نمایندگان خوزستانیِ امضا کننده نامه «جام زهر» را بشناسید+ تصاویر امضا کنندگان

- سیدعلیرضا شریفی

موافقین ۰ مخالفین ۰
نمایندگان خوزستانیِ امضا کننده نامه «جام زهر» را بشناسید+ تصاویر امضا کنندگان
127 نماینده مجلس ششم نامه جام زهر را به مقام معظم رهبری امضا کردند که نام 8 تن از نمایندگان خوزستان در بین امضا کنندگان وجود دارد.

به گزارش رهیاب، مجلس ششم پر تنش ترین مجلس در طول 10 دوره گذشته بود و اتفاقات بسیاری در این دوره رخ داد؛ در ابتدای آغاز به کار این دوره از مجلس مقام معظم رهبری در پیامی گفتند: این‌ بار نیز بیشتر دوره‌های‌ گذشته‌، مجلسشورای‌ اسلامی‌ با اکثریتی‌ همدل‌ و هماهنگ‌ با رئیس‌ دولت‌ آغاز می‌شود، بی‌شک‌ این‌ یک‌ حادثه‌ی‌ تصادفی‌ نیست‌، انتظار رفع‌ مشکلات‌ و تأمین‌ نیازها از دولت‌ مردم‌ را بر گزینش‌ نمایندگانی‌ وادار می‌سازد که‌ آنان‌ را همراه‌ و کمک‌ کار دولت‌ در برآمدن‌ این‌ مقصود تشخیص‌ داده‌اند. پس‌ نخستین‌ هدف‌ برای‌ نمایندگان‌ باید این‌ باشد که‌ در قلمرو قانونگذاری‌، به‌ گشودن‌ گره‌ها و از میان‌ برداشتن‌ مشکلات‌ زندگی‌ مردم‌ همت‌ گمارند و هیچ‌ انگیزه‌یی‌ را بر آن‌ مقدم‌ ندارند.

ایشان افزودند: در میان‌ گرفتاریها و مشکلات‌ عمومی‌، شناخت‌ فوریتها و اولویتها، هنر بزرگ‌ مجلسشورای‌ اسلامی‌ است‌. مشکلات‌ عمومی‌تر، محسوس‌تر، مرارتبارتر را باید جست‌ و به‌ رفع‌ آنها همت‌ گماشت‌، مسأله‌ی‌ اشتغال‌، مسأله‌ی‌ ارزش‌ پول‌ ملی‌، مسأله‌ امنیت‌، مسأله‌ی‌ گرانی‌ و مسایل‌ چند دیگری‌ هست‌ که‌ برای‌ پرداختن‌ به‌ آن‌ از همه‌ی‌ فرصتها باید بهره‌ جست‌ و زمان‌ نمایندگی‌ را که‌ بسی‌ زود گذر است‌، برای‌ گشودن‌ این‌ گره‌ها باید مغتنم‌ شمرد. خطای‌ بزرگ‌ آن‌ است‌ که‌ این‌ خواسته‌های‌ حقیقی‌ مردم‌ به‌ دست‌ غفلت‌ سپرده‌ شود و خواسته‌های‌ جناحی‌ و حزبی‌ و شخصی‌ به‌ جای‌ مصالح‌ ملی‌ بنشیند.

توصیه‌های مقام معظم رهبری در ابتدای مجلس ششم

امام خامنه‌ای فرمودند: نمایندگان‌ محترم‌ غالبا وابسته‌ به‌ قشرهای‌ متوسط و برخاسته‌ از متن‌ توده‌های‌ میلیونی‌ مردم‌اند، توقع‌ می‌رود که‌ میان‌ آنان‌ و توده‌های‌ مردم‌ بویژه‌ مستضعفان‌ و محرومان‌، رابطه‌یی‌ مداوم‌ برقرار باشد و رنجها و محرومیتها و خواستهای‌ حقیقی‌ و فوری‌ این‌ قشرها ، در مجلسکه‌ خانه‌ی‌ ملت‌ و محل‌ امید آن‌ است‌، انعکاسی‌ شایسته‌ بیابد، نماینده‌یی‌ از همت‌ و نظر بلند برخوردار است‌ که‌ از صف‌ صدرنشینان‌ و برخورداران‌ عبور کرده‌ خود را به‌ دورافتادگان‌ و کوته‌ دستان‌ برساند و با آنان‌ و برای‌ آنان‌ باشد.

ایشان عنوان کردند: مجلسشورای‌ اسلامی‌ می‌تواند سرچشمه‌ و مظهر وفاق‌ ملی‌ و آرامش‌ و اعتماد عمومی‌، و یا خدای‌ نخواسته‌ منشاء دودستگی‌ و تشویش‌ و اضطراب‌ دلها و فکرها شود. محسوس‌ترین‌ و نقدترین‌ هدیه‌ی‌ نمایندگان‌ محترم‌ به‌ مردمی‌ که‌ آنان‌ را به‌ مجلسفرستاده‌اند، آن‌ است‌ که‌ با منش‌ و گفتار خود، امید و نشاط و آرامش‌ را بر فضای‌ عمومی‌ کشور حاکم‌ سازند و گفتارها و نطقهای‌ خود را همچون‌ الگویی‌ از رفتار سیاسی‌ سالم‌ و سرشار از سماحت‌ و تحمل‌ و انصاف‌، تنظیم‌ کنند.

رهبر معظم انقلاب تأکید کردند: آخرین‌ و مهمترین‌ سخن‌ آن‌ است‌ که‌ مجلسشورای‌ اسلامی‌، رکن‌ مهم‌ نظام‌ اسلامی‌ و انقلابی‌ است‌ و باید پایگاه‌ مستحکم‌ اسلام‌ و انقلاب‌ باشد. چنین‌ بوده‌ و به‌ تأیید الهی‌ چنین‌ نیز خواهد بود. دشمنان‌ سیلی‌خورده‌ی‌ انقلاب‌ و شبکه‌ی‌ تبلیغاتی‌ جهانی‌ آنان‌، وانمود می‌کنند که‌ مجلسششم‌، نه‌ در خدمت‌ آرمانهای‌ اسلام‌ و انقلاب‌، که‌ در سمت‌ و سوی‌ منتقدان‌ و معارضان‌ آن‌ است‌. یکبار دیگر نیز در حوالی‌ انتخابات‌ ریاست‌ جمهوری‌ در خرداد 76 شبیه‌ همین‌ ترفند تبلیغاتی‌ با هدف‌ روحیه‌ بخشیدن‌ به‌ معارضان‌ نظام‌ اسلامی‌ و مأیوس‌ کردن‌ انقلابیون‌ در ایران‌ و جهان‌، با جنجال‌ و سروصدای‌ فراوان‌ به‌ راه‌ افتاد. موضعگیری‌ صریح‌ و قاطع‌ و مستمر رئیس‌ جمهور مؤمن‌ و انقلابی‌، در آن‌ نوبت‌ نقشه‌ی‌ دشمن‌ را خنثی‌ کرد. امروز نیز موضعگیری‌ بهنگام‌ و صریح‌ مجلسشورای‌ اسلامی‌، باید دشمنان‌ را مأیوس‌ سازد. دفاع‌ قاطع‌ و آشکار نمایندگان‌ از انقلاب‌ و نظام‌ اسلامی‌ و راه‌ روشن‌ و ماندگار امام‌ عظیم‌الشأن‌، و تبری‌ از بلندگوهایی‌ که‌ با تکرار شعار ارتجاعی‌ (جدایی‌ دین‌ از سیاست‌) در اندیشه‌ی‌ حذف‌ جهاد خونین‌ بیست‌ و چندساله‌ی‌ ملت‌ ایران‌ برای‌ استقرار نظام‌ مترقی‌ جمهوری‌ اسلامی‌اند، تلاش‌ پرهزینه‌ی‌ دشمن‌ را بیهوده‌ خواهد ساخت‌. این‌ کمترین‌ انتظار ملت‌ انقلابی‌ و مسلمان‌ از نمایندگان‌ مجلسی‌ است‌ که‌ با خون‌ شهیدان‌ و مجاهدت‌ ایثارگران‌ پدید آمده‌ و بر قرار مانده‌ است‌.

اما در آن دوره بسیاری از نمایندگان اصلاح طلب نصیحت‌های پدرانه مقام معظم رهبری را نادیده گرفتند و به جای مطالبه خواسته‌های عمومی با استفاده از قرابت فکری با دولت به دنبال گرفتن امتیازات حزبی و جریانبی برای خود بودند. کارهایی که منتهی به نوشتن نامه جام زهر به مقام معظم رهبری و تحصن شد.

در اردیبهشت 81 جمعی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس نامه‌ای برای مقام معظم رهبری ارسال کردند که به دلیل عبارات به کار رفته در آن به نامه جام زهر معروف شد؛ در ابتدای نامه ترس نمایندگان غرب زده مجلس ششم در این جمله که آمریکا به عنوان قدرتی که در برابر خود مانعی نمی‌بیند، می‌آید اما آنها با مستتر کردن خواسته نامشروع خود از حفظ استقلال و کیان نظام اسلامی استفاده می‌کنند و خطاب به مقام معظم رهبری نوشتند: اگر جام زهری باید نوشید قبل از آنکه کیان نظام و مهمتر از آن، استقلال و تمامیت ارضی کشور در مخاطره قرار گیرد باید نوشیده شود.

آنها دایره توهین به مقامات ایران اسلامی را در این نامه گسترده تر کردند و درباره شورای نگهبانی که امام خمینی(ره) در مورد آن فرمودند «هرکس رأی شورای نگهبان را نپذیر مفسد است»، گفتند: تصمیمات شورای نگهبان موجبات وهن و بی اعتباری شرع و قانون اساسی را فراهم ساخته است.

نمایندگانی که در سراسر این نامه از قانون صحبت کرده بودند و بر تمکین از قانون تأکید کرده بودند خواسته‌ای داشتند؛ آنها می‌خواستند همه اقدامات دولت و مجلس ششم بدون طی کردن فرآیند قانونی مصوب شود و انتخاباتی که خودشان در آن به انتخاب مردم رسیده بودند را زیر سوال بردند که باید رفراندوم آزادانه برگزار شود.

به گزارش رهیاب، «تمامیت خواهی» و ایستادن در برابر نظام مهم‌ترین شاخصه‌های نمایندگان امضا کننده نامه جام زهر بود. آنها می‌خواستند همه اقداماتشان بدون طی کردن هیچ فرآیندی به تأئید برسد و برای تسلیم کردن انقلاب اسلامی در برابر قدرت‌های پوشالی و استکباری به دنبال نوشاندن جام زهر به مقام معظم رهبری بودند.

امضا کنندگان نامه جام زهر

خوزستان در آن دوره 18 کرسی در مجلس داشت. محمدکیانوش راد، حمید کهرام و جاسم شدیدزاده، عبدالله کعبی، محمد رشیدیان، احمد میدری، سمیر پورجزایری، عیسی مقدمی‌زاد، سیدعلی سیدآقا میری، عیسی‌قلی احمدنیا، پیمان عاشوری، ولى الله شجاع پوریان، عبدالزهرا عالمی‌نیسی، سید ناصر موسوی، محمدعلی شیخ، سید جاسم ساعدی، فریدون حسنوند، امیدوار رضائی‌میرقائد به عنوان 18 نماینده خوزستان در مجلس حضور داشتند.

عیسی‌قلی احمدنیا، سمیر پورجزایری، سید علی سیدآقامیری، ولی‌الله شجاع‌پوریان، پیمان عاشوری، حمید کهرام، محمد کیانوش راد و احمد میدری 8 نماینده خوزستان در مجلس ششم بودند که نامه جام زهر را امضا کردند.

مجلس ششم در دوره‌ای که می‌توانست با استفاده از ارتباط نزدیک خود با دولت زمینه توسعه کشور را فراهم کند با سیاست زدگی همه درهای توسعه و پیشرفت کشور را بست و از همه توان خود برای تضعیف نظام و ارکان به کار برد.

سمیر پورجزایری نماینده خرمشهر در مجلس ششم و امضا کننده جام زهر


پیمان عاشوری بندری نماینده ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس ششم و امضا کننده جام زهر

عیسی‌قلی احمدنیا نماینده ایذه و باغملک در مجلس ششم و امضا کننده جام زهر


سید علی سیدآقامیری نماینده دزفول در مجلس ششم و امضا کننده جام زهر

ولی الله شجاع پوریان نماینده بهبهان در مجلس ششم و امضا کننده جام زهر


احمد میدری نماینده مردم آبادان در مجلس ششم و امضا کننده جام زهر


محمدکیانوش راد نماینده اهواز در مجلس ششم و امضا کننده جام زهر



حمید کهرام نماینده اهواز در مجلس ششم و امضا کننده جام زهر

انتهای پیام/


دیالکتیک

دی‌ماه 94

رهیاب

سید علیرضا شریفی

مجلس

گزارش سیاسی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطالب و نوشته‌های اخیر | آرشیو

تعلق

تعلق

طبیعی است که اهواز مشکلات زیادی در حوزه‌های مختلفی دارد اما آیا تاکنون مردم برای دفع آب‌های سطحی مطالبه عمومی انجام دادند؟ آیا از مدیرانی که در گذشته‌ پروژه‌های ناقصی در این حوزه انجام دادند شکایت شده است؟ طبیعی است در صورتی که مردم این موضوعات را مطالبه نکنند هیچ‌وقت این مشکلات رفع نمی‌شود.

سلاح غیرمجاز بلای جان خوزستانی‌ها

سلاح غیرمجاز بلای جان خوزستانی‌ها

در برخی از شهرهای خوزستان آن‌چنان استفاده از سلاح و تیراندازی عادی شده است که شب‌ها شنیدن صدای ممتد تیراندازی به امری طبیعی برای مردم تبدیل‌شده است.

مدیرانی که پس از 226 هفته وعده یک هفته‌ای روحانی را محقق نکردند

مدیرانی که پس از 226 هفته وعده یک هفته‌ای روحانی را محقق نکردند

رئیس جمهور در 24 دی 92 از رسیدن آب شرب سالم به اهواز طی یک هفته خبر داد ولی مردم اهواز با گذشت 226 هفته از این وعده هنوز نتوانسته‌اند طعم آب سالم را بچشند و مدیران شرکت آبفا معتقدند که فرسودگی شبکه توزیع عامل این موضوع است.

چرا حادثه تروریستی اهواز رخ داد؛ استاندار پاسخگو باشد

چرا حادثه تروریستی اهواز رخ داد؛ استاندار پاسخگو باشد

هرچند در حادثه تروریستی اهواز افراد زیادی باید پاسخگو باشند اما قطعا استاندار خوزستان ومعاونان سیاسی - اجتماعی و امنیتی وی باید در برابر کوتاهی‌های انجام شده در بلاتکلیف بودن وضعیت فرمانداری اهواز در ۱۸ ماه گذشته و عدم پیش بینی و پیشگیری از معضلات امنیتی استان پاسخگو باشند.

غم نان در قطب تولید گندم کشور

غم نان در قطب تولید گندم کشور

خوزستان با تولید گندم مورد نیاز 12 میلیون و 500 هزار نفر نقش اساسی در تأمین امنیت غذایی کشور دارد اما با این وجود مردم خوزستان با معضل نبود امنیت غذایی مواجه هستند که عمده آن به مسائل معیشتی باز می‌گردد.

لزوم محاکمه کلانتری به دلیل تضییع حقوق عمومی

لزوم محاکمه کلانتری به دلیل تضییع حقوق عمومی

دو‌ روز پیش نامه محرمانه عیسی کلانتری برای انتقال آب کارون افشا شد و‌ روز گذشته کلانتری به دل کارون هجوم‌ برد تا قضیه انتقال آب کارون، ماست مالی شود.

آقای کلانتری، دعاکنید سیل هم برای پرآب شدن کویر بیاید

آقای کلانتری، دعاکنید سیل هم برای پرآب شدن کویر بیاید

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست رو گذشته در حاشیه نخستین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی با موضوع آلودگی هوا گفت: دعا کنید باد بیاید تا آلودگی‌ها را ببرد.

لزوم پیگیری مطالبات مردمی از شورا و شهرداری اهواز توسط جمنا

لزوم پیگیری مطالبات مردمی از شورا و شهرداری اهواز توسط جمنا

با توجه به پیروزی 8 نفر از کاندیداهای مورد حمایت جمنا در انتخابات شورای شهر اهواز، انتظار می‌رود که جمنا خواسته‌های مردم را از شورا و شهرداری پیگیری کند.

اظهار عجز روحانی از حل مشکلات اقتصادی

اظهار عجز روحانی از حل مشکلات اقتصادی

اظهار عجز روز گذشته روحانی از حل مشکلات اقتصادی نشان داد که رقیب روحانی در انتخابات آینده کارنامه پر از خالی اوست.

خوزستان، پرورش دهنده کاندیداهای ریاست جمهوری!

خوزستان، پرورش دهنده کاندیداهای ریاست جمهوری!

انتخابات ریاست جمهوری به نوعی مهم‌ترین انتخابات کشور است که طی آن فردی به عنوان رئیس جمهور ایران به مدت 4 سال انتخاب می‌شود و با سکانداری قوه مجریه قرار است کشور را اداره کند.