کاهش آهنگ طلاق در خوزستان با آموزش مهارت‌های ارتباطی

- سیدعلیرضا شریفی

موافقین ۰ مخالفین ۰
کاهش آهنگ طلاق در خوزستان با آموزش مهارت‌های ارتباطی

کارشناسان معتقدند که کاهش آمار طلاق نیازمند برگزاری کلاس‌های اموزشی در زمینه مهارت‌های ارتباطی و حقوقی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، طلاق به معنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن همسران از یکدیگر است و در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوجین در هنگام ازدواج وجود داشته از میان می‌رود. طلاق معمولاً وقتی اتفاق می‌افتد که استحکام رابطه زناشویی از بین می‌رود و میان زوجین ناسازگاری و تنش وجود دارد.

متأسفانه چندسالی است که در کشور روند افزایش طلاق و کاهش ازدواج مشاهده شده که در صورت ادامه این روند برخی از معضلات اجتماعی پدیدار می‌شوند.

آمار طلاق در ایران مسئله جدیدی نیست. بارها آماری از تعداد عجیب طلاق در سال و ماه و حتی ساعت منتشر شده است و نشان می‌دهد زندگی‌های مشترک در ایران دیگر چندان دوامی ندارند و کم کم باید ۴۰،۵۰ سال زندگی مشترکی که بین پدربزرگ و مادربزرگ‌هایمان می‌دیدیم به فراموشی بسپاریم. آخرین آماری که در سایت سازمان ثبت احوال منتشر شده نشان می‌دهد به ازای هر 3.9 ازدواج یک مورد طلاق در کشور رخ داده است‎ .‎

بنا بر آخرین آمار ارائه شده از سوی مسؤولان خوزستانی، این استان در رتبه 22 طلاق در کشور قرار دارد و در سال 95 حدود 8 هزار و در سال گذشته حدود 10 هزار واقعه طلاق به ثبت رسیده است.

ثبت 4577 واقعه طلاق در 6 ماه سال 97

مدیرکل ثبت احوال خوزستان در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: خوزستان در بحث آمار ازدواج جزو 10 استان اول کشور و در طلاق نیز جزو 10 استان آخر کشور است که این آمار قابل قبول است.

بهنام مریدی با بیان اینکه میانگین ازدواج در استان خوزستان خوب است، می‌افزاید: بر اساس میانگین کشوری به ازای هر هزار نفر 4.5 مورد ازدواج ثبت می شود که این آمار در استان به ازای هر هزار نفر 6 ازدواج است.

وی بیان می‌کند: میانگین سن ازدواج در بین زنان خوزستانی در حال حاضر 24 سال است که این شاخص قبلا 20 سال بود و این سن دربین مردها در خوزستان هم 28سال است که قبلا 24 سال بوده است.

مدیرکل ثبت احوال خوزستان عنوان می‌کند: در نیمه اول امسال تعداد 24 هزارو789 واقعه ازدواج و تعداد  4 هزارو 577  واقعه طلاق ثبت شده است.

عمده‌ترین علل طلاق در خوزستان

معاون اجتماعی بهزیستی استان خوزستان تأکید می‌کند که تنها راه کاهش طلاق در خوزستان آموزش مهارت‌های زندگی به جوانان و آموزش فرزند پروری به خانواده‌ها است. محمدرضا عباسی معتقد است: عوامل طلاق در خوزستان مختلف است مانند دخالت بزرگان، اعتیاد و ناباروری اما تنها عاملی که منجر به واکنش بد زوجین در زندگی می‌شود این است که نمی‌دانند در مواقع بروز مشکل در زندگی چه برخوردی باید داشته باشند.

وی عنوان می‌کند: نمی‌توان آمار طلاق را در جامعه به صفر رساند چرا که ممکن است طلاق در برخی از مواقع به سود طرفین باشد اما باید مهارت‌های زندگی در مدارس، دانشگاه‌ها و اجتماع توسط ادارات کل ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و سازمان تبلیغات اسلامی به جوانان و نوجوانان آموزش داده شود.

وی تصریح می‌کند: مشکلی که امروز گریبانگیر جوانان ما شده این است که آنها به دلیل نداشتن مهارت‌های زندگی مسئولیت گریز شده‌اند و این سبب افزایش ناهنجاری‌ها در زندگی زناشویی می‌شود.

معاون اجتماعی بهزیستی خوزستان می‌افزاید: ما باید به جوانان آموزش بدهیم که در هنگام اعتیاد همسر، دخالت بزرگان و خانواده‌ها و ناباروری چگونه برخوردی داشته باشیم که هم مشکل رفع شود و هم ادب را در برابر آنها حفظ کنیم.

زوجین از صحبت مشترک عاجزند

یک کارشناس مسائل اجتماعی به فارس می‌گوید: سال‌ها است که همه کارشناسان و مسؤولان به این موضوع واقف هستند که نداشتن مهارت زندگی بین زوجین یکی از مهم‌ترین علت‌های طلاق است اما متأسفانه هیچ‌گاه اراده عملی برای حل این مشکل نشان ندادند و همین مسئله‌ای شده که مشکلات ما در حوزه زندگی مشترک زیاد باشد.

زهرا نواصر بیان می‌کند: یکی از عمده‌ترین مشکلی که بین زوجین در ابتدای زندگی وجود دارد این است که آنها قوانین ارتباطی را نمی‌دانند برای همین در اغلب اوقات یا نمی‌توانند با هم حرف بزنند و یا اینکه صحبت‌های دو طرف خیلی زود به پایان می‌رسد در صورتی که برای رسیدن به فهم مشترک درباره مسائل مختلف زوجین نیاز به صحبت‌های بیشتر دارند.

افزایش اطلاعات حقوقی طرفین

وی عنوان می‌کند: برای کاهش طلاق باید به سمت آموزش زوجین برویم و بهترین و موثرترین کار در زمینه آموزش در وضعیت فعلی، آموزش زوجین در موقع ثبت واقعه ازدواج است. کلاس‌های مشاوره فعلی در قبل از ثبت عقد، کاربردی نیستند و باید مدت زمان این کلاس‌ها را افزایش داد.

این کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه بسیاری از زوجین از وظایف خود آگاه نیستند، ادامه می‌دهد: بسیاری از تعاریف ارائه شده درباره وظایف زنان و مردان در زندگی مشترک ناقص هستند، مثلاً بسیاری از خانم‌ها معتقدند که کارهای خانه جزو وظایفشان نیست که البته این نگاه از نظر شرعی و قانونی درست است و بسیاری از آقایان معتقدند که کارهای خانه، کارهای زنانه هستند و مردان فقط باید در بیرون از منزل مشغول باشند. در حالی که اگر زوجین فهم مشترکی از زندگی متأهلی داشته باشند قدردان زحمات همسر خود در خانه و بیرون از خانه خواهند بود و به هم کمک می‌کردند.

وی می‌گوید: برای کاهش طلاق ما به غیر از مسائل زناشویی نیاز داریم که اطلاعات حقوقی طرفین را بالا ببریم؛ یعنی اگر طرفین از حقوق همسر خود مطلع باشند به حقوق او تعدی نمی‌کنند و حق رأی همسر خود را محترم می‌شمارند که همین مسئله می‌تواند سبب کاهش برخی از مشکلات باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، خانواده‎ها در سال‌های مختلف برای پیشگیری از طلاق فرزندان خود راه‌های مختلفی مانند افزایش مهریه و سخت گیری‌های پیش از ازدواج را امتحان کردند اما هیچ‌کدام از این راه‌ها برای تداوم زندگی مشترک نتیجه بخش نبود و روز به روز بر آمار طلاق افزوده شد.

باید توجه داشت که یکی از راه‌های جوان نگه داشتن جامعه است و پرداختن به این موضوع از این نظر اهمیت دارد که کشور برای رسیدن به افق‌های پیش رو نیاز به جمعیت جوان و اگاه دارد. کاهش طلاق نه با کلاس‌های مشاوره هنگام ثبت عقد میسر می‌شود و نه با همایش‌های روانشناسی یک ساعته، بلکه کاهش این آمار نیازمند یک برنامه ریزی بلندمدت در زمینه آموزش مهارت‌های ارتباطی است.

انتهای پیام/

دی ماه 97

دیالکتیک

سید علیرضا شریفی

فارس

گزارش اجتماعی

گزارش خبری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطالب و نوشته‌های اخیر | آرشیو

تعلق

تعلق

طبیعی است که اهواز مشکلات زیادی در حوزه‌های مختلفی دارد اما آیا تاکنون مردم برای دفع آب‌های سطحی مطالبه عمومی انجام دادند؟ آیا از مدیرانی که در گذشته‌ پروژه‌های ناقصی در این حوزه انجام دادند شکایت شده است؟ طبیعی است در صورتی که مردم این موضوعات را مطالبه نکنند هیچ‌وقت این مشکلات رفع نمی‌شود.

سلاح غیرمجاز بلای جان خوزستانی‌ها

سلاح غیرمجاز بلای جان خوزستانی‌ها

در برخی از شهرهای خوزستان آن‌چنان استفاده از سلاح و تیراندازی عادی شده است که شب‌ها شنیدن صدای ممتد تیراندازی به امری طبیعی برای مردم تبدیل‌شده است.

مدیرانی که پس از 226 هفته وعده یک هفته‌ای روحانی را محقق نکردند

مدیرانی که پس از 226 هفته وعده یک هفته‌ای روحانی را محقق نکردند

رئیس جمهور در 24 دی 92 از رسیدن آب شرب سالم به اهواز طی یک هفته خبر داد ولی مردم اهواز با گذشت 226 هفته از این وعده هنوز نتوانسته‌اند طعم آب سالم را بچشند و مدیران شرکت آبفا معتقدند که فرسودگی شبکه توزیع عامل این موضوع است.

چرا حادثه تروریستی اهواز رخ داد؛ استاندار پاسخگو باشد

چرا حادثه تروریستی اهواز رخ داد؛ استاندار پاسخگو باشد

هرچند در حادثه تروریستی اهواز افراد زیادی باید پاسخگو باشند اما قطعا استاندار خوزستان ومعاونان سیاسی - اجتماعی و امنیتی وی باید در برابر کوتاهی‌های انجام شده در بلاتکلیف بودن وضعیت فرمانداری اهواز در ۱۸ ماه گذشته و عدم پیش بینی و پیشگیری از معضلات امنیتی استان پاسخگو باشند.

غم نان در قطب تولید گندم کشور

غم نان در قطب تولید گندم کشور

خوزستان با تولید گندم مورد نیاز 12 میلیون و 500 هزار نفر نقش اساسی در تأمین امنیت غذایی کشور دارد اما با این وجود مردم خوزستان با معضل نبود امنیت غذایی مواجه هستند که عمده آن به مسائل معیشتی باز می‌گردد.

لزوم محاکمه کلانتری به دلیل تضییع حقوق عمومی

لزوم محاکمه کلانتری به دلیل تضییع حقوق عمومی

دو‌ روز پیش نامه محرمانه عیسی کلانتری برای انتقال آب کارون افشا شد و‌ روز گذشته کلانتری به دل کارون هجوم‌ برد تا قضیه انتقال آب کارون، ماست مالی شود.

آقای کلانتری، دعاکنید سیل هم برای پرآب شدن کویر بیاید

آقای کلانتری، دعاکنید سیل هم برای پرآب شدن کویر بیاید

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست رو گذشته در حاشیه نخستین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی با موضوع آلودگی هوا گفت: دعا کنید باد بیاید تا آلودگی‌ها را ببرد.

لزوم پیگیری مطالبات مردمی از شورا و شهرداری اهواز توسط جمنا

لزوم پیگیری مطالبات مردمی از شورا و شهرداری اهواز توسط جمنا

با توجه به پیروزی 8 نفر از کاندیداهای مورد حمایت جمنا در انتخابات شورای شهر اهواز، انتظار می‌رود که جمنا خواسته‌های مردم را از شورا و شهرداری پیگیری کند.

اظهار عجز روحانی از حل مشکلات اقتصادی

اظهار عجز روحانی از حل مشکلات اقتصادی

اظهار عجز روز گذشته روحانی از حل مشکلات اقتصادی نشان داد که رقیب روحانی در انتخابات آینده کارنامه پر از خالی اوست.

خوزستان، پرورش دهنده کاندیداهای ریاست جمهوری!

خوزستان، پرورش دهنده کاندیداهای ریاست جمهوری!

انتخابات ریاست جمهوری به نوعی مهم‌ترین انتخابات کشور است که طی آن فردی به عنوان رئیس جمهور ایران به مدت 4 سال انتخاب می‌شود و با سکانداری قوه مجریه قرار است کشور را اداره کند.