مهدی آبادانی صدایی ماندگار از قاره آبادان

- سیدعلیرضا شریفی

موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی آبادانی صدایی ماندگار از قاره آبادان

یکی از شخصیت‌های نوظهور عرصه فضای مجازی در خوزستان «مهدی آبادانی» است. کسی که به واسطه ضبط کردن پیام‌های صوتی شخصیتی جذاب برای خوزستانی‌ها در فضای تلگرام شده است.

به گزارش رهیاب، صحبت که می‌کردیم در ابتدا سرحال جواب می‌داد اما به محض اینکه متوجه شد که به دنبال گفتگو با او هستم کمی فضا را تلخ کرد اما سوالاتم را جواب می‌داد هرچند در پاسخ‌هایش به دنبال دست به سر کردنم بود. یکی از شخصیت‌های نوظهور عرصه فضای مجازی در خوزستان «مهدی آبادانی» است. کسی که به واسطه ضبط کردن پیام‌های صوتی شخصیتی جذاب برای خوزستانی‌ها در فضای تلگرام شده است. متن زیر حاصل گفتگوی رهیاب با مهدی آبادانی است.

خودتان را معرفی می‌کنید؟

مهدی آبادانی‌ هستم از قاره آبادان. یک کارگر ساده از قشر ضعیف جامعه با حقوق ماهانه 800 هزار تومان. تقویم‌ها می‌گن که من 37 سالمه و جزو عائله شهدا حساب می‌شویم که برادرمان در جنگ تحمیلی به شهادت رسیده است.

از چه زمانی برای ضبط کردن فایل‌های طنز کار خودتان را آغاز کردید؟

حدوداً یک سال پیش

چطور شد که برای فعالیت در فضای مجازی ضبط فایل‌های صوتی را انتخاب کردی؟

خب من نوازندگی نی و فلوت را از گذشته انجام می‌دادم و خودم هم مداح هستم. یک طوری مردم ما این روزها نگرانی‌های زیادی دارند و من سعی کردم مثل «جنابخان» با خنداندن آنها دلشان را شاد کنم.

آبادانی‌ها می‌دانند که مداح محله‌شان همین «مهدی آبادانی» تلگرام است؟

نه هیچکس نمی‌داند مداحی که در مراسمات اشک آنها را در می‌آورد همین مهدی آبادانی است. حقیقتاً می‌خواستم حرمت مداحی را حفظ کنم و هم اینکه برخی از فایل‌هایی که در انتقاد از دولت ضبط کردم، ترسی در دلم گذاشته که نمی‌خواهم هویتم فاش شود.

نوازندگی و مداحی را از کجا یاد گرفتید؟

از مُکبری در مسجد محل؛ برای مداحی سبک خاص خودم را دارم که مورد استقبال هم قرار گرفته است و به صورت حرفه‌ای آن را دنبال کرده‌‍ام.

پس با ترس از آینده داری فعالیت می‌کنی؟

بله متأسفانه. برخی از دوستان نزدیک و خانواده‌ام که از فعالیتم با خبر هستند چندباری به من تذکر داده‌اند که یا انتقاد نکنم و یا گفته‌اند این کار در شأن مداحان نیست و باید کنار بگذارم. البته خودم در انتقاد ملاحظه می‌کنم و تا الان به کسی توهین نکردم بلکه سعی کرده‌ام با دلیل و منطقی وضع فعلی را به چالش بکشم.

انتقادات تو جنبه شوخی دارند یا هدفی از این کار داری؟

همه حرف‌هایی که می‌زنم جنبه شوخی دارند و برای خنداندن مردم است. این را هم بگویم که من از دانش و سیاست چیزی حالی‌ام نیست و فقط به یک چیزی در سیاست معتقدم و آن اینکه هرکسی که رهبری را ناراحت کند من از دست او ناراحت می‌شوم چرا که این مملکت با تدبیر ایشان حفظ شده است.

تو از نظر صدا استعداد داری، تا الان شده که برای صداپیشگی انتخاب شده باشی و یا پیشنهاد کاری به تو داده باشند؟

جایی نیست که از ما حمایت کند و خودم هم فکر نمی‌کردم که روزی فایل‌های صوتی‌ام اینقدر بین مردم دست به دست شود و کمی از شناخته شدن می‌ترسم. البته قبلا چند باری پیشنهاد صداپیشگی چند عروسک در تئاتر شهر را به من داده‌اند.

بازخورد مخاطبان نسبت به خودت را دیده‌ای؟

معمولا روزانه بین تا نفر پیام‌هایی برای تعریف از کار برای من ارسال می‌کنند و کسانی که از کارهایم لذت برده‌اند نصیحتم می‌کنند که مراقب خودم باشم!.

مخاطبان کانال تلگرامت بارها از 20 هزار نفر رد شده است اما می‌بینیم که دوباره این آمار به زیر 5 هزار نفر تنزل پیدا کرده‌است؛ مخاطبین کانالت غیر واقعی هستند؟

درسته بارها این رقم به زیر 5 هزار نفر رسیده که علتش این است که خودم دوست ندارم آمار مخاطبینم از 5 هزار نفر بیشتر شود.

چرا؟

آبادان 5 کیلومتر را شنیدی؟ به عشق این دوست ندارم تعداد اعضای کانال بیشتر از 5 هزار نفر شوند. اما بارها تعداد مخاطبان بالا رفته و من نتوانستم کنترل کنم.

به نیت آبادان 5 کیلومتر 300 هزار تومان از حقوق 800 هزار تومنی‌ات را عیدی نمی‌دی؟

نه خودم تو ابتدائیات زندگی‌ مانده‌ام.

به نظر خودت چرا مردم اینقدر مشتاق هستند که صدای تو را بشنوند؟

به نظر خودم بعد از جناب خان مردم عاشق لهجه جنوبی شدند و البته دل خوشی هم از روزگار ندارند.

صدای واقعی تو همین صدایی است که با آن حرف می‎زنی؟

نه صدای خودم خیلی متفاوت‌تر از چیزی است که امروز می‌شنوید و برای همین است که نتواسنته‌اند تشخیص دهند که من آن مداح شهر هستم.

چند روز پیش در کانالت پیامی منتشر کردی که برای مدت طولانی فایل صوتی نگذاری، چه شد که زود از این حرفت برگشتی؟

مخاطبان زیادی برایم پیام گذاشته‌اند که دوباره فایل صوتی ضبط کنم منهم برای ادامه کار دل‍‌گرم شدم.

به نظر خودت بزرگ‌ترین مشکل خوزستان چیست؟

مسئول دلسوز نداریم

چحوری می‌توانیم مسئولین را دلسوز کنیم؟

من مسئول شوم

اگر به شما بگویند که یک اداره را برای خدمت به مردم انتخاب کن، کدام یک از ادارات را انتخاب می‌کنید؟

اداره؟ فقط ریاست جمهوری!

چرا ریاست جمهوری؟

چون راحت‌ترم و خواب ندارم دیگر

مگر رئیس جمهور نمی‌خوابد؟

چون می‌بینم فقرا غذایی برای خوردن ندارند، خوابم نمی‌برد.

از خدا چی‌ می‌خوای؟

قشر ضعیف را از فقر و بی عدالتی نجات دهد

چه حرفی واسه گفتن داری که دوست داشته باشی ما منتشر کنیم؟

اگر اهل فن تشخیص دهند که من توانایی دارم، از این توانایی استفاده شود و کمک حال من باشند تا بتوانم پیشرفت کنم.

در سال 96 دوست داری به کدام یک از آرزوهات برسی؟

با خنده: والا آرزویی نمانده با این خرج، همین که زنده بمانم کافیه.

یعنی هیچ آرزویی نداری؟

آرزو دارم مشکل کارم حل شود و بتوانم خانه‌ای برای زن و بچه‌ام بخرم.

چند کلمه می‌گویم، احساس خودت را نسبت به این کلمات با یک کلمه بگو.

آبادان: عشق

آبادان وُیس: زندگیم

منطقه آزاد اروند: چی هست؟

مداحی: آخرتم

پول: نیاز دارم!

اهواز: دعا کن در قرعه کشی خرید پودر رختشویی برنده شوم

سال نو: تبریک می‌گم

انتهای پیام/

دیالکتیک

رهیاب

سید علیرضا شریفی

فروردین 96

گفتگوی تفصیلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطالب و نوشته‌های اخیر | آرشیو

تعلق

تعلق

طبیعی است که اهواز مشکلات زیادی در حوزه‌های مختلفی دارد اما آیا تاکنون مردم برای دفع آب‌های سطحی مطالبه عمومی انجام دادند؟ آیا از مدیرانی که در گذشته‌ پروژه‌های ناقصی در این حوزه انجام دادند شکایت شده است؟ طبیعی است در صورتی که مردم این موضوعات را مطالبه نکنند هیچ‌وقت این مشکلات رفع نمی‌شود.

سلاح غیرمجاز بلای جان خوزستانی‌ها

سلاح غیرمجاز بلای جان خوزستانی‌ها

در برخی از شهرهای خوزستان آن‌چنان استفاده از سلاح و تیراندازی عادی شده است که شب‌ها شنیدن صدای ممتد تیراندازی به امری طبیعی برای مردم تبدیل‌شده است.

مدیرانی که پس از 226 هفته وعده یک هفته‌ای روحانی را محقق نکردند

مدیرانی که پس از 226 هفته وعده یک هفته‌ای روحانی را محقق نکردند

رئیس جمهور در 24 دی 92 از رسیدن آب شرب سالم به اهواز طی یک هفته خبر داد ولی مردم اهواز با گذشت 226 هفته از این وعده هنوز نتوانسته‌اند طعم آب سالم را بچشند و مدیران شرکت آبفا معتقدند که فرسودگی شبکه توزیع عامل این موضوع است.

چرا حادثه تروریستی اهواز رخ داد؛ استاندار پاسخگو باشد

چرا حادثه تروریستی اهواز رخ داد؛ استاندار پاسخگو باشد

هرچند در حادثه تروریستی اهواز افراد زیادی باید پاسخگو باشند اما قطعا استاندار خوزستان ومعاونان سیاسی - اجتماعی و امنیتی وی باید در برابر کوتاهی‌های انجام شده در بلاتکلیف بودن وضعیت فرمانداری اهواز در ۱۸ ماه گذشته و عدم پیش بینی و پیشگیری از معضلات امنیتی استان پاسخگو باشند.

غم نان در قطب تولید گندم کشور

غم نان در قطب تولید گندم کشور

خوزستان با تولید گندم مورد نیاز 12 میلیون و 500 هزار نفر نقش اساسی در تأمین امنیت غذایی کشور دارد اما با این وجود مردم خوزستان با معضل نبود امنیت غذایی مواجه هستند که عمده آن به مسائل معیشتی باز می‌گردد.

لزوم محاکمه کلانتری به دلیل تضییع حقوق عمومی

لزوم محاکمه کلانتری به دلیل تضییع حقوق عمومی

دو‌ روز پیش نامه محرمانه عیسی کلانتری برای انتقال آب کارون افشا شد و‌ روز گذشته کلانتری به دل کارون هجوم‌ برد تا قضیه انتقال آب کارون، ماست مالی شود.

آقای کلانتری، دعاکنید سیل هم برای پرآب شدن کویر بیاید

آقای کلانتری، دعاکنید سیل هم برای پرآب شدن کویر بیاید

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست رو گذشته در حاشیه نخستین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی با موضوع آلودگی هوا گفت: دعا کنید باد بیاید تا آلودگی‌ها را ببرد.

لزوم پیگیری مطالبات مردمی از شورا و شهرداری اهواز توسط جمنا

لزوم پیگیری مطالبات مردمی از شورا و شهرداری اهواز توسط جمنا

با توجه به پیروزی 8 نفر از کاندیداهای مورد حمایت جمنا در انتخابات شورای شهر اهواز، انتظار می‌رود که جمنا خواسته‌های مردم را از شورا و شهرداری پیگیری کند.

اظهار عجز روحانی از حل مشکلات اقتصادی

اظهار عجز روحانی از حل مشکلات اقتصادی

اظهار عجز روز گذشته روحانی از حل مشکلات اقتصادی نشان داد که رقیب روحانی در انتخابات آینده کارنامه پر از خالی اوست.

خوزستان، پرورش دهنده کاندیداهای ریاست جمهوری!

خوزستان، پرورش دهنده کاندیداهای ریاست جمهوری!

انتخابات ریاست جمهوری به نوعی مهم‌ترین انتخابات کشور است که طی آن فردی به عنوان رئیس جمهور ایران به مدت 4 سال انتخاب می‌شود و با سکانداری قوه مجریه قرار است کشور را اداره کند.