نباید حلقه اتصال ارزش‌های انقلاب با نسل جوان از بین برود

- سیدعلیرضا شریفی

موافقین ۰ مخالفین ۰
نباید حلقه اتصال ارزش‌های انقلاب با نسل جوان از بین برود
فرمانده تیپ زرهی حضرت حجت (عج) خوزستان گفت: معتقد هستم هر جا که توانستیم با نسل جوان به درستی کار کنیم جواب مثبت داده و مفید بود و پیشبرد اهداف انقلاب با پیوند جوانان و ارزش‌های دینی و ملی میسر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جدید نیاز به مرور تاریخ آن دوران طلایی دارد و نیاز است که به پای صحبت جوانانی بنشینیم که دیروز با رشادت‌های خود نگذاشتند دشمن ذره‌ای از خاک ایران را تصرف کند.

در یک روز پاییری به دیدار سردار عباس یوسفی فرمانده تیپ زرهی حضرت حجت (عج) استان خوزستان رفتیم، وی از 16 سالگی در جبهه‌های حق علیه باطل با دشمن بعثی جنگید و امروزه به عنوان جانبازی سرافراز بین مردم زندگی می‌کند، آنچه می‌خوانید گفت‌و‌گوی تسنیم با این یادگار هشت سال دفاع مقدس است.

تسنیم: برای آغاز گفت‌و‌گو نقش جوانان در دوران جنگ تحمیلی را بیان کنید؟

سردار یوسفی: یاد آوری برخی از تحولات سیاسی جمهوری اسلامی ایران در ابتدای دهه شصت گرچه تلخ کامی برای کسانی دارد که از وضعیت پشت جبهه‌ها مطلع بودند اما این واقعیات باید به گوش نسل جوان امروز که در آن دوران نبودند برسد.

باید با مطابقت دادن وضعیت پشت جبهه‌ها، قبل از جنگ و ابتدای جنگ مظلومیت مردم به ویژه رزمندگان اسلام را به نسل جوان منتقل دهیم تا قدردان زحمات آنان باشند.

باید توجه کنیم که ارزش‌های دفاع مقدس از مهم‌ترین ارزش‌های دینی و ملی ما ایرانیان است.

در ابتدای دهه شصت یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات تاریخ انقلاب اسلامی روی داد و بنی صدر رئیس جمهور وقت ایران با لباس مبدل به همراه مسعود رجوی سرکرده منافقین از ایران گریخت.

وقتی که فرماندهی جنگ دست بنی صدر بود عملکردش سراسر خیانت به جنگ و ملت ایران بود چرا که او باعث کند شدن حرکت رزمندگان اسلام و باعث پیشروی دشمن تا به دندان مسلح می‌شد.

او اجازه نمی‌داد که نیروهای مردمی سپاه و بخش عمده‌ای از ارتش وارد جنگ شوند و آن دسته از نیروهایی را می‌فرستاد که کمترین تأثیر گذاری را در جنگ دارند.

پس از رأی مجلس مبنی بر عدم کفایت رئیس جمهور صادر شد امام خمینی (ره) اقدامی سرنوشت ساز را گرفتند که نقطه عطفی در تاریخ جنگ بود.

آن پیام مبنی بر به کار گیری جوانان در جنگ بود و عملیات‌های بزرگ رزمندگان اسلام در زمان جنگ مانند طریق القدس (آزادسازی بستان)، فتح المبین (آزاد سازی قسمت‌هایی از شوش) و عملیات الی بیت المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد نمونه‌ای از حضور جوانان ما در جنگ تحمیلی بود.

تسنیم: در میان صحبت‌ها به عملیات الی بیت المقدس اشاره کردید، اسم اصلی این عملیات بیت المقدس یا الی بیت المقدس است؟

سردار یوسفی: به نکته خوبی اشاره کردید چرا که ما در دوران جنگ برای نام گذاری عملیات‌ها از 2 سوژه معنوی و دینی استفاده می‌کردیم.

مانند عملیات فتح المبین، نام این عملیات برگرفته از قرآن کریم است و نگاه ما دینی بود، اما درباره عملیات الی بیت المقدس، باید بگویم پیام اصلی انقلاب ما آزاد سازی قدس است.

البته انگیزه ما برای حضور در جنگ انگیزه ملی هم بود و بحث‌های معنوی و ملی با هم منافاتی ندارد بلکه بحث‌های ملی موقعی ارزش پیدا می‌کند که ریشه آن دینی و معنوی باشد.

تسنیم: برخی معتقد هستند که ایران می‌توانست پس از عملیات الی بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر جنگ را به پایان برساند، نظر شما در این باره چیست؟

سردار یوسفی: با مرور تاریخ دفاع مقدس به این نتیجه می‌رسیم که آیا می‌شد پس از پایان عملیات الی بیت المقدس جنگ را تمام کرد یا خیر؟

با بررسی شرایط پس از انجام عملیات الی بیت المقدس متوجه می‌شویم که نمی‌شد جنگ را در آن برهه زمانی متوقف شود چرا که هنوز زمین‌های ما مورد تصرف عراق بودند.

باید به این مسئله هم توجه کنیم که مگر دشمن بعثی برای حمله به ایران از قطعنامه‌های بین المللی دستور گرفته بود که بخواهد با یک قطعنامه زمین‌های تحت اشغال خود را به ایران پس دهد؟

دومین دلیل این است که صدام حسین اعلام کرده بود که اگر ایرانی‌ها خرمشهر را پس گرفتند من کلید بصره را به آن‌ها می‌دهم و خود صدام این خطر را احساس کرده بود و به همین دلیل بهترین راه برای صدام توقف جنگ در آن موقعیت بود.

البته این توقف همیشگی نبود و آن‌ها می‌خواستند از این توقف استفاده کنند و با تجهیز نیروهای خود قوی‌تر از قبل دوباره حمله‌های خود را آغاز کنند.

نکته سوم این بود که عراق با توپ و موشک مناطق ما را در دسترسی حملات خود داشت و به راحتی می‌توانست هر وقت اراده کند دوباره مناطق ما را بمباران کند.

حال با توجه به این 3 نکته اساسی آیا منطقی بود ما جنگ را متوقف کنیم؟ هر عقل سلیمی با بررسی این مسائل به این نتیجه می‌رسد که ادامه دادن جنگ بهترین کار بود.

و همه هم متوجه شدند که پس از مقاومت 8 ساله رزمندگان اسلام در برابر دشمن بعثی، عراق مجبور شد همه شرایط ایران را برای پایان جنگ بپذیرد و با ذلت تعیین متجاوز، قرارداد 1975 الجزایر و تقبل همه خسارت‌ها را پذیرفت.

تسنیم: چرا امام خمینی (ره) از عبارت جام زهر برای پذیرش قطعنامه 598 استفاده کرد؟

سردار یوسفی: روح مردانگی و آزادگی امام خمینی (ره) چیزی مربوط به جنگ نبود و روح شهادت در طلبی از پدر ایشان در خون امام جریان داشت.

امام از کودکی در حال مبارزه با طاغوت بود این روح اجازه نمی‌داد که غیر از مبارزه و پیکار با طاغوت چیزی را بپذیرد.

این به خاطر تقابل دو چیز بود روح مبارزه با طاغوت که بعد از پیروزی انقلاب به دفاع تقابل داشت باید تعطیل می‌شد و قطعنامه چیزی نبود که در سخنان امام باشد و اگر به دنبال توافق برای پایان جنگ بود پس از عملیات الی بیت المقدس توافق می‌کرد.

و امام خمینی (ره) را به کار گیری عبارت جام زهرآگین نشان داد که این توافق علی رغم میل باطنی ایشان است.

تسنیم: دستاوردهای 8 سال دفاع مقدس چه بود؟

سردار یوسفی: دستاوردهای زیادی از این دفاع نصیب کشور شد که به 3 مورد اساسی اشاره می‌کنم.

نخست امنیت، قبل از جنگ تحمیلی نیروهای تجزیه طلب امنیت مردم را در غرب به خطر انداخته بودند و قتل و ترور به زور مردم را همراه خود می‌کردند و حتی دختران آن‌ها را به ازدواج مجبور می‌کردند.

ما در راه ترور و مبارزه با نیروهای تجزیه طلب داخلی مانند کوموله و دموکرات‌ها شهیدان زیادی تقدیم کردیم که امروزه به لطف خدا شاهد فعالیت آن‌ها در داخل کشور نیستیم.

دومین دستاوردی که 8 سال دفاع مقدس برای ما داشت، اعتماد به نفس به جا مانده از رشادت رزمندگان اسلام بود و سبب شده که جوانان امروز ما با اتکا به‌‌ همان اعتماد به نفس در همه جهات علمی، فرهنگی و اقتصادی خوش بدرخشند.

امروز اگر مسئولان ما در مجامع بین المللی ظاهر می‌شوند و قدرت از حقوق مردم ایران اسلامی دفاع می‌کنند حاصل آن دفاع جانانه بود.

سومین دستاورد جنگ تحمیلی عزت نفسی است که برای ما به جا مانده و امروز با عزتی که از دیروز برای ما به وجود آمد توانستند در فناوری‌های هسته‌ای، نانو و سایر بحث‌های علمی عزتمند ظاهر شوند.

توجه کنید که امروز قدرت ایران برای همه آشکار شده و برای حل معضلات منطقه و جهان باید ایران حضور پیدا کند.

آیا جوانان ما می‌توانند مانند جوانان دیروز از کشور دفاع کنند؟

سردار یوسفی: گرچه جوانان ما از نظر اجتماعی نسبت به جوانان دیروز تغییر پیدا کرده‌اند اما من موافق این تعبیر نیستم که جوان امروز مانند جوان دیروز نیست.

من معتقد هستم هر کجا که توانستیم با این نسل به درستی کار کنیم جواب مثبت داده و مفید بود و هر کجا که خوب کار نکردیم فاصله ایجاده شده است.

اگر به تاریخ انقلاب برگردیم می‌بینیم که عناصر اصلی پیروزی انقلاب اسلامی جوانانی بودند که با کفش‌های بیتلی، یقه‌های باز و موهای فر کرده در راهپیمایی‌ها و تظاهرات‌ها حضور پیدا می‌کردند.

در جنگ تحمیلی هم افرادی داشتیم که همه بدن‌هایشان پر از خالکوبی بود و از رزمندگان قول گرفته بودند که در صورت شهادت بدنشان را جلوی دید دیگران نشان ندهند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای تعبیر قشنگی در این باره دارند که مظمون آن به این شکل است؛ شما فکر می‌کنید اگر فردا تهدیدی شود چه کسانی مقاومت می‌کنند؟ بعد با کمی مکث فرمودند همین جوانانی که در کوچه و خیابان هستند.

پس باید بدانیم قلب این جوانان پاک است و اگر بتونیم با آن‌ها به درستی رفتار کنیم بزرگ‌ترین سرمایه‌های کشور می‌شوند.

حلقه اتصال این دستاورد‌ها با نسل فعلی هر جا خوب صورت گرفته، موفقیت‌هایی حاصل شده و هر جا که به این ارزش‌ها تمسک کردیم موفق شدیم.

رزمندگان بسیاری داشتیم که از کلاس درس و دانشگاه راهی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل رفتند و شاید اگر آن تکلیف دینی نبود می‌توانستند در کلاس درس موفقیت‌های بیشتری کسب کنند به همین دلیل شهدا بهترین الگو برای جوانان امروز ما هستند و باید به این ارزش‌ها توجه ویژه‌ای شود.

تسنیم: چگونه می‌توان از شهدا الگو گرفت و راه‌شان را ادامه داد؟

سردار یوسفی: پیام شهدا در وصیت نامه‌هایی که از آنان به جا مانده قابل دسترسی است و این پیام‌ها محدود به دوره خاصی نیست و قابل بهره برداری در همه دوران‌ها و برای همه است.

وصیت شهدا خارج از دین اسلام نیست و توصیه‌هایشان در موضوعات ولایت فقیه، حجاب، احترام به والدین، و دفاع از مملکت و اسلام همه توصیه‌های قرآن است و نسل‌های سوم، چهارم و آینده باید با استاده از این پیام‌ها اسباب موفقیت خود و کشور را فراهم کنند.

تسنیم: اگر نکته‌ای دارید عنوان کنید؟

سردار یوسفی: ممنون از خبرگزاری تسنیم به دلیل ورود به مباحث ارزشی و دفاع از هویت ایرانی – اسلامی و امیدوارم مسئولان با برطرف ساختن مشکلات جوانان بتوانند نقش این جوانان را در کشور پر رنگ‌تر کنند.

باید اضافه کنم که امام خمینی (ره) در بحرانی‌ترین مواقع به همین جوانان اعتماد کرده‌اند و نتیجه آن پیروزی ما در جبهه‌های نبرد بود.

امروزه پیشرفت علمی ما مرهون حضور این جوانان است و باید به آن‌ها اعتماد کنیم و راهی جز این نداریم، این موارد دغدغه‌های مقام معظم رهبری هم است و باید بیش از پیش به این موضوعات توجه شود.

گفت‌و‌گو از سید علیرضا شریفی

انتهای پیام/


تسنیم

دیالکتیک

سید علیرضا شریفی

مهر ماه 93

گفتگوی تفصیلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطالب و نوشته‌های اخیر | آرشیو

تعلق

تعلق

طبیعی است که اهواز مشکلات زیادی در حوزه‌های مختلفی دارد اما آیا تاکنون مردم برای دفع آب‌های سطحی مطالبه عمومی انجام دادند؟ آیا از مدیرانی که در گذشته‌ پروژه‌های ناقصی در این حوزه انجام دادند شکایت شده است؟ طبیعی است در صورتی که مردم این موضوعات را مطالبه نکنند هیچ‌وقت این مشکلات رفع نمی‌شود.

سلاح غیرمجاز بلای جان خوزستانی‌ها

سلاح غیرمجاز بلای جان خوزستانی‌ها

در برخی از شهرهای خوزستان آن‌چنان استفاده از سلاح و تیراندازی عادی شده است که شب‌ها شنیدن صدای ممتد تیراندازی به امری طبیعی برای مردم تبدیل‌شده است.

مدیرانی که پس از 226 هفته وعده یک هفته‌ای روحانی را محقق نکردند

مدیرانی که پس از 226 هفته وعده یک هفته‌ای روحانی را محقق نکردند

رئیس جمهور در 24 دی 92 از رسیدن آب شرب سالم به اهواز طی یک هفته خبر داد ولی مردم اهواز با گذشت 226 هفته از این وعده هنوز نتوانسته‌اند طعم آب سالم را بچشند و مدیران شرکت آبفا معتقدند که فرسودگی شبکه توزیع عامل این موضوع است.

چرا حادثه تروریستی اهواز رخ داد؛ استاندار پاسخگو باشد

چرا حادثه تروریستی اهواز رخ داد؛ استاندار پاسخگو باشد

هرچند در حادثه تروریستی اهواز افراد زیادی باید پاسخگو باشند اما قطعا استاندار خوزستان ومعاونان سیاسی - اجتماعی و امنیتی وی باید در برابر کوتاهی‌های انجام شده در بلاتکلیف بودن وضعیت فرمانداری اهواز در ۱۸ ماه گذشته و عدم پیش بینی و پیشگیری از معضلات امنیتی استان پاسخگو باشند.

غم نان در قطب تولید گندم کشور

غم نان در قطب تولید گندم کشور

خوزستان با تولید گندم مورد نیاز 12 میلیون و 500 هزار نفر نقش اساسی در تأمین امنیت غذایی کشور دارد اما با این وجود مردم خوزستان با معضل نبود امنیت غذایی مواجه هستند که عمده آن به مسائل معیشتی باز می‌گردد.

لزوم محاکمه کلانتری به دلیل تضییع حقوق عمومی

لزوم محاکمه کلانتری به دلیل تضییع حقوق عمومی

دو‌ روز پیش نامه محرمانه عیسی کلانتری برای انتقال آب کارون افشا شد و‌ روز گذشته کلانتری به دل کارون هجوم‌ برد تا قضیه انتقال آب کارون، ماست مالی شود.

آقای کلانتری، دعاکنید سیل هم برای پرآب شدن کویر بیاید

آقای کلانتری، دعاکنید سیل هم برای پرآب شدن کویر بیاید

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست رو گذشته در حاشیه نخستین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی با موضوع آلودگی هوا گفت: دعا کنید باد بیاید تا آلودگی‌ها را ببرد.

لزوم پیگیری مطالبات مردمی از شورا و شهرداری اهواز توسط جمنا

لزوم پیگیری مطالبات مردمی از شورا و شهرداری اهواز توسط جمنا

با توجه به پیروزی 8 نفر از کاندیداهای مورد حمایت جمنا در انتخابات شورای شهر اهواز، انتظار می‌رود که جمنا خواسته‌های مردم را از شورا و شهرداری پیگیری کند.

اظهار عجز روحانی از حل مشکلات اقتصادی

اظهار عجز روحانی از حل مشکلات اقتصادی

اظهار عجز روز گذشته روحانی از حل مشکلات اقتصادی نشان داد که رقیب روحانی در انتخابات آینده کارنامه پر از خالی اوست.

خوزستان، پرورش دهنده کاندیداهای ریاست جمهوری!

خوزستان، پرورش دهنده کاندیداهای ریاست جمهوری!

انتخابات ریاست جمهوری به نوعی مهم‌ترین انتخابات کشور است که طی آن فردی به عنوان رئیس جمهور ایران به مدت 4 سال انتخاب می‌شود و با سکانداری قوه مجریه قرار است کشور را اداره کند.