- سیدعلیرضا شریفی
به گزارش رهیاب، 2 سال از مدیریت سید خلف موسوی بر شهرداری اهواز میگذرد و به همین دلیل فرصت خوبی است که عملکرد وی به صورت دقیق ارزیابی شود؛ دفتر شبکه اطلاع رسانی رهیاب به همین منظور از 3 نفر از اعضای شورای شهر اهواز دعوت کرد تا در این باره اظهار نظر کنند.
سید محمد جواد رضوی در نشست بررسی عملکرد عمرانی شهرداری اهواز که در دفتر رهیاب برگزار شد، با اشاره به این موضوع که تکرار برخی از موضوعات و انتقادات و نادیده گرفته شدن آنها انسان را نا امید میکند، تصریح میکند:قبل از ورود به شورای شهر اهواز و عرصه مدیریت شهری ذهنیتهایی داشتیم اما باید پذیرفت که حوزه عمل با حوزه نظر تفاوتهای زیادی دارد. ممکن است در تئوری بگوئیم که این اقدامات باید انجام شود اما در میدان عمل گاهی مسائلی پیش می آید که ذهنیتهای موجود در فرد محقق نمیشود.
این عضو شورای شهر اهواز عنوان میکند: قبل از ورود به شورای شهر بر این اعتقاد بودم که باید شهرداری شناسنامهای برای کارهای عمرانی در مناطق مختلف شهر داشته باشد تا با انجام اولویتها هم خدماتش محسوستر شود و هم اینکه مردم از این خدمات بهره ببرند.
غفلت از واقع گرایی
رضوی معتقد است که در نخستین سال حضور شهردار اهواز و روی کار آمدن شورای چهارم همه با یک برنامه از پیش تعیین شده وارد عمل شدند اما در برنامه چهارم که مصوب شورا بود اعضا از اصل واقع گرایی غفلت کردند و بودجهای نوشته شد که محقق نشدن آن برای همه مسجل بود.
وی میافزاید: حالا این پرسش پیش میآید که چرا
شورای شهر چهارم بودجه 1239 میلیارد تومانی شهردار در سال 94 را تصویب کرد؛ حرف ما
در شورا این بود حالا که شهرداری معتقد به محقق شدن این میزان درآمد است ما مانع
نشویم و اجازه فعالیت بدهیم هر چند ما نگران بودیم.
پروژههای بلند پروازانه
عضو شورای شهر اهواز میگوید: نکته دوم در مدیریت این است که ما باید اولویتهای جدی شهر را بشناسیم و بعد به آنها پرداخته شود اما چندین پروژه بلند پروازانه در سال 94 تعریف شد که نتیجهای نداشت. اگر براساس واقعیتها برنامهای تنظیم میشد ما میتوانستیم در مدیریت زمان و هزینه عملکرد مناسب تری مشاهده کنیم.
وی بیان میکند: یکی از این کارها پروژه پل سوم است که در میانه راه تغییراتی حاصل شد و هزینهها افزایش پیدا کرد؛ پروژه دوم پارک بانوان است که علی رغم افتتاح آن در سال گذشته هنوز به بهره برداری نرسیده و حتی یک خانم در آن حضور نیافته است، حالا هم قرار شده که به دانشگاه شهرداری واگذار شود. کُندی کار و لاک پشتی وار بودن سرعت اجرای کارهای عمرانی یکی از معضلات جدی در شهر اهواز است.
رضوی تصریح میکند: پروژههای نیمه کاره زیادی در شهر اهواز وجود دارد، هرچند در این پروژه خوبی مانند پل سوم به بهره برداری رسید اما نباید به یک پروژه قانع شویم و کارهای بزرگتری بخواهیم.
وی با انتقاد از برخی اخبار که به صورت اغراق آمیز درباره پروژههای شهری شهرداری منتشر میشود، تأکید میکند: گزارش کار دادن کار خوب و مورد تأکیدی است اما این نوع اغراق آمیز بودن گزارشات مناسب نیست و اجحاف در حق مردم است.
این عضو شورای شهر اهواز میافزاید: در زمانی که اعتبارات محدود است باید مدیریت هزینه انجام شود و انضباط مالی رعایت؛ اما اگر بیشترین منابع وجود داشته باشد و مدیران کارآمدی در رأس کارها نباشند عملاً اتفاق خاصی رخ نمیدهد.
تحقق برنامههای شهرداری با مدیریت اجرایی توانمند
جمشید سلحشور دیگر شورای شهر اهواز نیز در این جلسه اظهار داشت: وقتی وارد صحن شورا شدم هیچ شناختی از شورای شهر و شهرداری نداشتم و نمیدانستم تفکیکی در پروژههای شهری مانند مترو وجود دارد.
وی میافزاید: قبل از ورود به شورای شهر به فکر اجرای پروژههای بزرگ و ماندگار بودم که خوشبختانه در 2 سال نخست فعالیت شورای شهر چهارم توانستیم پروژهای مانند تعریض پل سوم را انجام دهیم. البته مشکلاتی هم وجود داشت؛ مثلا بعد از اینکه وارد عمل شدیم دیدیم که پیمانکار پروژه تقاطع شهید بندر نمیتواند ضمانت نامه بدهد و این کمی از ما زمان برد. اما در مجموع نظرم این است که اگر مدیریت اجرایی قوی بر شهرداری اهواز حاکم شود میتواند کارها را با سرعت عمل بیشتری پیش ببرد.
مشکل شهرداری اهوازی درآمدی است نه عمرانی
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اهواز عنوان میکند: در مدیریت 3 عامل اساسی وجود که باید رعایت شوند؛ مدیریت هزینه که باید با کمترین هزینه باشد، مدیریت زمان که باید در کوتاه ترین زمان ممکن باشد و مدیریت کیفیت که باید در بالاترین کیفیت ممکن پروژه اجرایی شود.
وی بیان میکند: آمایش سرزمینی باید در شهر اجرا شود تا با مطالعه بدانیم اجرای کدام پروژه در این مکان سود بیشتری برای مردم دارد. تدوین طرح جامع اهواز توسط دانشگاه چمران و تفاهم نامه با سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح برای گرفتن تصاویر ماهوارهای از اهواز برای برنامه ریزی دقیق و جلوگیری از سوءاستفادهها از پروژههای مطالعاتی در حال اجرا است.
سلحشور معتقد است که کارهای عمرانی خوبی در اهواز انجام شده اما بحث این است که شاید بهتر از این میتوانستیم کار کنیم و به نظر بنده مشکل اصلی شهرداری عمرانی نیست بلکه مشکل و معضل اصلی بحث درامدی شهرداری اهواز است.
وی تأکید میکند: پروژههای عمرانی زیادی در حال انجام است که به نظر بنده اگر به بهره برداری برسند جزو پروژههای ماندگار محسوب میشوند.
جای خالی توسعه عمرانی شهری
حسین حیدری اما نظری برخلاف سلحشور دارد و میگوید: گرچه خدمات شهری در شهرداری جزو کارهای مهم است اما توسعه شهر مبتنی بر توسعه عمران شهری است و امروز جای توسعه عمران شهری در اهواز خالی است و در مقابل پروژههای اجرایی در دیگر کلانشهرها و حتی شهرهای کوچک عملکرد خوبی نداشتیم.
وی میافزاید: پروژههای زیادی در اهواز آغاز شده اما برخی یا اجرایی نشدند و یا در نیمه راه به دلیل کمبود منابع متوقف شدند؛ به نظر بنده ضعف شهرداری در این است که منتظر این هستیم که اداره مالیات به ما پولی بدهد و این موضوع سبب روزمرگی و کُندی توسعه عمران شهری در اهواز است.
عضو شورای شهر اهواز عنوان میکند: متأسفانه در روزی که به شورای شهر ورود پیدا کردم به دنبال وحدت بودم که بتوانیم وعدهها را محقق کنیم اما متأسفانه از همان روز نخست به دو فراکسیون 10 و 11 تبدیل شدیم و این سبب شد که شروع خوب ما در شورای چهارم به عملکرد ضعیف در سال دوم منجر شد، انتقاد در شورای شهر اهواز به دلیل متحد نبودن اعضا راه به جایی نمیبرد و چون شهردار از این موضوع احساس امنیت میکند هیچ اقدامی نمیکند.
وی تأکید میکند: ما مخالف شهردار نیستیم بلکه منتقدیم؛ منتقد یعنی اگر کار خوبی دید قدردانی میکند و اگر کار ضعیفی دید تذکر میدهد. وقتی دیدم پروژههای شهرداری مدیریت مالی و مدیریت فنی نمیشوند انتقاد کردم اما شورانشینان هماهنگ نیستند که این موضوعات را پیگیری کنند.
حیدری تصریح میکند: بزرگ ترین معضل شهرداری اتکا به درامدهای حاصل از ساخت و ساز است و در مناطقی مانند زیتون کارمندی و کیانپارس که اشباع شدهاند باز هم مجوز ساخت و ساز میدهند و امروز کلی ساختمان بدون پارکینگ اختصاصی وجود دارد که در آیندهای نزدیک جزو معضلات شهر میشوند.
محقق نشدن اعتبارات عمرانی مصوب
وی میگوید: امسال برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی 68 میلیارد تومان و برای احداث 7 تقاطع غیر همسطح 50 میلیارد تومان اختصاص پیدا شده اما با گذشت 7 ماه هنوز یک دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه نشده و عملیات اجرایی 7 تقاطع غیر همسطح هنوز آغاز نشده است.
عضو شورای شهر اهواز بیان میکند: امسال 899 میلیارد تومان در حوزه عمرانی اهواز بودجه تصویب شده اما عملاً خیلی از این اعتبارات تحقق پیدا نکردند و در زمینه تجهیز اتوبوسرانی، احداث پارکینگها و تقاطعها اتفاقی رخ نداد.
انتهای پیام/