زنانی که بار خانه را به دوش می‌کشند

- سیدعلیرضا شریفی

موافقین ۰ مخالفین ۰
زنانی که بار خانه را به دوش می‌کشند
مشکلات زیاد زندگی و گرانی‌های گاه و بی‌گاه سبب شده که زنان سرپرست خانوار سختی زیادی برای اداره زندگی متحمل شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، «تا وقتی که شوهرم زنده بود، خانم خودم بودم و مشکلات خاصی در زندگی نداشتم اما وقتی همسرم فوت کرد به خانه پدرم برگشتم و هرکسی که از راه می‌رسید به خودش اجازه دخالت در زندگی‌ام را می‌داد. مجبور شدم از خانواده‌ام جدا شوم و خانه‌ای اجاره کنم».این‌ها حرف‌های خدیجه، زن 37 ساله اهوازی است. او ادامه می‌دهد: «جدا شدن از خانواده‌ام به همراه دو بچه 4 و 6 ساله تازه آغاز مشکلاتم بود و مجبور شدم خیاطی و معلمی کنم تا زندگی خودم و بچه‌ها را تأمین کنم».

این‌ها تنها بخشی از مشکلات حدود 50 هزار بانوی سرپرست خانوار در خوزستان است که این روزها با گرانی و تورم سر می‌کنند و مجبورند از جان خود مایه بگذارند تا هم نان آور خانواده باشند، هم مادر و در اوج زنانگی هم باید صبح را تا شب کار کنند.

دردهای ما یکی دو تا نیست

یکی دیگر از زنان سرپرست خانوار نیز به خبرنگار فارس می‌گوید: «درد ما یکی دوتا نیست، مدرسه بچه‌ها، کار خودمان، زندگی اجاره‌ای و هزار مشکل دیگر، کسانی که باید بشنوند این حرف‌ها را نمی‌شنوند و ما مجبوریم صبح تا شب با مشکلات ابتدایی دست و پنچه نرم کنیم.» معصومه می‌گوید: «من در یک خانه قدیمی ساز اجاره نشین هستم و باران‌های اخیر گرچه برای همه رحمت بودند اما تقدیر برای من طور دیگری رقم خورد چرا که هم سقف خانه‌ام چکه می‌کرد و هم آب وارد خانه‌ام شد و کل زندگی‌ام را برد».

او ادامه می‌دهد: «یک بخشی از مشکلات بزرگ را مسؤولان می‌بینند و می‌گویند دست ما نمی‌رسد کاری کنیم و یک بخش دیگر از مشکلات ما، مشکلات کوچکی هستند که دیده نمی‌شوند و کاری برای آنها انجام نمی‌شود. من هنوز نمی‌دانم که باید کارهای خانه را انجام بدهم یا کارهای بیرون را، هرکدام را که انجام دهم از انجام دادن دیگری باز می‌مانم».

پدر همسرم به من خانه داد

یک زن 32 ساله ماهشهری می‌گوید: در 26 سالگی همسرم فوت کرد و من با یک بچه 3 ماهه تنها ماندم. پدر همسرم گفت که اگر بمانی و نوه‌مان را بزرگ کنی به تو خانه می‌دهم اما در غیر این‌صورت فقط ارث باقی مانده از شوهرت به تو تعلق می‌گیرد. ترجیح دادم بمانم و سجاد را بزرگ کنم».

او می‌گوید: «گرچه شاید اگر ازدواج می‌کردم از بار مشکلاتم کاهش پیدا می‌کرد اما هیچ مشاوری نتوانست درباره ازدواج مجدد قانعم کند چرا که زندگی بچه‌ام برایم اهمیت داشت و نمی‌خواستم او بدون مادر بزرگ شود».

برای خوشبختی منتظر نماندم

46 ساله است، هنوز به خودش می‌رسد و چندماهی است که تحصیلاتش در مقطع ارشد به پایان رسیده است. حمیده می‌گوید: «24 ساله بودم که از شوهرم طلاق گرفتم و منتظر نشدم پدر و مادرم برای خوشبختی‌ام گامی بردارند. آرایشگری و خیاطی یاد گرفتم و در اتاقی که در خانه پدرم بود شروع به کار کردن کردم».

وی می‌افزاید: «کم کم اوضاع مالی‌ام بهتر شد و توانستم یک خانه کوچک برای خودم بخرم؛ این خانه هم محل کارم شد و هم محل زندگی؛ پدرم که فوت کرد مادرم پیش من آمد و با پول باقی مانده از ارث توانستم یک ماشین بخرم. به نظرم باید به زنان یاد بدهند که برای خوشبختی نباید منتظر دیگران باشند».

وی بیان می‌کند: «خیلی به درس علاقه داشتم اما زود ازدواج کردم و نه معنی ازدواج را فهمیدم و نه توانستم درس بخوانم. در یکی دو سال اول پس از طلاق منتظر بودم که برایم خواستگاری پیدا شود اما خانواده‌ام به غریبه‌ها اجازه خواستگاری نمی‌دادند و بستگان هم تحت تأثیر حرف‌های خانواده همسر سابقم قرار گرفته بودند و پا پیش نمی‌گذاشتند. برای همین خودم دست به کار شدم و هم درس خواندم و هم کار کردم».

32 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی خوزستان

معاون بهزیستی خوزستان در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: 32 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی خوزستان هستند و حدود یکصد هزار نفر تحت پوشش این زنان هستند. محمدرضا عباسی ادامه می‌دهد: مهم‌ترین مشکل این بانوان بحث مسکن است و پس از آن بحث معیشت و حقوق. او می‌افزاید: در بهزیستی خوزستان سعی کرده‌ایم در بحث اشتغال این بانوان با شرکت‌های کاریابی و گروه‌های همیار همکاری داشته باشیم تا بتوانیم با خلق فرصت‌های شغلی و معرفی فرصت‌های شغلی جدید به آنها در راستای بازتوانی کمک کنیم.

عباسی از ارائه «بسته‌های حمایتی، اقدام و عمل؛ ویژه خانوارهای زن سرپرست»  خبر داده و می گوید: بهزیستی از طریق شورای اجتماعی استان تصویب این بسته حمایتی جدید ویژه خانوارهای زن سرپرست را پیگیری می‌کند زیرا با تصویب این طرح اقدامات بسیار مثبتی را می‌توان در این حوزه به انجام رساند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خوزستانن تاکید می کند: بهزیستی برای تدوین این سیاست‌ها با تمام دستگاه‌های فعال در حوزه زنان سرپرست خانوار جلسه برگزار کرده و نظر تمامی صاحب‌نظران برای تدوین این طرح در نظر گرفته شده است.

عباسی بیان می‌کند: در حال حاضر براساس تقسیم کار ملی که در شورای اجتماعی کشور صورت گرفته، بهزیستی به عنوان «متولی ملی زنان سرپرست خانوار» تعیین و مصوب شده است ؛ به این ترتیب جلسات متعددی را به منظور بررسی این موضوع در استان با دانشگاه‌ها، کمیته امداد و سایر نهادهای فعال در این حوزه برگزار کردیم.

راه اندازی کلینیک‌های مددکاری

وی می‌گوید: بهزیستی به منظور ارتقا ءکیفیت زندگی و توانمند سازی زنانی که بنا به دلایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از روال عادی زندگی بازمانده اند و در وضعیت اضطراری قرار دارند خدمات حمایتی و آموزشی ارائه می‌کند.

عباسی ادامه می‌دهد: به منظور حمایت و ارائه بهینه خدمات به افرد نیازمند به ویژه خانواده‌های تحت پوشش، اداره کل بهزیستی اقدام به راه اندازی 18 کلینیک مددکاری، 28 مجتمع خدمات بهزیستی غیر دولتی و حمایت گیری از 13 موسسه خیریه غیر دولتی کرده است.

وی می‌افزاید: این مراکز به عنوان بازوان اجرایی قدرتمند این سازمان به تعداد 21هزار پرونده مددکاری مربوط به زنان سرپرست خانوارخدمات ارائه می‌کنند که در ازای این خدمات از بهزیستی یارانه دریافت می‌کنند.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی خوزستان بیان می‌کند: سعی کرده‌ایم که محصولات تولیدی زنان سرپرست خانوار را در قالب نمایشگاه به شهروندان عرضه کنیم تا در معرفی آثار آنها گام برداشته باشیم که امسال تاکنون یک نمایشگاه در این قالب برگزار شده است.

ارائه تسهیلات به 1300 بانوی سرپرست خانوار

مدیرکل بانوان استانداری خوزستان در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه ما بر روند اقدامات انجام شده در حوزه زنان سرپرست خانوار و تهسیلات ارائه شده به آنها نظارت می‌کنیم، می‌گوید: خود استانداری متولی اجرای طرحی ویژه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است که ما در حال جذب اعتبارات آن از طریق شورای اجتماعی کشور هستیم.

سیده فرانک موسوی با بیان اینکه بیش از یک میلیارد تومان اعتبار در این زمینه تخصیص داده شده است، می‌افزاید: جلسات اولیه با بهزیستی و کمیته امداد گرفته شده اما هنوز تصمیم گیری دقیقی درباره نحوه هزینه کرد این اعتبارات گرفته نشده است.

وی بیان می‌کند: ما در جایگاه هماهنگی و نظارت هستیم و از طریق نهادهای حمایتی به دنبال تأسیس بازارچه خوداشتغالی بانوان و برپایی نمایشگاه تولیدات بانوان سرپرست خانوار و بدسرپرست هستیم.

موسوی با بیان اینکه سال گذشته به یک هزار و 300 بانوی سرپرست خانوار تسهیلات خوداشتغالی ارائه شد، می‌گوید: این افراد از طریق اداره کل بانوان به بانک‌ها معرفی شدند و آمارشان جدا از آمارهای کمیته امداد و بهزیستی است.

وی با بیان اینکه خوزستان در صدر آمار زنان سرپرست خانوار قرار دارد، بیان می‌کند: موضوعات مختلفی در این آمار موثر هستند، فوت همسر، اعتیاد و طلاق از موضوعاتی هستند که در بالا رفتن این آمارها موثر هستند.

۶۰ درصد از مددجویان کمیته امداد خوزستان زنان سرپرست خانوار هستند

 مدیرکل کمیته امداد استان خوزستان نیز با بیان اینکه بیش از ۹۸ هزار خانوار با جمعیت ۲۴۵ هزار نفر تحت حمایت این نهاد هستند، می‌گوید: حدود ۶۰ درصد جامعه تحت پوشش کمیته امداد را زنانی که بنا به دلایل متفاوتی مانند فوت همسر، طلاق و یا آسیب اجتماعی سرپرست خانوار هستند، تشکیل می‌دهند.

مرتضی موصلی می‌افزاید: ما به دنبال این هستیم که مدت استقرار فرد را در وضعیت فقر کاهش دهیم که البته برای رسیدن به این هدف باید شرایط لازم فراهم شود. رویکرد اصلی کمیته امداد تلاش در جهت توانمند‌سازی اقتصادی و همچنین توانمندسازی فکری و فرهنگی با محوریت ارتقا توانمندی‌های فکری خانواده‌ها و نیز توانمندسازی اجتماعی به عنوان مدل قالب کمیته امداد است.

به گزارش  خبرگزاری فارس، به دلیل حس ناامنی اقتصادی که این زنان به آینده دارند، خیلی از زنان سرپرست خانوار ترجیح می‌دهند که از پوشش نهادهای حمایتی خارج نشوند تا همین مستمری ناچیز را هم از دست ندهند. کاهش مسؤولیت‌های اجتماعی برای حمایت از زنان سرپرست خانوار، نبود حمایت کافی از اشتغال این زنان، نوع نگاه سنگین جامعه به زنان طلاق و وضعیت معیشتی نامناسب اغلب آنان، موجب شده که این زنان خیلی زودتر از سنشان پیر شوند. بنابراین حمایت از این زنان به یک نظام کارآمد رفاه و تامین اجتماعی نیاز دارد که این رویکرد با پرداخت مستمری ناچیز به آنان، فاصله معناداری دارد تا همچنان این زنان بار زندگی سخت خود را به تنهایی به دوش بکشند.

انتهای پیام/

دی ماه 97

دیالکتیک

زنان سرپرست خانوار خوزستان

سید علیرضا شریفی

فارس

گزارش اجتماعی

گزارش خبری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطالب و نوشته‌های اخیر | آرشیو

تعلق

تعلق

طبیعی است که اهواز مشکلات زیادی در حوزه‌های مختلفی دارد اما آیا تاکنون مردم برای دفع آب‌های سطحی مطالبه عمومی انجام دادند؟ آیا از مدیرانی که در گذشته‌ پروژه‌های ناقصی در این حوزه انجام دادند شکایت شده است؟ طبیعی است در صورتی که مردم این موضوعات را مطالبه نکنند هیچ‌وقت این مشکلات رفع نمی‌شود.

سلاح غیرمجاز بلای جان خوزستانی‌ها

سلاح غیرمجاز بلای جان خوزستانی‌ها

در برخی از شهرهای خوزستان آن‌چنان استفاده از سلاح و تیراندازی عادی شده است که شب‌ها شنیدن صدای ممتد تیراندازی به امری طبیعی برای مردم تبدیل‌شده است.

مدیرانی که پس از 226 هفته وعده یک هفته‌ای روحانی را محقق نکردند

مدیرانی که پس از 226 هفته وعده یک هفته‌ای روحانی را محقق نکردند

رئیس جمهور در 24 دی 92 از رسیدن آب شرب سالم به اهواز طی یک هفته خبر داد ولی مردم اهواز با گذشت 226 هفته از این وعده هنوز نتوانسته‌اند طعم آب سالم را بچشند و مدیران شرکت آبفا معتقدند که فرسودگی شبکه توزیع عامل این موضوع است.

چرا حادثه تروریستی اهواز رخ داد؛ استاندار پاسخگو باشد

چرا حادثه تروریستی اهواز رخ داد؛ استاندار پاسخگو باشد

هرچند در حادثه تروریستی اهواز افراد زیادی باید پاسخگو باشند اما قطعا استاندار خوزستان ومعاونان سیاسی - اجتماعی و امنیتی وی باید در برابر کوتاهی‌های انجام شده در بلاتکلیف بودن وضعیت فرمانداری اهواز در ۱۸ ماه گذشته و عدم پیش بینی و پیشگیری از معضلات امنیتی استان پاسخگو باشند.

غم نان در قطب تولید گندم کشور

غم نان در قطب تولید گندم کشور

خوزستان با تولید گندم مورد نیاز 12 میلیون و 500 هزار نفر نقش اساسی در تأمین امنیت غذایی کشور دارد اما با این وجود مردم خوزستان با معضل نبود امنیت غذایی مواجه هستند که عمده آن به مسائل معیشتی باز می‌گردد.

لزوم محاکمه کلانتری به دلیل تضییع حقوق عمومی

لزوم محاکمه کلانتری به دلیل تضییع حقوق عمومی

دو‌ روز پیش نامه محرمانه عیسی کلانتری برای انتقال آب کارون افشا شد و‌ روز گذشته کلانتری به دل کارون هجوم‌ برد تا قضیه انتقال آب کارون، ماست مالی شود.

آقای کلانتری، دعاکنید سیل هم برای پرآب شدن کویر بیاید

آقای کلانتری، دعاکنید سیل هم برای پرآب شدن کویر بیاید

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست رو گذشته در حاشیه نخستین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی با موضوع آلودگی هوا گفت: دعا کنید باد بیاید تا آلودگی‌ها را ببرد.

لزوم پیگیری مطالبات مردمی از شورا و شهرداری اهواز توسط جمنا

لزوم پیگیری مطالبات مردمی از شورا و شهرداری اهواز توسط جمنا

با توجه به پیروزی 8 نفر از کاندیداهای مورد حمایت جمنا در انتخابات شورای شهر اهواز، انتظار می‌رود که جمنا خواسته‌های مردم را از شورا و شهرداری پیگیری کند.

اظهار عجز روحانی از حل مشکلات اقتصادی

اظهار عجز روحانی از حل مشکلات اقتصادی

اظهار عجز روز گذشته روحانی از حل مشکلات اقتصادی نشان داد که رقیب روحانی در انتخابات آینده کارنامه پر از خالی اوست.

خوزستان، پرورش دهنده کاندیداهای ریاست جمهوری!

خوزستان، پرورش دهنده کاندیداهای ریاست جمهوری!

انتخابات ریاست جمهوری به نوعی مهم‌ترین انتخابات کشور است که طی آن فردی به عنوان رئیس جمهور ایران به مدت 4 سال انتخاب می‌شود و با سکانداری قوه مجریه قرار است کشور را اداره کند.