آمار و ارقام کیلویی دولت در خوزستان!

- سیدعلیرضا شریفی

موافقین ۰ مخالفین ۰
آمار و ارقام کیلویی دولت در خوزستان!

دولت ادعای تصویب 23 هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های زیربنایی خوزستان را می‌کند اما جمع این اعتبارات 441 هزار میلیارد ریال است و دولت فقط 17 میلیارد تومان را در شرایط عادی به خوزستان پرداخت کرده است.

به گزارش رهیاب، دولت که در 3.5 سال ابتدایی! فعالیت خود بی توجه به موضوع خوزستان بود، این روزها با چاپ تبلیغات گسترده در خوزستان ادعای سرمایه گذاری 23 هزار میلیارد تومانی در خوزستان را مطرح کرد. ادعایی که صحت و سقم آن با جمع و تفریق کارهای انجام شده مشخص می شود.

یکی از سخنان ماندگار سخنگوی دولت این بود که هیچ‌وقت نباید کیلویی حرف زد. محمدباقر نوبخت گفته بود: «وقتی یک آمار رسمی قانوناً اعلام می‌شود، همینجور کلی گفتن که این نیست، جز القای شبهه چیز دیگری را حل نمی‌کند. مثلا وقتی که می‌گوییم رشد اقتصادی این عدد است، می‌شود گفت(پرسید)» که این عدد را از کجا به دست آوردید؟ ماها باید آمار و عدد و رقم بدهیم. همینجور کلی کیلویی حرف زدن که نه به نظر می‌رسد چنینی عددی... اینکه جواب علمی کارشناسی نیست.»

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی عنوان کرد: «امروز مُد شده که هرچه بگوئیم از سوی برخی منتقدان یک نَه‌ای گفته می‌شود و از 4 نفر هم می‌پرسند که آیا حس می‌کنید این را؟ آنها هم بگویند نه کجا حس می‌کنیم این را! بعد هم بگویند 4 نفر هم مصاحبه کردیم و چون حس نکرده‌اند این را، این موضوع درست نیست.»

دولت در ادعای 23 هزار میلیارد تومانی خود آورده است که این اعتبارات فقط در 5 بخش زیربنایی آب و فاضلاب، ریزگردها، فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری، احیای رودخانه کارون و نوسازی، ترمیم و تجهیز خطوط انتقال برق است.

240 هزار میلیارد ریال برای طرح 550 هزار هکتاری؟

طرح 550 هزار هکتاری، بزرگترین پروژه دولت در خوزستان است؛ پروژه‌ای که قرار بود برای 300 هزار خوزستانی شغل ایجاد کند و عده‌های زیادی درباره آن داده شد اما تاکنون محقق شدن وعده‌ها مرتبط با این طرح فقط در مصاحبه‌‎‌های مسئولان دیده می‌شود. سخنگوی دولت هفتم فروردین 95 در نخستین نشست شورای اداری خوزستان درباره میزان اعتبارات در نظر گرفته شده برای این طرح می‌گوید: برای اجرای طرح 550 هزار هکتاری سالانه دو میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در اختیار دولت قرار می گیرد و در ابتدای سال 95 بالغ بر 60 هزار میلیارد ریال در حساب های مرتبط با وزارت نیرو و جهاد کشاورزی برای احیای طرح 550 هزار هکتاری واریز شده است.

آنچه که از سخن سخنگوی دولت بر می‌آید این است که دولت برای اجرای این طرح تاکنون چیزی در حدود 240 هزار میلیارد ریال اعتبارات در نظر گرفته است!. البته این میزان اعتبارات جدا از 110 هزار میلیارد ریالی است که باید برای تکمیل طرح‌های زیست محیطی طرح در نظر گرفته شود.

100 هزار میلیارد برای آب و فاضلاب

استاندار خوزستان میزان برآورد ریالی برای رفع مشکلات آب و فاضلاب خوزستان را 100 هزار میلیارد ریال خواند و گفت: در سفر رئیس جمهوری به خوزستان مسئله آب و فاضلاب خوزستان مطرح شد و پیشنهاد تامین اعتبار از صندوق توسعه ملی و یا فایناس خارجی شد.

غلامرضا شریعتی افزود: در این راستا برای ساماندهی آب و فاضلاب خوزستان 9هزار و 540 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و دولت قول داده ظرف سه سال این میزان اعتبار را تامین کند.

11 هزار میلیارد ریال برای کنترل ریزگردها

در بخش ریزگردها دولت در سال 93 اعتبار یک‌هزار و 130 میلیارد ریالی برای مالچ پاشی، نهال کاری و آبخیزداری در خوزستان مصوب کرد که رئیس اداره بیابان زدایی اداره کل منابط طبیعی از تحقق 1.4 درصدی این اعتبارات به میزان 17 میلیارد تومان خبرداد و گفت بقیه اعتبارات این طرح تاکنون ابلاغ نشده است.

همچنین استاندار خوزستان روز هشتم فروردین در روستای بدریه خرمشهر از اختصاص 10 هزار میلیارد ریال اعتبار برای حل مشکل ریزگردها در خوزستان خبر داد.

90 هزار میلیارد ریال برای احیای کارون

عبدالحسن مقتدایی، استاندار سابق خوزستان هفتم فروردین سال 95 و یک ماه قبل از برکناری‌اش در نشست شورای ساماندهی رودخانه کارون گفت: اجرایی شدن طرح احیای کارون از شمال خوزستان تا دهانه خلیج فارس همیشه یک رویا بوده ولی خوشبختانه با برنامه ریز دقیق و ارائه طرح، موفق به دریافت این اعتبار برای اجرای آن شدیم.
وی گفت: برای احیای کارون در یک برنامه 10 ساله 90 هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب شده است و با احیای این رودخانه، یکی از سرمایه های ملی برای نسل های آینده حفظ می شود و عظمت گذشته این پهنه آبی تجدید خواهد شد.

1200 میلیارد ریال برای اصلاح خطوط انتقال برق

اما آخرین بخش از اعتبارات مصوب دولت در خوزستان مربوط به ریزگردها بهمن‌ماه است که خوزستان را به بدوی ترین حالت ممکن تبدیل کرد. در پی این ریزگردها برق خوزستان دچار قطعی شد و خاموشی گسترده‌ای 11 شهر خوزستان را در بر گرفت.

پس از این بی آبی و برقی گسترده در خوزستان اعتبارات 1200 میلیارد ریالی برای شستسو و اصلاح شبکه برق خوزستان در نظر گرفته شد. البته سرعت عمل دولت در این طرح هم به موضوع درامد دولت در خوزستان باز می‌گردد چرا که در پی این قطعی دولت با کاهش استخراج نفت در میادین مواجه شد و خسارت 117 میلیارد تومانی متوجه دولت شد.

به گزارش رهیاب، سخن مشهوری است که می‌گوید: از بیل گیتس پرسیدند ثروت تو الان چقدر است؟ گیتس پاسخ داد: الآن یا الآن؟. دولت در حالی ادعا می‌کند که در 5 بخش زیربنایی خوزستان 230 هزار میلیارد تومان تصویب کرده است که جمع اعتبارات در نظر گرفته شده در این طرح‌ها بالغ بر 441 هزار میلیارد ریال است!. به همین دلیل شاید وقتی از استاندار خوزستان یا سخنگوی دولت درباره اعتبارات در نظر گرفته شده برای خوزستان پرسیده شود آنها در پاسخ می‌گویند: الأن یا الآن؟

دولت یازدهم در حالی ادعای سرمایه گذاری 23 هزار میلیارد تومانی را در خوزستان مطرح می کند که قرار است این استان را علاوه بر مشکلات تشدید شده قبلی با معضل باران های آلوده، بی آبی و بی برقی پس از ریزگرد و 700 هزار کانون ریزگرد فعال تحویل دولت یازدهم دهد.

 

انتهای پیام/

دیالکتیک

رهیاب

سید علیرضا شریفی

فروردین 96

گزارش سیاسی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطالب و نوشته‌های اخیر | آرشیو

تعلق

تعلق

طبیعی است که اهواز مشکلات زیادی در حوزه‌های مختلفی دارد اما آیا تاکنون مردم برای دفع آب‌های سطحی مطالبه عمومی انجام دادند؟ آیا از مدیرانی که در گذشته‌ پروژه‌های ناقصی در این حوزه انجام دادند شکایت شده است؟ طبیعی است در صورتی که مردم این موضوعات را مطالبه نکنند هیچ‌وقت این مشکلات رفع نمی‌شود.

سلاح غیرمجاز بلای جان خوزستانی‌ها

سلاح غیرمجاز بلای جان خوزستانی‌ها

در برخی از شهرهای خوزستان آن‌چنان استفاده از سلاح و تیراندازی عادی شده است که شب‌ها شنیدن صدای ممتد تیراندازی به امری طبیعی برای مردم تبدیل‌شده است.

مدیرانی که پس از 226 هفته وعده یک هفته‌ای روحانی را محقق نکردند

مدیرانی که پس از 226 هفته وعده یک هفته‌ای روحانی را محقق نکردند

رئیس جمهور در 24 دی 92 از رسیدن آب شرب سالم به اهواز طی یک هفته خبر داد ولی مردم اهواز با گذشت 226 هفته از این وعده هنوز نتوانسته‌اند طعم آب سالم را بچشند و مدیران شرکت آبفا معتقدند که فرسودگی شبکه توزیع عامل این موضوع است.

چرا حادثه تروریستی اهواز رخ داد؛ استاندار پاسخگو باشد

چرا حادثه تروریستی اهواز رخ داد؛ استاندار پاسخگو باشد

هرچند در حادثه تروریستی اهواز افراد زیادی باید پاسخگو باشند اما قطعا استاندار خوزستان ومعاونان سیاسی - اجتماعی و امنیتی وی باید در برابر کوتاهی‌های انجام شده در بلاتکلیف بودن وضعیت فرمانداری اهواز در ۱۸ ماه گذشته و عدم پیش بینی و پیشگیری از معضلات امنیتی استان پاسخگو باشند.

غم نان در قطب تولید گندم کشور

غم نان در قطب تولید گندم کشور

خوزستان با تولید گندم مورد نیاز 12 میلیون و 500 هزار نفر نقش اساسی در تأمین امنیت غذایی کشور دارد اما با این وجود مردم خوزستان با معضل نبود امنیت غذایی مواجه هستند که عمده آن به مسائل معیشتی باز می‌گردد.

لزوم محاکمه کلانتری به دلیل تضییع حقوق عمومی

لزوم محاکمه کلانتری به دلیل تضییع حقوق عمومی

دو‌ روز پیش نامه محرمانه عیسی کلانتری برای انتقال آب کارون افشا شد و‌ روز گذشته کلانتری به دل کارون هجوم‌ برد تا قضیه انتقال آب کارون، ماست مالی شود.

آقای کلانتری، دعاکنید سیل هم برای پرآب شدن کویر بیاید

آقای کلانتری، دعاکنید سیل هم برای پرآب شدن کویر بیاید

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست رو گذشته در حاشیه نخستین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی با موضوع آلودگی هوا گفت: دعا کنید باد بیاید تا آلودگی‌ها را ببرد.

لزوم پیگیری مطالبات مردمی از شورا و شهرداری اهواز توسط جمنا

لزوم پیگیری مطالبات مردمی از شورا و شهرداری اهواز توسط جمنا

با توجه به پیروزی 8 نفر از کاندیداهای مورد حمایت جمنا در انتخابات شورای شهر اهواز، انتظار می‌رود که جمنا خواسته‌های مردم را از شورا و شهرداری پیگیری کند.

اظهار عجز روحانی از حل مشکلات اقتصادی

اظهار عجز روحانی از حل مشکلات اقتصادی

اظهار عجز روز گذشته روحانی از حل مشکلات اقتصادی نشان داد که رقیب روحانی در انتخابات آینده کارنامه پر از خالی اوست.

خوزستان، پرورش دهنده کاندیداهای ریاست جمهوری!

خوزستان، پرورش دهنده کاندیداهای ریاست جمهوری!

انتخابات ریاست جمهوری به نوعی مهم‌ترین انتخابات کشور است که طی آن فردی به عنوان رئیس جمهور ایران به مدت 4 سال انتخاب می‌شود و با سکانداری قوه مجریه قرار است کشور را اداره کند.