به‌زودی: دوباره سیل، دوباره غافلگیری

- سیدعلیرضا شریفی

موافقین ۰ مخالفین ۰
به‌زودی: دوباره سیل، دوباره غافلگیری

هرچند اخطارها درباره احتمال وقوع سیل در سال آبی پیش رو از هم اینک آغاز شده اما هنوز تصمیمات لازم برای جلوگیری از تکرار خرابی‌های سیل گذشته اتخاذ نشده است.

سید علیرضا شریفی: بررسی بحران‌های گذشته‌ در خوزستان نشان‌ می‌دهد، مدیران در اینگونه‌ موارد دچار سردرگمی می‌شوند، ساده‌ترین‌ و در عین‌ حال‌ اساسی‌ترین‌ اشتباهات‌ در لحظات‌ بحرانی رخ‌ می‌دهد، معمولاً‌ سخن‌ و عملکرد مسؤولان‌ خلاف‌ جهت‌ منافع‌ خود و سازمان‌ آنهاست، دستپاچگی و عکس‌العمل‌های غیرمنطقی در چنین‌ شرایطی بسیار دیده‌ می‌شود، جلوگیری از ازدحام‌ خبرنگاران‌ کنجکاو، حفظ‌ اعتبار، کاهش‌ عوارض‌ و بازتاب‌های منفی آن‌ بر آینده‌ و افکار عمومی مسائلی هستند که‌ گاه‌ از کنترل‌ خود بحران برای مسؤولان‌ مشکل‌تر می‌شود.

تضادی که‌ بین‌ کنترل‌ بحران و تسلط‌ بر شایعات‌ و اعصاب‌ ایجاد می‌گردد، دقیقاً‌ نمایانگر عدم‌ آمادگی در مدیریت بحران است. تعجب‌ و غافلگیری اولین‌ عامل‌ مخرب‌ در بحران‌ها است. در حقیقت‌ دوباره‌ به‌دست‌ گرفتن‌ اوضاع‌ یا شکست‌ درهمان‌ ساعات‌ اول‌ مشخص‌ می‌شود.

معضلی که هنگام بروز بحران عموما خود را نمایان می‌سازد، هماهنگ نبودن سازمان‌های مسؤول و گاهاً مداخله گروه‏‌های مردمی، در کنترل بحران‌ها است. به همین دلیل برای رفع این معضل و ایجاد یک وحدت رویه، زمانی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که، بدانیم ایران جزو 10 کشور اول حادثه‏‌ خیز جهان است و خوزستان در صدر استان‌های بحران خیز کشور قرار دارد.

معمولا این نا هماهنگی در زمان بحران باعث بروز عوارضی می‌شود که عمدتاً بیش از منشأ خطر، افراد و اموال درگیر در سانحه را با مشکل و خطر اتلاف روبرو می‌سازد. بنابراین جست‌وجوی شیوه‌ای در مدیریت و فرماندهی (مدیریت واحد بحران) در راستای رسیدن به هدف هدایت و راهبری مناسب، از اهمیت حیاتی برخوردار است.

متولی مدیریت بحران‌ها در استان، استاندار و مدیرکل مدیریت بحران در خوزستان هستند؛ مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان سال گذشته برای تعطیلی و عدم تعطیلی مدرسه‌ها در زمان وقوع ریزگرد، اداره کل هواشناسی را مقصر دانست و در مسئله سیل مسؤولان سازمان آب و برق، هواشناسی را مقصر می‌دانند. در اینجا باید این سوال را بپرسیم که قصور این اداره کل در چه چیزی است؟ اگر در پیش بینی شرایط است که مدیریت ارشد استان باید امکانات لازم برای پیش بینی را فراهم کنند تا در آینده این شرایط تکرار نشود.

نباید به سادگی از این موضوع گذشت چرا که در آینده از قبیل این اتفاقات زیاد رخ می‌دهد و باید از هم اکنون برای آینده تصمیمات لازم را در نظر گرفت.

اخطارها درباره احتمال جاری شدن سیل در سال آبی پیش رو از هم اینک آغاز شده است اما مدیریت استان هنوز در اولویت بندی بین احداث کانال سیلاب بر یا تقویت سیل بندها در تردید است، در این شرایط هر اداره‌ کلی براساس منافع سازمانی خود تصمیم می‌گیرد و در انتها می‌بینیم که در زمان وقوع بحران، مدیریت واحد شکل نمی‌گیرد و دستگاه‌های مسؤول همدیگر را به کم کاری و نداشتن مهارت تصمیم گیری متهم می‌کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان از دهم تیرماه امسال همزمان مسؤولیت مهم معاونت منابع انسانی استانداری خوزستان را بر عهده گرفته و در برخی از شهرهایی که سال گذشته درگیر با سیل بودند، هنوز فرماندار تعیین نشده و مدیریت‌ها با سرپرستی انجام می‌شود؛ این شرایط مدیریتی اخبار خوشی برای ما مخابره نمی‌کند و همین عامل سبب می‌شود که چندماه دیگر دوباره با یک سیل قابل پیش بینی، غافلگیر می‌شویم.

انتهای پیام/

 

دیالکتیک

سید علیرضا شریفی

شهریورماه 98

فارس

یادداشت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطالب و نوشته‌های اخیر | آرشیو

تعلق

تعلق

طبیعی است که اهواز مشکلات زیادی در حوزه‌های مختلفی دارد اما آیا تاکنون مردم برای دفع آب‌های سطحی مطالبه عمومی انجام دادند؟ آیا از مدیرانی که در گذشته‌ پروژه‌های ناقصی در این حوزه انجام دادند شکایت شده است؟ طبیعی است در صورتی که مردم این موضوعات را مطالبه نکنند هیچ‌وقت این مشکلات رفع نمی‌شود.

سلاح غیرمجاز بلای جان خوزستانی‌ها

سلاح غیرمجاز بلای جان خوزستانی‌ها

در برخی از شهرهای خوزستان آن‌چنان استفاده از سلاح و تیراندازی عادی شده است که شب‌ها شنیدن صدای ممتد تیراندازی به امری طبیعی برای مردم تبدیل‌شده است.

مدیرانی که پس از 226 هفته وعده یک هفته‌ای روحانی را محقق نکردند

مدیرانی که پس از 226 هفته وعده یک هفته‌ای روحانی را محقق نکردند

رئیس جمهور در 24 دی 92 از رسیدن آب شرب سالم به اهواز طی یک هفته خبر داد ولی مردم اهواز با گذشت 226 هفته از این وعده هنوز نتوانسته‌اند طعم آب سالم را بچشند و مدیران شرکت آبفا معتقدند که فرسودگی شبکه توزیع عامل این موضوع است.

چرا حادثه تروریستی اهواز رخ داد؛ استاندار پاسخگو باشد

چرا حادثه تروریستی اهواز رخ داد؛ استاندار پاسخگو باشد

هرچند در حادثه تروریستی اهواز افراد زیادی باید پاسخگو باشند اما قطعا استاندار خوزستان ومعاونان سیاسی - اجتماعی و امنیتی وی باید در برابر کوتاهی‌های انجام شده در بلاتکلیف بودن وضعیت فرمانداری اهواز در ۱۸ ماه گذشته و عدم پیش بینی و پیشگیری از معضلات امنیتی استان پاسخگو باشند.

غم نان در قطب تولید گندم کشور

غم نان در قطب تولید گندم کشور

خوزستان با تولید گندم مورد نیاز 12 میلیون و 500 هزار نفر نقش اساسی در تأمین امنیت غذایی کشور دارد اما با این وجود مردم خوزستان با معضل نبود امنیت غذایی مواجه هستند که عمده آن به مسائل معیشتی باز می‌گردد.

لزوم محاکمه کلانتری به دلیل تضییع حقوق عمومی

لزوم محاکمه کلانتری به دلیل تضییع حقوق عمومی

دو‌ روز پیش نامه محرمانه عیسی کلانتری برای انتقال آب کارون افشا شد و‌ روز گذشته کلانتری به دل کارون هجوم‌ برد تا قضیه انتقال آب کارون، ماست مالی شود.

آقای کلانتری، دعاکنید سیل هم برای پرآب شدن کویر بیاید

آقای کلانتری، دعاکنید سیل هم برای پرآب شدن کویر بیاید

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست رو گذشته در حاشیه نخستین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی با موضوع آلودگی هوا گفت: دعا کنید باد بیاید تا آلودگی‌ها را ببرد.

لزوم پیگیری مطالبات مردمی از شورا و شهرداری اهواز توسط جمنا

لزوم پیگیری مطالبات مردمی از شورا و شهرداری اهواز توسط جمنا

با توجه به پیروزی 8 نفر از کاندیداهای مورد حمایت جمنا در انتخابات شورای شهر اهواز، انتظار می‌رود که جمنا خواسته‌های مردم را از شورا و شهرداری پیگیری کند.

اظهار عجز روحانی از حل مشکلات اقتصادی

اظهار عجز روحانی از حل مشکلات اقتصادی

اظهار عجز روز گذشته روحانی از حل مشکلات اقتصادی نشان داد که رقیب روحانی در انتخابات آینده کارنامه پر از خالی اوست.

خوزستان، پرورش دهنده کاندیداهای ریاست جمهوری!

خوزستان، پرورش دهنده کاندیداهای ریاست جمهوری!

انتخابات ریاست جمهوری به نوعی مهم‌ترین انتخابات کشور است که طی آن فردی به عنوان رئیس جمهور ایران به مدت 4 سال انتخاب می‌شود و با سکانداری قوه مجریه قرار است کشور را اداره کند.