علت برگزار نشدن کرسی های آزاد اندیشی در خوزستان چیست؟

- سیدعلیرضا شریفی

موافقین ۰ مخالفین ۰
علت برگزار نشدن کرسی های آزاد اندیشی در خوزستان چیست؟
با وجود تأکیدات ویژه مقام معظم رهبری، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی مورد توجه قرار نگرفته است؛ رهیاب این موضوع را با حضور 3 نفر از فعالان دانشجویی استان خوزستان بررسی می‌کند.

به گزارش رهیاب، طرح ایده‌ی ایجاد کرسی‌ها‌ی آزاداندیشی در مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی به وسیله‌ی مقام معظم رهبری، در نامه ایشان به جمعی از دانش‌آموختگان حوزه علمیه در تاریخ 16/11/81 و به صورت موکد در بیانات معظم له در دیدار با جمعی از نخبگان علمی کشور در تاریخ 6/8/88 در خصوص ضرورت راه‌اندازی کرسی‌های مناظره، نقد، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به عنوان فرآیندی مبتنی بر عقلانیت و به‌کارگیری خرد جمعی در جهت تحقق جنبش نرم افزاری و توسعه علمی کشور مورد تاکید قرار گرفت. اصرار و توصیه مکرر ایشان برای حضور و مشارکت فعالانه دانشگاهیان و حوزویان در این عرصه، که بیانگر درک ژرف از تأثیرات و پیامد های مختلف ناشی از ایجاد فضای مناسب و شرایط مقتضی برای بیان شفاف، صریح، علمی، مستند دیدگاه‌های مختلف علمی و فکری در خصوص مقولات مهم اجتماعی و علمی در کشور است، مقوله آزاداندیشی را با برنامه های کلان و استراتژیک کشور و سند چشم انداز 20 ساله کشور پیوند زده است. از این رو تحقق این ایده و بهره‌مندی از مزایا و آثار مثبت آن از جمله مهم‌ترین نیازها جامعه امروز و وظیفه ای دینی ، ملی و اخلاقی برای تمامی دانشوران و مدیران عرصه علم و فرهنگ است.

اما با وجود تأکیدات ویژه مقام معظم رهبری به این موضوع تاکنون برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی مورد توجه قرار نگرفته است؛ رهیاب این موضوع را با حضور 3 نفر از فعالان دانشجویی استان خوزستان بررسی می‌کند.

از بین رفتن روحیه مطالبه گری دانشجویان

محمدحسن حسینی‌نیک اظهار داشت: کرسی‌های آزاد اندیشی راه افتاده و کارهای خوبی انجام شده است؛ متولی برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی با بیان اینکه خواسته مقام معظم رهبری برگزاری خودجوش کرسی‌های آزاد اندیشی توسط دانشجویان است، گفت: برگزاری کرسی‌ها هنوز فرهنگ سازی نشده و یکی از علل برگزار نشدن این کرسی‌ها بعضاً هزینه‌هایی است که باید برخی از اشخاص بدهند چرا که صحبت‌های آزادانه برخی از دانشجویان ممکن است برایشان هزینه داشته باشد.

مسئول بسیج دانشجویی اهواز عنوان کرد: ممکن است دانشجو صحبت‌هایی کند که به مذاق رئیس دانشگاه، مسئوالان استان و حتی وزارت علوم خوش نیاید و برایش تبعاتی داشته باشد؛ همچنین باید توجه داشته باشیم که برخی دوست ندارند این تبعات برایشان ایجاد شود.

وی با بیان اینکه برخی از مسئولان روحیه مطالبه گری دانشجویان را از بن بردند، افزود: رئیس دانشگاهی می‌شناسم که وقتی صحبت از کرسی‌های آزاد اندیشی می‌شود، می‌گوید دانشجو را سیاسی نکنید بگذارید درسش را بخواند و برود.

حسینی‌نیک تصریح کرد: کرسی‌های آزاد اندیشی به فضاهای سیاسی و اجتماعی مربوط می‌شود و برخی از مسئولان طاقت شنیدن برخی از انتقادات و صحبت‌ها را ندارند.

ترس برخی‌ها از کلمه «آزاد اندیشی»

علیرضا پورحسن نیز اظهار داشت: یکی از علل جلوگیری از برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی ترس برخی از مسئولان از کلمه آزاد اندیشی است؛ این ترس هم حاصل نقد پذیر نبودن این مسئولان و هراس از نقد است.

وی با مطرح کردن این پرسش که علت هراس مسئولان از نقد چیست، گفت: بسیاری از آنها بدون طی کردن پله‌های طرقی به یک مسئولیتی می‌رسند و ترس از دست دادن مسئولیت سبب شده که با برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی مخالفت کنند.

معاون سیاسی بسیج دانشجویی خوزستان بیان کرد: یکی دیگر از عوامل برگزار نشدن کرسی‌های آزاد اندیشی تصور برخی از دانشجویان از کرسی‌ها است، بسیاری فکر می‌کنند محیط برگزاری کرسی باید یک سالن همایش بزرگ با چند سخنران کشوری و استانی است در صورتی که خواسته مقام معظم رهبری نشست چند دانشجو در کنار هم و بیان آزادانه خواسته‌هایشان است.

وی افزود: این خواسته مقام معظم رهبری به معنی اسن است که دانشجویان بیایند در محیطی دوستان همه خواسته‌های خود را مطرح کنند تا روحیه آزاد اندیشی و مطالبه گری این قشر دوباره احیا شود.

پورحسن با بیان اینکه برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی ظرفیتی برای دانشگاه به شمار می‌رود، عنوان کرد: به جای ماندن حرف در گلوی دانشجویان و طی کردن روند غیر منطقی برای بیان خواسته‌ها باید مجالی پیدا شود که دانشجو حرف‌هایش را آزادانه و در چارچوب مطرح کند تا امور اصلاح شود.

وی اظهار داشت: وقتی صحبت از کرسی آزاد اندیشی می‌شود رئیس دانشگاه دچار واهمه می‌شود و فوری تماس می‌گیرد تا مانع شود و این واهمه هیچ دلیلی ندارد جز اینکه این رئیس از نقد واهمه دارد.

معاون سیاسی بسیج دانشجویی خوزستان تصریح کرد: متأسفانه این روحیه از خود ولت هم نشأت می‌گیرد و شما می‌بینید تا یکی از نشریات و رسانه‌ها علیه دولت نقدی را منتشر کرد از سوی دولت به بی سوادی و افراطی گری متهم می‌شود.

لزوم آسیب شناسی فرآیند برگزاری کرسی

محمد احمدی نیز در این نشست با بیان اینکه فرآیند برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی با اشاره به 3 مرحله «قبل از برگزاری کرسی، در حین برگزاری کرسی و بعد از برگزاری کرسی» اظهار داشت: در مرحله قبل از برگزاری کرسی آزاد اندیشی فرآیند ارائه مجوز انقدر سخت است که دانشجو را خسته می‌کند؛ براساس آخرین آئین نامه ابلاغ شده آنقدر در نوع برگزاری کرسی سخت گیری شده که عملا فقط نمی‌گویند نطق سخنران را به ما بدهید.

وی افزود: در حین برگزاری کرسی هم عواملی سبب تعریف غلط از کرسی‌های آزاد اندیشی شده و برخی این آزادی را در بی بند و باری می‌بینند. یعنی برخی به بهانه این کرسی‌ها می‌خواهند حرف‌های دشمن شاد کن بزنند و با دستمال دست کردن دانشجویان صحبت‌هایی علیه نظام و اعتقادات مردم به زبان بیاورند.

عضو شورای فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه ما ما معتقدیم آزادی بیان وجود دارد، عنوان کرد: اما این به معنی مطرح کردن هر سخنی بر علیه مقدسات و نظام نیست و باید چارچوب‌ها رعایت شود.

وی بیان کرد: من آزادم هر حرفی را که تشخیص دهم مطرح کنم اما برای مطرح کردن این صحبت‌ها باید دلیل و سندی داشته باشم؛ برخی معتقدند آزادی پس از بیان وجود ندارد چون باید درباره صحبت‌های مطرح شده باید توضیح داد، هرجند من معتقدم آزادی پس از بیان وجود دارد چون مصداقی درباره برخورد کردن با دانشجو را نداریم.

احمدی تصریح کرد: برخی می‌خواهند هزینه برگزاری این کرسی‌ها به صفر برسد و هر چه در این نشست‌ها گفته شود فقط در حد نشان دادن فضای گل و بلبل باشد به همین دلیل یا اجازه برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی را نمی‌دهند و یا برگزاری این گونه کرسی‌ها محدود باشد.

انتهای پیام/


دیالکتیک

دی‌ماه 94

رهیاب

سید علیرضا شریفی

گزارش اجتماعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطالب و نوشته‌های اخیر | آرشیو

تعلق

تعلق

طبیعی است که اهواز مشکلات زیادی در حوزه‌های مختلفی دارد اما آیا تاکنون مردم برای دفع آب‌های سطحی مطالبه عمومی انجام دادند؟ آیا از مدیرانی که در گذشته‌ پروژه‌های ناقصی در این حوزه انجام دادند شکایت شده است؟ طبیعی است در صورتی که مردم این موضوعات را مطالبه نکنند هیچ‌وقت این مشکلات رفع نمی‌شود.

سلاح غیرمجاز بلای جان خوزستانی‌ها

سلاح غیرمجاز بلای جان خوزستانی‌ها

در برخی از شهرهای خوزستان آن‌چنان استفاده از سلاح و تیراندازی عادی شده است که شب‌ها شنیدن صدای ممتد تیراندازی به امری طبیعی برای مردم تبدیل‌شده است.

مدیرانی که پس از 226 هفته وعده یک هفته‌ای روحانی را محقق نکردند

مدیرانی که پس از 226 هفته وعده یک هفته‌ای روحانی را محقق نکردند

رئیس جمهور در 24 دی 92 از رسیدن آب شرب سالم به اهواز طی یک هفته خبر داد ولی مردم اهواز با گذشت 226 هفته از این وعده هنوز نتوانسته‌اند طعم آب سالم را بچشند و مدیران شرکت آبفا معتقدند که فرسودگی شبکه توزیع عامل این موضوع است.

چرا حادثه تروریستی اهواز رخ داد؛ استاندار پاسخگو باشد

چرا حادثه تروریستی اهواز رخ داد؛ استاندار پاسخگو باشد

هرچند در حادثه تروریستی اهواز افراد زیادی باید پاسخگو باشند اما قطعا استاندار خوزستان ومعاونان سیاسی - اجتماعی و امنیتی وی باید در برابر کوتاهی‌های انجام شده در بلاتکلیف بودن وضعیت فرمانداری اهواز در ۱۸ ماه گذشته و عدم پیش بینی و پیشگیری از معضلات امنیتی استان پاسخگو باشند.

غم نان در قطب تولید گندم کشور

غم نان در قطب تولید گندم کشور

خوزستان با تولید گندم مورد نیاز 12 میلیون و 500 هزار نفر نقش اساسی در تأمین امنیت غذایی کشور دارد اما با این وجود مردم خوزستان با معضل نبود امنیت غذایی مواجه هستند که عمده آن به مسائل معیشتی باز می‌گردد.

لزوم محاکمه کلانتری به دلیل تضییع حقوق عمومی

لزوم محاکمه کلانتری به دلیل تضییع حقوق عمومی

دو‌ روز پیش نامه محرمانه عیسی کلانتری برای انتقال آب کارون افشا شد و‌ روز گذشته کلانتری به دل کارون هجوم‌ برد تا قضیه انتقال آب کارون، ماست مالی شود.

آقای کلانتری، دعاکنید سیل هم برای پرآب شدن کویر بیاید

آقای کلانتری، دعاکنید سیل هم برای پرآب شدن کویر بیاید

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست رو گذشته در حاشیه نخستین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی با موضوع آلودگی هوا گفت: دعا کنید باد بیاید تا آلودگی‌ها را ببرد.

لزوم پیگیری مطالبات مردمی از شورا و شهرداری اهواز توسط جمنا

لزوم پیگیری مطالبات مردمی از شورا و شهرداری اهواز توسط جمنا

با توجه به پیروزی 8 نفر از کاندیداهای مورد حمایت جمنا در انتخابات شورای شهر اهواز، انتظار می‌رود که جمنا خواسته‌های مردم را از شورا و شهرداری پیگیری کند.

اظهار عجز روحانی از حل مشکلات اقتصادی

اظهار عجز روحانی از حل مشکلات اقتصادی

اظهار عجز روز گذشته روحانی از حل مشکلات اقتصادی نشان داد که رقیب روحانی در انتخابات آینده کارنامه پر از خالی اوست.

خوزستان، پرورش دهنده کاندیداهای ریاست جمهوری!

خوزستان، پرورش دهنده کاندیداهای ریاست جمهوری!

انتخابات ریاست جمهوری به نوعی مهم‌ترین انتخابات کشور است که طی آن فردی به عنوان رئیس جمهور ایران به مدت 4 سال انتخاب می‌شود و با سکانداری قوه مجریه قرار است کشور را اداره کند.