که دارای ۳۰۰ متر طول، ۲۲ متر عرض، ۶۰ متر طول سقف است، از شهریور ماه سال ۹۲ با پیش بینی اعتبار ۴۰ میلیارد ریالی به زمین زده شد و بعد از گذشت ۱۷ ماه با هزینه ۷۰ میلیارد ریالی به بهره برداری برسد تا باز هم نشان دهد شهردار اهواز در مدیریت زمان و هزینه ضعیف عمل کرده است و البته کیفیت اجرا خود گویای همه چیز است.
افتتاح نخستین
پارک بانوان اهواز خبری بود که بهمن ماه سال گذشته در رسانهها منتشر شد تا
شهرداری روزهای سرد زمستان را برای خود بهاری کند اما دیری نپائید که بهار
شهرداری خزان شد چرا که پارک به بهره برداری رسیده بانوان امکان استفاده
برای شهروندان نداشت و فقط شهرداری برای تبلیغات آن را به بهره برداری
رساند.
۳ ماه بعد از این افتتاح رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز وعده بهره برداری مجدد این پارک در اردیبهشت ماه امسال را داد اما با گذشت ۵ ماه از اردیبهشت هنوز هم وعده شهردار محقق نشده باشد.
این صحبتها در حالی مطرح میشود که معاون سابق عمرانی شهرداری اهواز از ساخت ۸ پارک بانوان در اهواز تا پایان سال ۹۴ خبر داده بود؛ وعدهای که امکان تحقق آن صفر است.
به گزارش رهیاب، بررسی پروژههای عمرانی شهرداری و نشان دادن ضعف مدیریتی این مجموعه و چشم پوشی شورای شهر اهواز در بحث نظارت مثنوی هفتاد من میشود اما تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
انتهای پیام/