حل نشدن مشکلات 100 روزه و تبدیل شدن «رکود» به مشکل چند 100 روزه دولت

- سیدعلیرضا شریفی

موافقین ۰ مخالفین ۰
حل نشدن مشکلات 100 روزه و تبدیل شدن «رکود» به مشکل چند 100 روزه دولت
دولت در صورتی که وعده حل مشکلات را در 100 روز را می‌داد، اما در حال حاضر رکودی عمیق بر بازار و صنعت حاکم شده و این مشکل به معضل چند صد روزه دولت تبدیل شده است.

به گزارش رهیاب، بی توچهی به تولید و صنعت ایران در دولت یازدهم موضوعی است که تازگی ندارد و همه می‌دانند چشم دولتی و دولتی‌ها به بیرون دوخته شده است؛ یکی از عوامل بی توجهی به صنایع ایرانی حضور محمدرضا نعمت‌زاده در رأس وزارت خانه‌ای مهم همچون صنعت، معدن و تجارت است.

رکود اقتصادی در تعریف اقتصاد دانان در چهارچوب چرخه اقتصادی ، به دوره ای گفته می شود که اقتصاد حالت انقباضی به خود می گیرد و کوچک می شود و اگر در دو دوره سه ماهه پیاپی رشد منفی در اقتصاد یک کشور اتفاق بیافتد به تعبیر اهل اقتصاد آن کشور در رکود عمیق اقتصادی به سر می برد. دوره ای که کاهش معنا دار در چهارعامل تولید ، درآمد ، اشتغال و تجارت ایجاد شود و در حدود شش ماه تا یک سال به طول می کشد و این رکود به معنای کاهنده بودن رشد تولید ناخالص داخلی است.

مشکلات چند صد روزه به جای حل مشکلات در 100 روز

علیرضا جعفری، کارشناس ارشد حوزه اقتصادی می‌گوید: دولت در مسئله اقتصاد با مشکلات عدیده‌ای روبروست که متاسفانه به نظر می‌رسد برنامه مدون و راهگشایی برای حل این مشکلات در نزد آنان وجود ندارد. وعده‌های 100 روزه جای خود را به مشکلات چند 100 روزه داد و هنوز که هنوز است مردم با مشکلات عدیده اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی می‌افزاید: یکی از اشتباهات فاحش دولت در حوزه اقتصاد این است که وعده‌های این دولت بسیار فراتر از حد توان اجرائی آن‌ها است و این مسئله زمانی اهمیت بیشتر پیدا می‌کند که این وعده‌های بلند پروازانه از یک سو و تخریب دولت قبلی از سوی از سوی دیگر باعث می شود توقعات و انتظارات مردم از عملکرد اقتصادی دولت بالا رود و از طرف دیگر مواجهه مردم با واقعیت جامعه و عملکرد ضعیف دولت در عرصه میدان باعث ایجاد شکاف بزرگی می شود که اصطلاحا به این «شکاف نارضایتی عمومی» می گویند.

این کارشناس ارشد اقتصادی با اشاره به تناقضات دولت در بیان حقایق عنوان می‌کند: رئیس جمهور محترم در شهریور سال 93 صراحتا اعلام کردند که از مسئله رکود عبور کرده‌ایم و این مشکل را حل کرده‌اند اما در سخنرانی اخیر خود بعد از آغاز اجرای برجام یکی از مهم ترین مشکلات و مسائل کشور را رکود نامیدند. مردم کدام یک از این سخنان را باید باور کنند؟

وی بیان می‌کند: همانطور که مشخص است وضعیت تیم اقتصادی دولت یازدهم وضعیت چندان مناسبی نیست و یک برنامه مشخص در این حوزه مشاهده نمی‌شود؛ متأسفانه دولتی‌ها در ابتدا همه چیز را به صورت غیر واقعی به تحریم‌ها و تصویب برجام ربط دادند اما بعد از اجرای برجام پذیرفتند که مشکلات اقتصادی کشور، داخلی است. این موضوع سبب شده که در حال حاضر آنها نتوانند برنامه‌ای برای عبور از رکود ارائه دهند.

نپرداختن یارانه صنعت

سید عبدالوهاب سهل آبادی، رئیس خانه صنعت و معدن ایران نیز می‌گوید: از این می ترسم که بعد از جنگ اقتصادی هم تولیدکنندگان که در جنگ اقتصادی بیشترین آسیب را دیدند، دوباره فراموش شوند ودر هیاهوی حضور شرکت ها و هیئت های بلند و کوتاه پایه ای که به کشور می آیند دوباره بخش خصوصی به دست فراموشی سپرده شود.

وی می‌افزاید: از این می ترسیم که دوباره ما را تبدیل به وارد کنندهکرده و این همه صدمه ای که در دوران تحریم خوردیم و مقاومت کردیم فراموش شود، در حالی که اکنون وقت حمایت بخش خصوصی رسیده و بایددستی به سر و روی آن کشیده شود.

رئیس خانه صنعت و معدن ایران با بیان اینکه چرا دولت مطالبات بخش خصوصی را نمی دهد و مگر مصوبه مجلس شورای اسلامی نیست که از درآمد حاصل از هدفمندسازی یارانه ها سهم تولید داده شود، تصریح می‌کند: وزیر صنعت می‌گوید که یارانه صنعت پرداخت نشده و این در حالی است که معاون رئیس جمهور اعلام می کند این یارانه پرداخت شده است؛ اما می شود بگویند این سهم تولید را به چه کسانی پرداخت کرده‌اند؟.

وی با اشاره به حضور پرنگ بخش دولتی در مذاکرات با هیئت ها و شرکت های خارجی و با انتقاد از غیبت بخش خصوصی در این مذاکرات عنوان می‌کند: در همین مذاکرات با شرکت و هیئت های خارجی فقط شرکت های دولتی حضور دارند و بخش خصوصی در مذاکرات با شرکت ها و هیئت های خارجی جایی ندارد.

رئیس خانه صنعت و معدن ایرانبا اشاره به اینکه بخش خصوصی که می خواهد از این جنگ سخت اقتصادی به سلامت بیرون بیاید، ادامه می‌دهد: بیشتر واحدهای کوچک و متوسط در شرایط سخت بخش عمده ای از اشتغال را حفظ کردند ولی دیگر رمقی نداریم و در این چند سال واقعا از پا در آمدیم. متأسفانه توجه دولت به سمت واحدهای بزرگ رفته است.

وی تأکید می‌کند: راضی به خریداری کالاهای کشورهای دیگر نیستیم بلکه به جای آن آماده مشارکت مشترک هستیم و می‌خواهیم تکنولوژی را از کشورهای پیشرفته خارجی بگیریم تا اقتصاد ما به رشد و شکوفایی برسد.

به گزارش رهیاب، رکود عمیق، طولانی و بی سابقه اخیر را تنها و تنها می توان با جدی گرفته شدن اجرای اقتصاد مقاومتی چاره کرد که متاسفانه در دولت یازدهم، همچنان، آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است.برخی دولتمردان ما صرفا تماشاگر بوده و دست روی دست گذاشته اند و فقط به اجرای برجام می اندیشند. در این وسط این مردم هستند که زیر دست و پای فشارهای اقتصادی و معیشتی له می شوند؛ این کارگرانند که در این رکود یا یکی پس از دیگری بیکار می شوند و یا اینکه ماه هاست که حقوق دریافت نکرده اند.آیا دولت می خواهد با نادیده گرفتن اقتصاد مقاومتی به این رفتارها ادامه دهد؟

بی توجهی دولت به بخش خصوصی و اجرای اقتصاد مقاومتی نشأت گرفته از نگاه به دست خارجی‌ها در خرید محصولات بی کیفیت است؛ موضوعی که علی رغم ضربه زدن به تولید ملی و وابسته کردن ایران به خرید محصولات غربی‌ها ربات جبران ناپذیری به صنعت کشور می‌زند.

راه عبور از رکود نه در اجرای برجام و نه در شعارهای واهی دولت است بلکه تدوین یک برنامه عملی و واقع بینانه براساس ظرفیت‌های درونی مهم‌ترین موضوعی است که تاکنون مورد غفلت واقع شده است.

انتهای پیام/

.

بهمن 94

دیالکتیک

رهیاب

سید علیرضا شریفی

گزارش اقتصادی

گزارش خبری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطالب و نوشته‌های اخیر | آرشیو

تعلق

تعلق

طبیعی است که اهواز مشکلات زیادی در حوزه‌های مختلفی دارد اما آیا تاکنون مردم برای دفع آب‌های سطحی مطالبه عمومی انجام دادند؟ آیا از مدیرانی که در گذشته‌ پروژه‌های ناقصی در این حوزه انجام دادند شکایت شده است؟ طبیعی است در صورتی که مردم این موضوعات را مطالبه نکنند هیچ‌وقت این مشکلات رفع نمی‌شود.

سلاح غیرمجاز بلای جان خوزستانی‌ها

سلاح غیرمجاز بلای جان خوزستانی‌ها

در برخی از شهرهای خوزستان آن‌چنان استفاده از سلاح و تیراندازی عادی شده است که شب‌ها شنیدن صدای ممتد تیراندازی به امری طبیعی برای مردم تبدیل‌شده است.

مدیرانی که پس از 226 هفته وعده یک هفته‌ای روحانی را محقق نکردند

مدیرانی که پس از 226 هفته وعده یک هفته‌ای روحانی را محقق نکردند

رئیس جمهور در 24 دی 92 از رسیدن آب شرب سالم به اهواز طی یک هفته خبر داد ولی مردم اهواز با گذشت 226 هفته از این وعده هنوز نتوانسته‌اند طعم آب سالم را بچشند و مدیران شرکت آبفا معتقدند که فرسودگی شبکه توزیع عامل این موضوع است.

چرا حادثه تروریستی اهواز رخ داد؛ استاندار پاسخگو باشد

چرا حادثه تروریستی اهواز رخ داد؛ استاندار پاسخگو باشد

هرچند در حادثه تروریستی اهواز افراد زیادی باید پاسخگو باشند اما قطعا استاندار خوزستان ومعاونان سیاسی - اجتماعی و امنیتی وی باید در برابر کوتاهی‌های انجام شده در بلاتکلیف بودن وضعیت فرمانداری اهواز در ۱۸ ماه گذشته و عدم پیش بینی و پیشگیری از معضلات امنیتی استان پاسخگو باشند.

غم نان در قطب تولید گندم کشور

غم نان در قطب تولید گندم کشور

خوزستان با تولید گندم مورد نیاز 12 میلیون و 500 هزار نفر نقش اساسی در تأمین امنیت غذایی کشور دارد اما با این وجود مردم خوزستان با معضل نبود امنیت غذایی مواجه هستند که عمده آن به مسائل معیشتی باز می‌گردد.

لزوم محاکمه کلانتری به دلیل تضییع حقوق عمومی

لزوم محاکمه کلانتری به دلیل تضییع حقوق عمومی

دو‌ روز پیش نامه محرمانه عیسی کلانتری برای انتقال آب کارون افشا شد و‌ روز گذشته کلانتری به دل کارون هجوم‌ برد تا قضیه انتقال آب کارون، ماست مالی شود.

آقای کلانتری، دعاکنید سیل هم برای پرآب شدن کویر بیاید

آقای کلانتری، دعاکنید سیل هم برای پرآب شدن کویر بیاید

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست رو گذشته در حاشیه نخستین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی با موضوع آلودگی هوا گفت: دعا کنید باد بیاید تا آلودگی‌ها را ببرد.

لزوم پیگیری مطالبات مردمی از شورا و شهرداری اهواز توسط جمنا

لزوم پیگیری مطالبات مردمی از شورا و شهرداری اهواز توسط جمنا

با توجه به پیروزی 8 نفر از کاندیداهای مورد حمایت جمنا در انتخابات شورای شهر اهواز، انتظار می‌رود که جمنا خواسته‌های مردم را از شورا و شهرداری پیگیری کند.

اظهار عجز روحانی از حل مشکلات اقتصادی

اظهار عجز روحانی از حل مشکلات اقتصادی

اظهار عجز روز گذشته روحانی از حل مشکلات اقتصادی نشان داد که رقیب روحانی در انتخابات آینده کارنامه پر از خالی اوست.

خوزستان، پرورش دهنده کاندیداهای ریاست جمهوری!

خوزستان، پرورش دهنده کاندیداهای ریاست جمهوری!

انتخابات ریاست جمهوری به نوعی مهم‌ترین انتخابات کشور است که طی آن فردی به عنوان رئیس جمهور ایران به مدت 4 سال انتخاب می‌شود و با سکانداری قوه مجریه قرار است کشور را اداره کند.