عزاداری مردم عرب خوزستان در ماه محرم

- سیدعلیرضا شریفی

موافقین ۰ مخالفین ۰
عزاداری مردم عرب خوزستان در ماه محرم

مردم استان خوزستان به دلیل تنوع قومیتی و فرهنگ‌های متنوع، به گونه‌های متفاوتی عزاداری می‌کنند، محافل روضه، نوحه‌خوانی و مقتل‌خوانی ویژه هر روز از مراسمی است که در خانه، مساجد و حسینیه‌ها در همه شهرهای خوزستان برگزار می‌شود.


به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، مردم استان خوزستان به دلیل تنوع قومیتی و فرهنگ‌های متنوع، به گونه‌های متفاوتی عزاداری می‌کنند، محافل روضه، نوحه‌خوانی و مقتل‌خوانی ویژه هر روز از مراسمی است که در خانه، مساجد و حسینیه‌ها در همه شهرهای خوزستان برگزار می‌شود.

آیین‌های محرم شاید در نگاه اول متفاوت به نظر بیایند اما همه این آیین‌ها نقطه اشتراکی دارند.

هم نوایی با حماسه عاشورا و هم دردی با وقایع کربلا سطح «درام اجتماعی» در این مراسم به حدی بالاست که در زندگی روزمره جز در موقعیت‌های بسیار بحرانی و آن هم به مدتی بسیار کوتاه نمی‌توان به آن دست یافت.

جوانان عرب بیشتر تمایل به سینه زنی به سبک چلاب دارند، جوانان خوزستانی چفیه بر گردن، دسته دسته از محله‌های مختلف به موکب‌های حسینی می‌روند تا خود را برای چلاب زنی آماده کنند.

در این مراسم جوانان دوشادوش هم می‌ایستند، حلقه می‌زنند و دست چپ خود را بر کمر نفر کناری می‌گذارند، پای راست را بالابرده، محکم بر زمین می‌کوبند و بعد دست‌ها را بر سینه می‌زنند.

میان مداحی وقتی مداح وقفه‌ای می‌دهد یکی از میان مجلس فریاد می‌زند «یاعلی» سایر چلاب زنان در جواب می‌گویند «یا ابو حسین».

زنان به دلیل نقش گسترده‏‌ای که‏ در زندگی اجتماعی داشته‏‌اند بخشی از میراث فرهنگی و تمدن قوم خود را حفظ کرده و به این ترتیب سنت‏‌ها و آداب و رسوم اجتماعی را به دوره‏‌های بعد انتقال‏ داده‏‌اند.

در این میان می‌توان به مراسم سوگواری «لطمیه» و «رشگ» اشاره کرد که زنان عرب ایران برگزار می‌کنند، اجرای این مراسم در جنوب ایران پس از قرن‏‌ها هنوز متداول‏ است.

مراسم سوگواری زنانه، بعد از ذکر احادیث، جمعیت به پا می‌‏‌خیزند و برای مراسم لطمیه آماده‏ می‌‏‌شوند.

«ملایه» یا نوحه خوان شروع به خواندن نوحه که‏ متفاوت با نوحه‏ قبلی است می‌‏‌کند و حاضرین دو به‏ دو روبه‏‌روی هم می‌‏‌ایستند و هنگام لطم، یک بار به‏ طرف راست و یک بار به چپ با پیشانی و سر برمی‏‌گردند.

معمولا آن‌هایی که سینه می‌زنند با صوت جواب می‌‏‌دهند و سایر شرکت‏‌کنندگان‏ بیتی از نوحه را تکرار می‌‏‌کنند.

این مرحله‏ از مراسم لطم‏‌زنی را که اولین مرحلهی آن است، «فزاعیه» (حد وسط کند و تند)، از لحاظ ریتم و اجرا می‌‏‌گویند.

یکی دیگر از سبک‌ها سینه زنی زنان، سینه زنی ایستاده است که دست‌ها را به صورت ضربدر کرده بر سینه می‌زنند و با ریتمی کند سینه زنی را ادامه می‌دهند تا جایی که برای لحظاتی این ریتم تند‌تر می‌شود و زنان با «احوی، احوی» گفتن، ملایه را همراهی می‌کنند.

به این نوع سینه زنی که زنان با سرعت دست‌ها را بر سینه می‌زنند، «رشگ» گفته می‌شود.

مراسم «عرس قاسم»

عرس القاسم یکی از آیین‌های جذاب زنان عرب برای سوگواری حضرت قاسم ابن الحسن (ع) است.

مراسم «عرس القاسم» یا عروسی حضرت قاسم (ع) را زنان خوزستانی شب هشتم محرم برگزار می‌کنند.

در این مراسم که یکی از خانه‌ها به صورت نذری میزبانی آن را بر عهده می‌گیرد هجله‌ای نصب می‌شود و هنگام مراسم بانوان سینی‌های خود را در تاریکی مطلق که فقط شمع‌های سینی روشن هستند به دور «هجله» می‌چرخانند و سایر زنان با سینه زنی و «کل زدن» آن‌ها را همراهی می‌کنند.

شبیه خوانی به زبان عربی

شبیه خوانی یکی دیگر از انواع تعزیه میان مردم عرب خوزستان است که برخی هیئت‌ها از شب‌های اول محرم اقدام به برگزاری شبیه خوانی عربی می‌کنند.

براساس مطالعات صورت گرفته نخستین مراسم شبیه خوانی عربی در منطقه بیت چریم، با نام فعلی «شهر حر» برگزار شده است.

شهر حر در شمال شرق شوش و از توابع این شهرستان است که در حاشیه رودخانه دز و مسیر آن در 20 کیلومتری جاده اهواز- اندیمشک قرار دارد.

مراسم شبیه خوانی معمولابه صورت خودجوش توسط مردم در سطح روستا‌ها و شهرهای خوزستان برگزار می‌شود که می‌توان به آن‌ها به عنوان یک پدیده اجتماعی یاد کرد.

این مراسم که مردم خوزستان به آن «دایره» یعنی تجمع می‌گویند با زبان فصیح عربی و به صورت‌های گواگون برگزار می‌شود که مراسم شهر حر تفاوتی اساسی با همه دارد.

مراسم شبیه خوانی شهر حر در محلی وسیع در مرکز شهر برگزار می‌شود و در اجرای این مراسم از اسب‌ها و شترهای فراوانی استفاده می‌کنند.

در روز عاشورا اجرای مراسم شبی‌خوانی از 6 صبح آغاز می‌شود و تا ساعت 16 ادامه دارد و در پایان شب نیز عزاداران در تاریکی مطلق در وسط می‌دان‌ جمع شده، شمع روشن کرده و سینه زنی می‌کنند.

انتهای پیام/ج

 

آبان‌ماه 93

تسنیم

دیالکتیک

سید علیرضا شریفی

گزارش اجتماعی

نظرات (۱)

درس زندگی هر کسی همیشه برای خودش، آشکار و روشن است؛ بستگی به این دارد که شخص در آن زمان چه لنزی بر چشم گذاشته باشد
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطالب و نوشته‌های اخیر | آرشیو

قانون حمایت از خانواده؛ توازن بین حجاب و نیازهای اجتماعی زنان

قانون حمایت از خانواده؛ توازن بین حجاب و نیازهای اجتماعی زنان

قانون حمایت از خانواده نه تنها به موضوع حجاب به عنوان یک مسئله فرهنگی نگاه می‌کند، بلکه در تلاش است تا با تاکید بر مسائلی چون تفریح و اقتصاد خانواده، به بهبود وضعیت زنان در جامعه کمک کند.

قانون حجاب: نه راننده اسنپ جریمه می‌شود نه مسافری با گزارش راننده

قانون حجاب: نه راننده اسنپ جریمه می‌شود نه مسافری با گزارش راننده

 

مطابق قانون حجاب نه راننده‌ای به دلیل کشف حجاب مسافر جریمه می‌شود و نه مسافر صرفاً بر حسب گزارش راننده جریمه می‌شود.

آیا مجلس می‌تواند افزایش قیمت خودرو را متوقف کند؟

آیا مجلس می‌تواند افزایش قیمت خودرو را متوقف کند؟

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در دنیای مدرن امروز، جابه‌جایی و سفر نه‌تنها یک نیاز اساسی، بلکه یکی از شاخص‌های کیفیت زندگی به شمار می‌آید. اما در ایران، با افزایش بی‌پیشینه قیمت خودروها، این نیاز به یک معضل تبدیل شده است. وضعیتی که به‌وضوح بار سنگینی را بر دوش خانواده‌ها گذاشته است.

سگ گردانی نیازمند قوانین شفاف و موثر

سگ گردانی نیازمند قوانین شفاف و موثر

برای ایجاد یک سازوکار قانونی مؤثر، ضروری است که نظام حقوقی کشور به تقنین قوانین خاص در زمینه نگهداری و سگ گردانی بپردازد و ضمانت‌های اجرایی لازم را نیز تصویب کند.

تعلق

تعلق

طبیعی است که اهواز مشکلات زیادی در حوزه‌های مختلفی دارد اما آیا تاکنون مردم برای دفع آب‌های سطحی مطالبه عمومی انجام دادند؟ آیا از مدیرانی که در گذشته‌ پروژه‌های ناقصی در این حوزه انجام دادند شکایت شده است؟ طبیعی است در صورتی که مردم این موضوعات را مطالبه نکنند هیچ‌وقت این مشکلات رفع نمی‌شود.

سلاح غیرمجاز بلای جان خوزستانی‌ها

سلاح غیرمجاز بلای جان خوزستانی‌ها

در برخی از شهرهای خوزستان آن‌چنان استفاده از سلاح و تیراندازی عادی شده است که شب‌ها شنیدن صدای ممتد تیراندازی به امری طبیعی برای مردم تبدیل‌شده است.

مدیرانی که پس از 226 هفته وعده یک هفته‌ای روحانی را محقق نکردند

مدیرانی که پس از 226 هفته وعده یک هفته‌ای روحانی را محقق نکردند

رئیس جمهور در 24 دی 92 از رسیدن آب شرب سالم به اهواز طی یک هفته خبر داد ولی مردم اهواز با گذشت 226 هفته از این وعده هنوز نتوانسته‌اند طعم آب سالم را بچشند و مدیران شرکت آبفا معتقدند که فرسودگی شبکه توزیع عامل این موضوع است.

چرا حادثه تروریستی اهواز رخ داد؛ استاندار پاسخگو باشد

چرا حادثه تروریستی اهواز رخ داد؛ استاندار پاسخگو باشد

هرچند در حادثه تروریستی اهواز افراد زیادی باید پاسخگو باشند اما قطعا استاندار خوزستان ومعاونان سیاسی - اجتماعی و امنیتی وی باید در برابر کوتاهی‌های انجام شده در بلاتکلیف بودن وضعیت فرمانداری اهواز در ۱۸ ماه گذشته و عدم پیش بینی و پیشگیری از معضلات امنیتی استان پاسخگو باشند.

غم نان در قطب تولید گندم کشور

غم نان در قطب تولید گندم کشور

خوزستان با تولید گندم مورد نیاز 12 میلیون و 500 هزار نفر نقش اساسی در تأمین امنیت غذایی کشور دارد اما با این وجود مردم خوزستان با معضل نبود امنیت غذایی مواجه هستند که عمده آن به مسائل معیشتی باز می‌گردد.

لزوم محاکمه کلانتری به دلیل تضییع حقوق عمومی

لزوم محاکمه کلانتری به دلیل تضییع حقوق عمومی

دو‌ روز پیش نامه محرمانه عیسی کلانتری برای انتقال آب کارون افشا شد و‌ روز گذشته کلانتری به دل کارون هجوم‌ برد تا قضیه انتقال آب کارون، ماست مالی شود.