- سیدعلیرضا شریفی

رهیاب – سید علیرضا شریفی: خیال خوب تردد آسان و کم هزینه در کوتاهترین زمان در اهواز از زمستان 85 شکل گرفت؛ روزی که همه گمان میکردند تا 92 میتوانند از مترو در چهار خط به طول 88 کیلومتر استفاده کنند اما این موضوع هم مانند دیگر پروژههای عمرانی اهواز در حد یک رویا ماند.
روند کند کارهای اجرایی سبب شد که محمد رویانیان مدیرعامل وقت شرکت حمل و نقل ریلی کشور در سال 90 اعلام کند روند ساخت قطار شهری اهواز 3 سال عقب ماندگی دارد و در سال 93 به بهره برداری میرسد اما این وعده هم نتوانست قطار شهری اهواز را روی ریل ببرد.
آن روزها مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی کشور میگفت: آنچه که مشخص است اهوازیها از سال 93 میتوانند سوار قطار شهری شوند اما مسئولان اهوازی باید سعی کنند با همدلی سرمایه گذار جذب کنند. اما جالب اینکه یک ماه پس از توصیه رویانیان برای همدلی میان مسئولان اهوازی، شورای این کلانشهر منحل شد تا نشان دهد مسئولان عزمی برای به روی ریل بردن قطار شهری اهواز ندارند.
آنچه که پس از 10 سال از متروی اهواز سهم مردم شده شلوغی خیابانها، ترافیک و نمای به هم ریخته شهر است؛ کاری که مرتضی درباره ان میگوید: فقط مدتها خیابانها بهم ریختند و بازارها کساد شدند. مغازههایمان را جابهجا کردیم اما عملاً دیدیم کاری انجام نمیشود.
وی ادامه میدهد: هر ماه برای رفتن به دانشگاه، محل کار و بازگشت به خانه 200 هزار تومان هزینه میکنم، هزینهای که نه مرا راضی میکند و نه رانندگان تاکسی را راضی کرده است.
این شهروند اهوازی به مدیریت ضعیف شهری اشاره میکند و معتقد است باید بسوزیم و بسازیم چرا که مسئولان ما تکلیفشان با خودشان هم مشخص نیست و نمیدانند چه کنند.

هزینه 4600 میلیاردری برای پیشرفت 26 درصدی
چیزی که امروز از پروژه قطار شهری بر جای مانده هزینه 4 هزار و 600 میلیارد ریالی برای پیشرفت 26 درصدی مترو است. مسئولان استانی دولت را در تخصیص کم بودجه مقصر میدانند و دولتیها معتقدند شهرداری اهواز باید به اندازه سهم آنها هزینه کند تا این پروژه به سرانجام برسد. اما با همه این ایرادات و کندی کار، معاون عمرانی استاندار خوزستان معتقد است که امسال اهوازیها سوار مترو میشوند.
احمدباورساد عضو شورای شهر اهواز با انتقاد از
روند کند ساخت مترو در اهواز میگوید: با این پولی که برای مترو هزینه شده میتوانستیم
ناوگان فرسوده حمل و نقل شهری را متحول کنیم در صورتی که اگر خط یک متروی اهواز تا
پایان سال هم به بهره برداری برسد باز هم اتفاق خاصی رخ نمیداد.
پیشرفت 90 درصدی فاز نخست متروی اهواز
عباس هلاکویی مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز در پاسخ به این پرسش که معاون عمرانی استاندار خوزستان خبر از بهره برداری فاز نخست قطار شهری اهواز در آبان ماه داده است، میگوید: این پروژه به هیچ وجه امسال به پایان نمی رسد و بنا بر گفته کارشناسان متروی تهران بهره برداری از این خط 6 ماه زمان می برد.
وی با بیان اینکه 90 درصد کار اجرایی این خط به پایان رسیده است، عنوان می کند: شرکت کیسون از ابتدای امسال کار اجرایی در این فاز را تعطیل کرده و حاضر نیست اقدامی کند.
هلاکویی بیان می کند: شرکت کیسون با این کارشکنی می خواهد پول بیشتری بگیرد در صورتی که اگر این کار را انجام دهند ما توانایی پرداخت حق الزحمه آنان را داریم.
وی می افزاید: از نظر مالی مشکلی نداریم و با 100 میلیارد تومانی که دولت پرداخت کرده می توانیم با شرکت مورد نظر تسویه حساب کنیم.
انتهای پیام/