جای خالی رشته‌های دانشگاهی در بازار کار خوزستان

- سیدعلیرضا شریفی

موافقین ۰ مخالفین ۰
جای خالی رشته‌های دانشگاهی در بازار کار خوزستان
مسئولان خوزستانی معتقدند که مهارت نداشتن جوانان در خوزستان سبب بیکاری آنها شده و برای رفع این معضل باید دانش آموزان و دانشجویان به سمت رشته‌های فنی سوغ داده شوند.

به گزارش رهیاب، رشد روز افزون جمعیت و توسعه نا متوازن خوزستان در سال های گذشته سبب مهاجرت روستاییان به شهر و گسترش حاشیه نشینی در این استان شد. در پی این معضلات بیکاری به شکل فزاینده ای در استان رشد یافت و بنا به برخی گزارشات، آمار بیکاری در زمین زرخیز خوزستان بیش از 28 درصد است.

هوشمند صفایی، مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان علت بیکاری در استان را نداشتن مهارت جوانان می داند و می گوید: برخی از فرصت های شغلی ایجاد شده خالی مانده است چرا که افراد ماهر و متخصص برای تصدی شغل مورد نظر وجود ندارد.

رضا میرانی، معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اما معتقد است که تاکنون ارتباطی بین دانشگاه ها و صنعت ایجاد نشده و این یکی از عوامل بیکاری است. وی می افزاید: البته روش تدریس در دانشگاه ها به سمت و سوی مهارت افزایی نیست به همین دلیل برخی از افرادی که فارغ التحصیل می شوند، از مهارت کافی برخوردار نیستند.

تغییر ذائقه کار

محمد علی موسوی کارشناس جامعه شناسی در گفت وگو با رهیاب اظهار داشت: باید نقش بیکاری در سلامت روانی جامعه مورد تایید مسئولان قرار گیرد تا یک بسیج عمومی بین ادارات مختلف برای برطرف کردن این موضوع شکل گیرد.

وی عنوان می کند: بی توجهی به روستاها در سال های گذشته یکی از عوامل کوچ روستا نشینان به شهر است که نتیجه آن تغییر ذائقه جوانان برای یافتن کار مناسب است.

این کارشناس جامعه شناسی بیان می کند: اما مهم ترین موضوع در گسترش بیکاری خوزستان، محرومیت مردم و کمبود امکانات است که جوانان را وادار به انجام کارهای روزمزدی کرده است.

وی می افزاید: نگاه برخی از جوانان در خوزستان به کار این است که فقط بتوانند زندگی خود را در یک روز بچرخانند به همین دلیل فرصتی برای یادگیری مهارتی خاص پیدا نمی کنند.

موسوی تصریح می کند: موضوع دیگری که به بیکاری جوانان دامن زده، نبود مشاور کاربلد است. هدایت تحصیلی و هدایت جوانان به سمت و سوی نیازهای روز یکی از ضعف هایی است که تاکنون برای آن چاره ای نیاندیشیدند.

وی می گوید: متاسفانه وضعیت زندگی در خوزستان سبب شده که دانش آموزان به سمت و سوی رشته های نظری بروند چرا که به دنبال آینده ای امن و به دور از استرس هستند.

لزوم بومی شدن الگوی آموزشی

این کارشناس جامعه شناسی معتقد است که برای رفع بیکاری در استان باید الگوی آموزشی خوزستان بومی شود و با فرهنگ سازی در جامعه دانش آموزان را به سمت و سوی نیازهای بازار کار هدایت کرد.

وی اظهار داشت: وجود رودهای پرآب، صنایع مختلف و اراضی مساعد برای کشت انواع محصولات از فرصت های ویژه خوزستان است که باید از آنها برای بهره وری در کارهایی مانند شیلات، کشاورزی و صنایع سبک و سنگین بهره برد.

مهرداد شریف مخمل زاده، مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان نیز می گوید:در یک مقطع زمانی سازمان ملی جوانان مطالعات راهبردی قابل توجهی را انجام داد و بر اساس آن به خوبی به مسائل جوان پرداخت .

شریف مخمل زاده می افزاید:با ایجاد تعامل بین اداره کل ورزش و جوانان استان، سازمان فنی و حرفه ای و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی می توانیم بخشی از مشکلات بیکاری را در استان برطرف کنیم.

وی گفت: درنیمه نخست امسال شش هزار و 281 فرصت شغلی را در استان ایجاد کردیم که تنها دو هزار و 826 نفر از این نیروها بکارگیری شد اما یکی از بزرگترین مشکلات کارفرمایان با نیروهای کار، نداشتن مهارت های لازم است.

11 هزار صندلی خالی

جمشید کمایی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خوزستان نیز در گفتگو با رهیاب بیان می کند: 174 هنرستان فنی در استان خوزستان فعالیت می کنند که در آنها یکصد و یک رشته فعال وجود دارد.

وی تصریح می کند: بنا بر برنامه پنجم توسعه می بایستی 46 هزار و 200 هنرجو در هنرستان های خوزستان تحصیل کنند اما متاسفانه استقبال خوبی از این رشته ها نشده و امسال 35 هزار و 160 هنرجوی فنی در هنرستان های خوزستان مشغول تحصیل هستند.

کمایی اولویت نخست آموزش و پرورش خوزستان در این زمینه را پر کردن 11 هزار صندلی خالی می داند و ادامه می دهد: برنامه هایی برای ایجاد رشته های جدید وجود دارد.

وی تاکید می کند: رسانه ها باید با اداره کل آموزش و پرورش خوزستان در جهت جذب هنرجویان به هنرستان های فنی همکاری کنند تا بتوان نیاز بازار کار را از افراد بومی تامین کرد.

رابطه اسخدام بی ضابطه و هدایت تحصیلی

سجاد عباسی دانشجوی رشته علوم سیاسی نیز در گفتگو با رهیاب علت اصلی روی آمدن به رشته‌های نظری از سوی جوانان خوزستانی را بی ضابطه بودن استخدام‌ها در برخی از ارگان‌ها می‌داند و معتقد است تا زمانی که روند استخدام و نحوه استخدام بومیان مشخص نشود نمی‌توان تحصیلات دانش اموزان را جهت دهی کرد.


وی درباره انتخاب رشته علوم سیاسی برای ادامه تحصیل را بیکاری فارغ التحصیلان رشته‌های فنی در بین نزدیکان خود می‌داند و می‌گوید: دوستان و بستگانی را می‌شناسم که فارغ التحصیل رشته‌های کامپیوتر، برق، مکانیک، تراشکاری وحسابداری هستند اما نتوانستند جذب بازار کار شوند، بنده هم وقتی دیدم که جذب فارغ التحصیلان در برخی از ادارات بنا بر فرمول خاصی نیست این رشته را انتخاب کردم تا با رشته مورد علاقه‌ام بیکار بمانم یا کار غیر مرتبط پیدا کنم.

این دانشجوی خوزستانی می‌افزاید: البته نباید کمبودها در آموزش و پرورش خوزستان را نادیده گرفت؛ نحوه هدایت تحصیلی دانش آموزان طوری است که خانواده‌ها گمان می‌کنند زرنگ‌ها باید علوم تجربی و ریاضی فیزیک بخوانند و تنبل‌ها باید به سمت و سوی رشته‌های فنی هدایت شوند.

به گزارش رهیاب، آنچه که به نظر می‌رسد متناسب نبودن هدایت تحصیلی دانش آموزان برای انتخاب رشته‌های فنی است و این مسیر غلط در دانشگاه‌ها با انتخاب برخی از رشته‌های ناسازگار تکمیل می‌شود. این سلسله معیوب سبب می‌شود که نیاز کار استان با فارغ التحصیلان خوزستانی تأمین نشود.

البته روند استخدامی در برخی از ارگان‌ها و سازمان‌ها را هم نمی‌توان در سوق دادن ذائقه دانش اموزان به رشته‌‌های نظری نادیده گرفت.

یکی دیگر از عوامل مهم در استان خوزستان اقتصاد دولتی است که این ذهنیت در استان شکل گرفته که باید در یکی از ادارات و سازمان‌های موجود استخدام شوند، گرچه شاید اصل این تفکر درست باشد اما تقویت روحیه کارآفرینی و حمایت از کارآفرینان در خوزستان می‌تواند عاملی برای جذب دانش اموزان به رشته‌های فنی باشد.

انتهای پیام/


بهمن 94

دیالکتیک

رهیاب

سید علیرضا شریفی

گزارش اجتماعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطالب و نوشته‌های اخیر | آرشیو

تعلق

تعلق

طبیعی است که اهواز مشکلات زیادی در حوزه‌های مختلفی دارد اما آیا تاکنون مردم برای دفع آب‌های سطحی مطالبه عمومی انجام دادند؟ آیا از مدیرانی که در گذشته‌ پروژه‌های ناقصی در این حوزه انجام دادند شکایت شده است؟ طبیعی است در صورتی که مردم این موضوعات را مطالبه نکنند هیچ‌وقت این مشکلات رفع نمی‌شود.

سلاح غیرمجاز بلای جان خوزستانی‌ها

سلاح غیرمجاز بلای جان خوزستانی‌ها

در برخی از شهرهای خوزستان آن‌چنان استفاده از سلاح و تیراندازی عادی شده است که شب‌ها شنیدن صدای ممتد تیراندازی به امری طبیعی برای مردم تبدیل‌شده است.

مدیرانی که پس از 226 هفته وعده یک هفته‌ای روحانی را محقق نکردند

مدیرانی که پس از 226 هفته وعده یک هفته‌ای روحانی را محقق نکردند

رئیس جمهور در 24 دی 92 از رسیدن آب شرب سالم به اهواز طی یک هفته خبر داد ولی مردم اهواز با گذشت 226 هفته از این وعده هنوز نتوانسته‌اند طعم آب سالم را بچشند و مدیران شرکت آبفا معتقدند که فرسودگی شبکه توزیع عامل این موضوع است.

چرا حادثه تروریستی اهواز رخ داد؛ استاندار پاسخگو باشد

چرا حادثه تروریستی اهواز رخ داد؛ استاندار پاسخگو باشد

هرچند در حادثه تروریستی اهواز افراد زیادی باید پاسخگو باشند اما قطعا استاندار خوزستان ومعاونان سیاسی - اجتماعی و امنیتی وی باید در برابر کوتاهی‌های انجام شده در بلاتکلیف بودن وضعیت فرمانداری اهواز در ۱۸ ماه گذشته و عدم پیش بینی و پیشگیری از معضلات امنیتی استان پاسخگو باشند.

غم نان در قطب تولید گندم کشور

غم نان در قطب تولید گندم کشور

خوزستان با تولید گندم مورد نیاز 12 میلیون و 500 هزار نفر نقش اساسی در تأمین امنیت غذایی کشور دارد اما با این وجود مردم خوزستان با معضل نبود امنیت غذایی مواجه هستند که عمده آن به مسائل معیشتی باز می‌گردد.

لزوم محاکمه کلانتری به دلیل تضییع حقوق عمومی

لزوم محاکمه کلانتری به دلیل تضییع حقوق عمومی

دو‌ روز پیش نامه محرمانه عیسی کلانتری برای انتقال آب کارون افشا شد و‌ روز گذشته کلانتری به دل کارون هجوم‌ برد تا قضیه انتقال آب کارون، ماست مالی شود.

آقای کلانتری، دعاکنید سیل هم برای پرآب شدن کویر بیاید

آقای کلانتری، دعاکنید سیل هم برای پرآب شدن کویر بیاید

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست رو گذشته در حاشیه نخستین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی با موضوع آلودگی هوا گفت: دعا کنید باد بیاید تا آلودگی‌ها را ببرد.

لزوم پیگیری مطالبات مردمی از شورا و شهرداری اهواز توسط جمنا

لزوم پیگیری مطالبات مردمی از شورا و شهرداری اهواز توسط جمنا

با توجه به پیروزی 8 نفر از کاندیداهای مورد حمایت جمنا در انتخابات شورای شهر اهواز، انتظار می‌رود که جمنا خواسته‌های مردم را از شورا و شهرداری پیگیری کند.

اظهار عجز روحانی از حل مشکلات اقتصادی

اظهار عجز روحانی از حل مشکلات اقتصادی

اظهار عجز روز گذشته روحانی از حل مشکلات اقتصادی نشان داد که رقیب روحانی در انتخابات آینده کارنامه پر از خالی اوست.

خوزستان، پرورش دهنده کاندیداهای ریاست جمهوری!

خوزستان، پرورش دهنده کاندیداهای ریاست جمهوری!

انتخابات ریاست جمهوری به نوعی مهم‌ترین انتخابات کشور است که طی آن فردی به عنوان رئیس جمهور ایران به مدت 4 سال انتخاب می‌شود و با سکانداری قوه مجریه قرار است کشور را اداره کند.