- سیدعلیرضا شریفی
به گزارش رهیاب، رنگین کمان فرهنگها یکی از نامهای خوزستان به دلیل کثرت اقوام است؛ وجود اقوام مختلف و سکونت آنها یکی از ظرفیتهای عظیم انسانی در این استان زرخیز است. متأسفانه برخی از طوایف استان خوزستان در سالهای گذشته دچار درگیریهای خونین شدند که این ناهنجاریها کمی فضای منطقه را در یک مدت زمانی محدود ملتهب میسازد.
حادثه خونین رامهرمز، حادثهای است که در آن 7 نفر کشته شدند و تابستان داغ خوزستان را در سال 93 خونین کرد؛ این حادثه که در محدوده شهری اتفاق افتاده بود یکی از حوادث تلخ چند سال اخیر در خوزستان بود.
روزهای گذشته نیز خبری از یک حادثه خونین در روستای پتک باغملک از سوی رسانهها مخابره شد؛ حادثهای که بنا بر اعلام نیروی انتظامی خوزستان در 35 دقیقه بامداد رخ داد و 11 کشته و 16 زخمی بر جای گذاشت. رحمان موسوی در این باره میگوید: تأمین امنیت مردم اولویت نخست نیروی انتظامی است و با کسانی که آرامش مردم را بر هم میزنند برخورد میشود.
وی میافزاید:
نیروی انتظامی پس از اطلاع از این موضوع در محل حادثه حاضر شد و همه عوامل دخیل در
این حادثه شناسایی و دستگیر شدند.
معاون اجتماعی نیروی انتظامی خوزستان عنوان میکند: اقوام و قبایل موجود در خوزستان ظرفیتهای کشور به شمار میروند که به همین دلیل برای بهره بردن از این ظرفیتها نشستهای هم اندیشی با سران عشایر خوزستان در حال انجام است. تاکنون به 12 شهرستان رفتیم و همه سران عشایر و معتمدان محلی درباره درگیریها و برخی از مشکلات موجود ناراضی هستند و برای جلوگیری از بروز جرم اعلام آمادگی کردند.
به گزارش رهیاب، بررسی عوامل درگیری در سال های گذشته نشان میدهد که اکثر آنها به خاطر مسائل پیش پا افتاده رخ داده و میشد با رسیدگی بهتر از بروز آنها جلوگیری کرد. تاریخ حیات بشری همواره شاهد منازعات و کشمکش های بین اقوام و ملل جهان و پیامدهای ناگوار و غم انگیز آن بوده است. تکثر در جوامع بشری امری تکوینی بوده و واقعیتی است که بر اساس آن باید رفتار کرد؛ ولی ثمره ناهنجار این تکثر، اختلافاتی درپی دارد که نابه سامانیهای زیادی در زندگی افراد ایجاد میکند.
تعصب مذموم که منجر به حمایت مطلق شخص از موضوعی حتی پس از اطلاع یافتن از بطلان آن، خودپرستی، تکبر، غرور، جهل و کج فهمی، کینه ورزی و عقدههای شخصی، دنیا گرایی و پیمان شکنی از جمله عواملی است که در سالهای گذشته در خوزستان سبب پدیدار شدن مشکلات و نزاعهای دسته جمعی شدند؛ مشکلاتی که میتوان با فرهنگ سازی خیلی از آنها را بر طرف کرد.
البته نباید از بحث مسائل اقتصادی و تشدید فشار آنها بر خانوادهها غافل شد اما توجه به فرهنگ و آموزشهای شهروندی میتواند گره گشای بسیاری از این مشکلات باشد.
امام علی (ع) بالاترین عامل شکست و ذلت و سقوط امت اسلامی را تفرقه و اختلاف میداند و با کمال صراحت، فتنه انگیز و تفرقه افکن را مستوجب قتل می داند، و نه تنها تفرقه افکن عینی و موجود را سزاوار چنین عقوبتی می داند، بلکه حتی کسی را که شعار تفرقه دهد و قدم نخستین شقّ عصای مسلمانان را بردارد، سزاوار قتل می داند. چنان که در فرازی از یکی از خطبه هایش خطاب به مسلمانان چنین می فرماید: «وَ اَلْزَمُوا السَّواد الاَعْظم، فَاِنَّ یَدَاللّهِ مَعَ الْجَماعَه، وَ اِیّاکُم وَالْفُرْقَه، فَاِنَّ الشّاذَّ مِنَ النّاس لِلشَّیْطان، کَما اَنَّ الشّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْب؛ به جمعیت عظیم مسلمانان بپیوندید، که دست خدا (قدرت و عنایت خدا) با جماعت است، و از پراکندگی دوری کنید؛ زیرا آن که از جمع مسلمانان به یک سو شود، بهره شیطان است، چنان که گوسفند از گله درماند، نصیب گرگ بیابان است».
دعوا و نزاع آنقد مذموم است که خداوند متعال در آیه 46 سوره انفال میفرمایند و خدا و رسولش را اطاعت کنید و نزاع نکنید که ضعیف شده و قدرتتان نابود میشود و صبر کنید که خدا با صابران است.