- سیدعلیرضا شریفی
به گزارش رهیاب، استان خوزستان با دارا بودن بیش از 980 هزار دانش آموز از نظر جمعیت دانش آموزی پس از تهران و خراسان رضوی در رتبه سوم کشور قرار دارد و به دلیل کمبود 7 هزار معلم و کمبودهای زیرساختی، مدارس خوزستان از نظر کیفیت رتبه قابل قبولی ندارند.
سال گذشته بود که محمد تقی زاده از طلب 2 هزار میلیارد ریالی آموزش و پرورش استان از صنایع و شهرداریهای خوزستان پرده برداشت. بنا بر گفته مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان و بر اساس اسناد دیوان محاسبات، کارخانجات، شرکتها و شهرداریها از سال ۷۱ بیش از 2 هزار و ۳۰۰ میلیارد باید به آموزش و پرورش خوزستان پرداخت میکردند که از پرداخت آن سر باز زدهاند.
وی عنوان میکند: بیشترین بدهکاری متعلق به شرکت پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) به میزان 600 میلیارد ریال، شهرداری اهواز 310 میلیارد ریال و سازمان برق 90 میلیارد ریال است
استاندار خوزستان تیرماه امسال اولتیماتومی به شهرداریها و صنایع خوزستانی داد که تا سوم مردادماه امسال باید نسبت به پرداخت بدهی خود به آموزش و پرورش اقدام کنند. عبدالحسن مقدایی درباره این تصمیم به خبرنگار رهیاب گفت: خوشبختانه بخشی از صنایع و شهرداریها نسبت به تقسیط بدهی خود اقدام کردند و کسانی هم که اقدام نکردند حسابشان مسدود شد.
محمد تقیزاده نیز در گفتگو با رهیاب درباره طلب 2300 میلیاردی آموزش و پرورش خوزستان از صنایع و شهرداریها میگوید: پس از اینکه استاندار دستور داد که حساب 80 شرکت بدهکار به آموزش و پرورش پس از 3 مرداد مسدود شود، این شرکتها بررسیهای خود را انجام دادند و مکاتباتی را با اداره کل آموزش و پرورش جهت تقسیط این بدهیها انجام دادند.
وی میافزاید: ما هم به دنبال تعامل با ادارات و شهرداریها هستیم تا مشکلی در روند کارهای آنها پیش نیاید و هم بتوانیم مطالبات خود را وصول کنیم.
200 میلیارد ریال از طلب آموزش و پرورش تا پایان وصول میشود
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان عنوان میکند: تاکنون خیلی از شرکتها اعلام آمادگی کردند و هیچ یک از شرکتها به این موضوع بی توجه نبودند، شرکت مناطق نفت خیز جنوب یکی از شرکتهایی است که بیش از 15 میلیارد تومان بدهی داشته و اعلام کرده که این مبلغ را تقسیط کنند.
وی بیان میکند: با توجه به کارهایی که انجام شده پیش بینی ما جذب 200 میلیارد ریال از این مقدار تا پایان سال 94 است.
تقیزاده میگوید: آموزش و پرورش خوزستان سال گذشته با کمبود 7 هزار معلم کار خود را آغاز کرد که خوشبختانه با تحولاتی که انجام شد این کمبود کمی کاهش یافت و امسال سهمیه خوزستان از 3 هزار و 700 نفری که جذب وزارت آموزش و پرورش شدند 270 نفر بود.
وی در پاسخ به این پرسش که با جذب این 270 معلم و تحقق 200 میلیارد ریال از مطالبات آموزش و پرورش باید شاهد تحول ملموس در رتبه آموزش و پرورش خوزستان باشیم یا خیر تصریح میکند: امسال در کنکور شاهد تحول بودیم اما از نظر کیفیت هنوز بررسیهای خود را انجام ندادیم. البته بدون شک در بحث زیرساختها میتوانیم اقدامات مؤثری انجام دهیم.
استان خوزستان معضل فراوانی در بحث آموزش و پرورش دارد چرا که کمبود 7 هزار معلم و تقاضای جابهجایی سالانه بیش از 7 هزار نفر سبب ایجاد مشکلاتی در بحث تأمین نیروی انسانی متخصص شده است.
البته با توجه به صنعتی بودن استان خوزستان هنوز در برخی از مناطق با کمبود هنرستان مواجه است. جمشید کمایی در این باره میگوید: از ۴۰ منطقه آموزش و پرورش موجود در استان خوزستان، ما در ۱۲ منطقه هنرستان کار و دانش نداریم و این یکی از بزرگترین مشکلات است.
وی میافزاید: مثلاً در برخی از مناطق به دلیل کمبود نیرو ما نمیتوانیم کلاسهای ریاضی فیزیک را برگزار کنیم و اگر نتوانیم فارغالتحصیل فنی تحویل دهیم با توجه به اینکه استان ما صنعتی است موضوع بیکاری باز هم بیشتر میشود.
به گزارش رهیاب، به سیستم آموزش و پرورش, سامانه اجتماعی زنده یا باز می گویند و دلیل آن ارتباط دو سویه بین آموزش و پرورش با محیط بیرونی آن است. این مشکلات به دو دسته داخلی آموزش و پرورش و بیرونی یا محیطی تقسیم میشود.
یکی از مشکلات بیرونی معضل بیکاری است که به طور مستقیم بر کیفیت آموزش و پرورش تأثیر میگذارد و وقتی ولی دانش آموز بیکار باشد حتماً توان اقتصادی پائینی دارد. اما مشکلات فرهنگی مانند بی سوادی یکی از بزرگترین مشکلان استان است چرا که در استان خوزستان 640 هزار بی سواد مطلق وجود دارد.
البته این دو مورد به این معنا نیست که در آموزش و پرورش مشکلی نیست بلکه در آموزش و پرورش هم کمبودهایی دیده میشود که باید با پافشاری مسئولان آموزش و پرورش و حمایت استاندار خوزستان طلب میلیاردری آموزش و پرورش از صنایع و شهرداریهای خوزستان محقق شود.
همچنین باید توجه کرد که در آموزش و پرورش 5 رکن و جود دارد که 4 رکن آن مبتنی بر مشارکت افراد است و والدین دانش آموزان باید برای افزایش کیفیت مدارس کمک کنند. البته مشارکت، کمک مادی نیست بلکه باید با نظارت، انتقاد، پیشنهاد و ارائه طرح و برنامه به آموزش و پرورش کمک کنند.
نمایندگان مردم خوزستان در مجلس هم باید بدانند که وقتی اداره کل آموزش و پرورش استان با کمبود نیروی انسانی مواجه است هدف فقط پر کردن کلاسها و برگزاری آنها است به همین دلیل باید با رایزنی خود در خانه ملت این کمبودها را رفع کنند.
انتهای پیام/