آیا واردات محصولات تراریخته به لیست محرمانه‌های دولت روحانی اضافه می‌شود؟

- سیدعلیرضا شریفی

موافقین ۰ مخالفین ۰
آیا واردات محصولات تراریخته به لیست محرمانه‌های دولت روحانی اضافه می‌شود؟
دولت یازدهم در مواجهه با همه معضلات به جای حل کردن آنها، موضوع را محرمانه اعلام می‌کند تا دسترسی به واقعیت برای مردم سخت شود.
به گزارش رهیاب، اخیرا مسئله خطرات تولید و مصرف «محصولات تراریخته» کشاورزی یا‌‌ همان محصولاتی که دستکاری ژنتیک شده‌اند به مسئله داغ رسانه‌ها و افکار عمومی تبدیل شده است چرا که محصولات تراریخته به‌صورت مستقیم با سلامت و زندگی نسل امروز و نسل‌های آینده گره خورده و مسئله‌ای نیست که با کتمان برخی حقایق روشن بتوان جلوی عوارض و پیامدهای وخیم مصرف این محصولات را گرفت.

محصولات تراریخته، اصطلاحاً به محصولاتی گفته می‌شود که با دستکاری ژنتیکی، از حالت عادی خارج شده‌اند، برای مثال، انتقال ژن یک حیوان مقاوم به سرما، به میوه گوجه‌فرنگی، تحت شرایطی سبب مقاومت گوجه دستکاری شده (تراریخته) نسبت به سرما خواهد شد؛ یا انتقال یک ژن مقاوم نسبت به سم، یا انواع ژنهایی که خواص بیشمار دیگری را منتقل می‌کنند.

خطرناک‌ترین مورد درباره این محصولات، عدم‌شناسایی و یا لاپوشانی عوارض، به‌دلیل مقاصد سازمانهای تجاری و سیاسی جهان، در مورد این محصولات، و احتمال بروز عوارض بسیار شدید و غیرقابل بازگشت طی طولانی مدت، و در نسلهای بعدی کشورهای هدف از جمله ایران است. استفاده قدرتهای جهانی از محصولات تراریخته خصوصاً ایالات متحده، جهت بهره برداری تجاری، و همچنین قابلیت استفاده از این محصولات برای ضعیف کردن و وابستگی کامل کشورهای هدف، احتمال بروز خطرات جبران ناپذیری را مطرح می‌سازد؛ به‌طوری که وزیر خارجه کشورمان سال‌های پیش از آن به‌عنوان یک «سلاح» نام برد.

۱۶ سال قبل محمدجواد ظریف نامه‌ای به ابطحی رئیس وقت دفتر ریاست جمهوری می‌نویسد و در این نامه هشدارهایی در ارتباط با مصرف محصولات تراریخته (دستکاری ژنتیکی شده) می‌دهد که در بخشی از این نامه آمده است:

 «... این امکان وجود خواهد داشت که حتی به‌صورت سلاح مورد بهره برداری قرار گرفته و یا با استفاده از ژنهای خاصی حالات جسمی، روانی انسان‌ها را تغییر داده و محیط زیست را به نابودی بکشانند.

فرضاً با نصب ژن عقیمی بر روی گندم، تولیدکنندگان آن قادرند نسلی از یک کشور را عقیم ساخته یا با پیوند ژنتیک ژنهای مولد اخلاق پست نظیر درنده‌خویی کوسه‌ها یا صفات رذیله خوک‌ها بر محصولات کشاورزی می‌توانند آن را به گروهی از انسان‌های کشور هدف خود منتقل سازند.»
بهزاد قره‌یاضی، رئیس امور پژوهش و فناوری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بدون اشاره به اصل نامه و مشکلاتی که در اثر استفاده از محصولات تراریخته‌ ایجاد می‌شود، در واکنش به انتشار نامه محمد جواد ظریف در این‌باره گفت: اینکه کسی بیاید نامه مربوط به ۱۶ سال قبل را به‌صورت ناجوانمردانه بیرون بکشد و بدون اجازه از وی منتشر کند، قطعاً کاری مجرمانه است. طرح و ادعای چنین مطالبی ناشی از بی‌اخلاقی فناوری‌هراسان است.

قره یاضی همچنین بدون ارائه دلیل مستند، مدعی شد: این کار با سوءنیت و برای سوءاستفاده از محبوبیت آقای ظریف و تخریب ایشان صورت گرفته است. البته مردم بدانند که این نامه کار آقای ظریف نبوده است و ما ایشان را همچنان به‌عنوان سردار دیپلماتیک کشور و قهرمان ملی کشور می‌پذیریم و قبول داریم.

وی در ادامه ادعای خود می‌افزاید: ۱۶ سال پیش آقایی از وزارت امور خارجه وقت، بر اثر بی‌اطلاعی و با حضور در نشستی درباره ایمنی زیستی، بدون مشورت با سایر اعضای گروه اعزام شده به این نشست، اقدام به تهیه پیش‌نویسی می‌کند و بنا بر اعتمادی که آقای ظریف به مدیر زیردست خود داشت این نامه را امضا و (به دفتر ریاست جمهوری) ارسال می‌کند.
دکتر آزاد عمرانی؛ عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک ایران به صراحت نسبت به پیامد‌های وخیم تولید و مصرف این محصولات هشدار می‌دهد و بر این نکته تاکید می‌کند که «در حال حاضر در میان کشورهای اصلی تولید‌کننده بذرهای دستکاری‌شده ژنتیک کمپانی‌های بزرگ تولیدکننده این بذر‌ها، بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌های مواد شیمیایی و جنگ‌افزارهای شیمیایی هستند.


حسین رستگار؛ مدیر‌کل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو در یک برنامه تلویزیونی درباره استفاده از محصولات تراریخته اظهار داشته» درباره تاثیر تغییر ژنتیک محصولات بر روی سلامت انسان، بحث‌های متناقضی وجود دارد که تا به امروز کسی به صورت کامل نتوانسته آسیب مستقیم آن بر انسان را اثبات کند. «
قطعا تا به امروز همه جوانب و عوارض مصرف محصولات تراریخته یا‌‌ همان محصولات دستکاری شده ژنتیکی بر انسان مشخص نشده است اما بر اساس تحقیقات مستندی که تا به امروز به‌صورت پراکنده در کشورهای مختلف جهان صورت گرفته نیز، عوارض قطعی و مخرب متعددی از مصرف محصولات تراریخته به اثبات رسیده و مستندات آن نیز منتشر شده است.

به طور نمونه آنگونه که عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک ایران اعلام کرده، در سال ۲۰۱۳ در یکی از مناطق کشت» پنبه تراریخته «در هندوستان که عموماً دارای ژن تولید سم BT است، گزارشی توسط دولت هند منتشر شد که نشان می‌دهد ۱۸۰۰ گونه جانوری مختلف در این منطقه به‌طور غیرعادی از بین رفته است؛ پس از کالبد ‌شکافی از این حیوانات مشاهده شد که دستگاه گوارش و معده اینجانوران بطور کامل تخریب شده و نهایتاً محققان، دلیل این مرگ و میر را تغذیه حیوانات از محصولات تراریخته عنوان کردند، در لایحه‌ای که در‌‌ همان سال به دادگاه عالی هند ارائه شد، از این رخداد با عنوان» فاجعه قتل‌عام عمومی «یاد شده‌ است.

یا به عنوان سند متقن دیگری، اخیراً مجله معتبر Environmental Science &Technology نتایج تحقیقی در دانشگاه اکس‌تر انگلستان را فاش کرد که نشان می‌دهد ماده» راندآپ «و ماده مؤثره آن» گلایفوسیت «که به عنوان پرمصرف‌ترین علف‌کش در اغلب محصولات دستکاری شده ژنتیکی در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، در مقادیر ۱۰ میلی‌گرم و بیشتر از آن سبب اخلال در برخی ژن‌ها در اندام تناسلی ماهی می‌شود؛ این ماده شیمیایی، که بقایای آن روی محصولات تراریخته وجود دارد، ضمن آلودگی آبهای سطحی، موجب بروز اختلالاتی از جمله مرگ جنین ماهی در مراحل اولیه لقاح یا خروج زود‌تر از موعد جنین از تخم می‌شود.

به گزارش رهیاب، نحوه مواجهه دولتی‌ها با مشکلات کشور و منتقدان در ۲۹ ماه گذشته تهاجمی بوده و این سبب پنهان بودن بسیاری از موضوعات کشور شده است؛ مذاکرات هسته‌ای، قرارداد ایران با پژو، پرونده کرسنت، نرخ رشد اقتصادی و جریمه ایران برای قراردهای گازی با ترکیه نمونه‌ای از محرمانه‌های دولت تدبیر است و هنوز از جزئیات این موضوعات اطلاعی به دست نیامده است.
محرمانه بازی‌های دولت و تدبیر سبب سرپوش گذاشتن بر روی فسادهایی می‌شود که در ‌‌نهایت به ضرر و زیان کشور به پایان می‌رسد؛ با توجه به پیگیری رسانه‌ها و روشن شدن بسیاری از معضلات محصولات تراریخته امکان محرمانه شدن این موضوع از سوی دولت وجود دارد. البته باید مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود کند و قبل از محرمانه شدن واردات محصولات تراریخته، آسیب‌های این محصولات برای مردم روشن شود.

انتهای پیام/

بهمن 94

دیالکتیک

رهیاب

سید علیرضا شریفی

گزارش اجتماعی

گزارش اقتصادی

گزارش سیاسی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطالب و نوشته‌های اخیر | آرشیو

تعلق

تعلق

طبیعی است که اهواز مشکلات زیادی در حوزه‌های مختلفی دارد اما آیا تاکنون مردم برای دفع آب‌های سطحی مطالبه عمومی انجام دادند؟ آیا از مدیرانی که در گذشته‌ پروژه‌های ناقصی در این حوزه انجام دادند شکایت شده است؟ طبیعی است در صورتی که مردم این موضوعات را مطالبه نکنند هیچ‌وقت این مشکلات رفع نمی‌شود.

سلاح غیرمجاز بلای جان خوزستانی‌ها

سلاح غیرمجاز بلای جان خوزستانی‌ها

در برخی از شهرهای خوزستان آن‌چنان استفاده از سلاح و تیراندازی عادی شده است که شب‌ها شنیدن صدای ممتد تیراندازی به امری طبیعی برای مردم تبدیل‌شده است.

مدیرانی که پس از 226 هفته وعده یک هفته‌ای روحانی را محقق نکردند

مدیرانی که پس از 226 هفته وعده یک هفته‌ای روحانی را محقق نکردند

رئیس جمهور در 24 دی 92 از رسیدن آب شرب سالم به اهواز طی یک هفته خبر داد ولی مردم اهواز با گذشت 226 هفته از این وعده هنوز نتوانسته‌اند طعم آب سالم را بچشند و مدیران شرکت آبفا معتقدند که فرسودگی شبکه توزیع عامل این موضوع است.

چرا حادثه تروریستی اهواز رخ داد؛ استاندار پاسخگو باشد

چرا حادثه تروریستی اهواز رخ داد؛ استاندار پاسخگو باشد

هرچند در حادثه تروریستی اهواز افراد زیادی باید پاسخگو باشند اما قطعا استاندار خوزستان ومعاونان سیاسی - اجتماعی و امنیتی وی باید در برابر کوتاهی‌های انجام شده در بلاتکلیف بودن وضعیت فرمانداری اهواز در ۱۸ ماه گذشته و عدم پیش بینی و پیشگیری از معضلات امنیتی استان پاسخگو باشند.

غم نان در قطب تولید گندم کشور

غم نان در قطب تولید گندم کشور

خوزستان با تولید گندم مورد نیاز 12 میلیون و 500 هزار نفر نقش اساسی در تأمین امنیت غذایی کشور دارد اما با این وجود مردم خوزستان با معضل نبود امنیت غذایی مواجه هستند که عمده آن به مسائل معیشتی باز می‌گردد.

لزوم محاکمه کلانتری به دلیل تضییع حقوق عمومی

لزوم محاکمه کلانتری به دلیل تضییع حقوق عمومی

دو‌ روز پیش نامه محرمانه عیسی کلانتری برای انتقال آب کارون افشا شد و‌ روز گذشته کلانتری به دل کارون هجوم‌ برد تا قضیه انتقال آب کارون، ماست مالی شود.

آقای کلانتری، دعاکنید سیل هم برای پرآب شدن کویر بیاید

آقای کلانتری، دعاکنید سیل هم برای پرآب شدن کویر بیاید

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست رو گذشته در حاشیه نخستین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی با موضوع آلودگی هوا گفت: دعا کنید باد بیاید تا آلودگی‌ها را ببرد.

لزوم پیگیری مطالبات مردمی از شورا و شهرداری اهواز توسط جمنا

لزوم پیگیری مطالبات مردمی از شورا و شهرداری اهواز توسط جمنا

با توجه به پیروزی 8 نفر از کاندیداهای مورد حمایت جمنا در انتخابات شورای شهر اهواز، انتظار می‌رود که جمنا خواسته‌های مردم را از شورا و شهرداری پیگیری کند.

اظهار عجز روحانی از حل مشکلات اقتصادی

اظهار عجز روحانی از حل مشکلات اقتصادی

اظهار عجز روز گذشته روحانی از حل مشکلات اقتصادی نشان داد که رقیب روحانی در انتخابات آینده کارنامه پر از خالی اوست.

خوزستان، پرورش دهنده کاندیداهای ریاست جمهوری!

خوزستان، پرورش دهنده کاندیداهای ریاست جمهوری!

انتخابات ریاست جمهوری به نوعی مهم‌ترین انتخابات کشور است که طی آن فردی به عنوان رئیس جمهور ایران به مدت 4 سال انتخاب می‌شود و با سکانداری قوه مجریه قرار است کشور را اداره کند.