گرد و غبار فراموشی بر بودجه گرد و غبار خوزستان

- سیدعلیرضا شریفی

موافقین ۰ مخالفین ۰
گرد و غبار فراموشی بر بودجه گرد و غبار خوزستان
یکی از راه‌های افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه در خوزستان مشخص شدن نیازهای بازار کار برای جهت دهی تحصیل و کسب مهارت جوانان است.

به گزارش رهیاب، امار اشتغال در خوزستان همواره مورد مناقشه مسئولان استانی و ملی بوده و هر چند یکبار آمار متفاوتی درباره میزان افراد بیکاری در خوزستان منتشر می‌شود؛ چندی پیش هوشمند صفایی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان 40 درصد بیکاران خوزستانی را افراد دارای تحصیلات دانشگاهی دانست که اکثر آنها مهارت‌های مرتبط با رشته تحصیلی خود را فرا نگرفته‌اند.

وی می‌افزاید: یکی از نقاط ضعف دانشگاه‌های کشور بی توجهی به آموزش‌های عملی و توجه بیش از اندازه به آموزش‌های تئوری است. در روزهای گذشته 10 فارغ التحصیل رشته مکانیک را به بازار کار معرفی کردیم اما بعد از ازمون مشخص شد که آنها مهارت متناسب با مدرک تحصیلی خود ندارند.

رفع مشکل بیکاری در خوزستان مشروط به...

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در پاسخ به این پرسش که راه رفع مشکلات اشتغال و مهارت اموزی به جوانان چیست، اظهار داشت: باید مسئولان اموزش عالی کشور، آموزش‌های خود را براساس طرح‌های آمایش سرزمینی گسترش دهند.

وی خوزستان را دارای ظرفیت‌های بی‌شمار در نفت، گاز، پتروشیمی و کشاورزی می‌داند و معتقد است اگر مهارت اموزی به جوانان در این صنایع مورد توجه قرار گیرد می‌توان مشکل بیکاری جوانان را رفع کرد.

صفایی مشکل دیگر استان در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه را روی آوردن خوزستانی‌ها به «رشته‌های نظری» می‌داند و تصریح می‌کند: همچنین باید توجه کنیم که دانشجویان ما بعد از فارغ التحصیلی باید در کلاس‌های فنی و حرفه‌ای ثبت نام کنند تا مهارت‌های لازم را فرا گیرند و این یکی از نقاط ضعف ما در آموزش عالی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان درباره دغدغه جوانان خوزستانی مبنی بر به کار گیری غیربومی‌ها عنوان می‌کند: مسئولان استانی عزم جدی برای اصلا الگوی اشتغال در خوزستان دارند تا فرصت‌های شغلی استان نصیب بومی‌ها شود اما باید توجه کنیم که این امر فقط با داشتن جوانان متخصص و با مهارت محقق می‌شود.

هشدار درباره روند فزاینده بیکاری

وی هشداری هم درباره میزان بیکاری در آینده می‌دهد که اگر نحوه اموزش‌ها با نیازهای استان در صنعت همگام نشود باید منتظر بیکاری فزاینده در استان باشیم چرا که دلیل استخدام غیربومی‌ها تخصص آنها است.

بابک مختاری رئیس پارک علم و فناوری خوزستان در گفتگو با رهیاب دولتی بودن اقتصاد در استان را یکی از موانع بزرگ در ایده پردازی می‌داند و اضافه می‌کند: اکثر ایده‌های مبتکران خوزستانی در حوزه فولاد، نفت و حفاری است و با توجه به ساز و کار ادارات دولتی تعداد کمی از این ایده‌ها عملی می‌شود.

وی موفق ترین شرکت‌های دانش بنیان در خوزستان را در حوزه کشاورزی می‌داند که ارتباط با بخش خصوصی سبب افزایش بهره وری در آنها شده‌اند؛ بخص خصوصی برای ارتباط با افراد متخصص درنگ نمی‌کند چون می‌خواهد در کمترین زمان بیشترین سود را کسب کند به همین دلیل بسیاری از ساز و کارهای اضافی را حذف می‌کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز مبتنی بودن اموزش‌ها در کشور بر «حافظه پروری را یکی از معضلات بزرگ می‌داند و معتقد است: اگر در این مدت به سمت و سوی آموزش‌های خلاقیت محور گام بر می‎‌داشتیم، می‌توانستیم موفق‌تر عمل کنیم.

مختاری در پاسخ به این پرسش که چرا هنوز در استان خوزستان ارتباط خوبی بین صنعت و دانشگاه ایجاد نشده‌است، تصریح می‌کند: موفقیت شرکت‌های دانش بنیان ارتباط خوب بین علم و صنعت است و پارک‌های علم و فناوری واسطه‌ای برای ارتباط این دو؛ متأسفانه دانشگاه‌ها در بسیاری از موارد پارک‌های علم و فناوری را رقیب خود می‌داند و این یکی از عوامل ارتباط ضعیف صنعت و دانشگاه است.

لزوم منتهی شدن مسیر علم به اشتغال

رضا میرانی، قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در گفتگو با رهیاب معتقد است که باید مسیر آموزش در دانشگاه‌های کشور منتهی به ایجاد اشتغال باشد و برای تحقق این موضوع باید نیازهای بازار کار در 10 سال آینده بررسی شود.

وی تحصیل دانشجویان در رشته‌هایی که نیاز بازار نیستند را هدر رفت عمر و تلف کردن ظرفیت‌های می‌داند و تأکید می‌کند: افزایش فارغ التحصیلان بیکار معضلات اجتماعی را افزایش می‌دهد به همین دلیل باید هدایت تحصیلی جوانان به صورت صحیح انجام شود.

قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان می‌کند: باید تعاملی بین سازمان فنی و حرفه‌ای، صنایع و دانشگاه‌ها ایجاد شود؛ هیچ سازمانی متولی ایجاد این ارتباط نیست و باید مسئولان در قبال فعالیت‌های اجتماعی احساس مسئولیت کنند تا با تعامل بتوانند نیازهای بازار کار را تأمین کنند و افراد به عنوان متخصص از دانشگاه خارج و وارد بازار کار شوند.

به گزارش رهیاب، یکی از بزرگ‌ترین معضلات و سردرگمی‌ها در استان مشخص نبودن نیاز بازار کار است که سبب شده جوانان برای تحصیل رو به رشته‌هایی بیاورند که یا بتوانند به عنوان فارغ التحصیل خارج شوند و یا نیاز بازار نیست؛ به نظر می‌رسد تهیه و تدوین «نیاز بازار خوزستان» یکی از کارهایی است که می‌تواند در جهت دهی جوانان برای کسب مهارت و ادامه تحصیل موثر باشد.

یکی از بزرگ ترین معضلات خوزستان بنا برگفته مسئولان استانی دولتی بودن 80 درصد اقتصاد خوزستان است که سبب جهت دهی ایده پردازی‌ها به سمت صنایع بزرگ مانند فولاد، نفت و حفاری شده است، مشخص شدن نیاز بازار کار در خوزستان می‌تواند ظرفیت های استان در بخش خصوصی را شکوفا کند و بسیاری از بیکاران را صاحب شغل کند.

انتهای پیام/


دیالکتیک

دی‌ماه 94

رهیاب

سید علیرضا شریفی

گزارش اجتماعی

نظرات (۱)

نشسته خنده
خدارو شکر که بین این همه 
یکی هم پیدا شد که به فکر مردم 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مطالب و نوشته‌های اخیر | آرشیو

تعلق

تعلق

طبیعی است که اهواز مشکلات زیادی در حوزه‌های مختلفی دارد اما آیا تاکنون مردم برای دفع آب‌های سطحی مطالبه عمومی انجام دادند؟ آیا از مدیرانی که در گذشته‌ پروژه‌های ناقصی در این حوزه انجام دادند شکایت شده است؟ طبیعی است در صورتی که مردم این موضوعات را مطالبه نکنند هیچ‌وقت این مشکلات رفع نمی‌شود.

سلاح غیرمجاز بلای جان خوزستانی‌ها

سلاح غیرمجاز بلای جان خوزستانی‌ها

در برخی از شهرهای خوزستان آن‌چنان استفاده از سلاح و تیراندازی عادی شده است که شب‌ها شنیدن صدای ممتد تیراندازی به امری طبیعی برای مردم تبدیل‌شده است.

مدیرانی که پس از 226 هفته وعده یک هفته‌ای روحانی را محقق نکردند

مدیرانی که پس از 226 هفته وعده یک هفته‌ای روحانی را محقق نکردند

رئیس جمهور در 24 دی 92 از رسیدن آب شرب سالم به اهواز طی یک هفته خبر داد ولی مردم اهواز با گذشت 226 هفته از این وعده هنوز نتوانسته‌اند طعم آب سالم را بچشند و مدیران شرکت آبفا معتقدند که فرسودگی شبکه توزیع عامل این موضوع است.

چرا حادثه تروریستی اهواز رخ داد؛ استاندار پاسخگو باشد

چرا حادثه تروریستی اهواز رخ داد؛ استاندار پاسخگو باشد

هرچند در حادثه تروریستی اهواز افراد زیادی باید پاسخگو باشند اما قطعا استاندار خوزستان ومعاونان سیاسی - اجتماعی و امنیتی وی باید در برابر کوتاهی‌های انجام شده در بلاتکلیف بودن وضعیت فرمانداری اهواز در ۱۸ ماه گذشته و عدم پیش بینی و پیشگیری از معضلات امنیتی استان پاسخگو باشند.

غم نان در قطب تولید گندم کشور

غم نان در قطب تولید گندم کشور

خوزستان با تولید گندم مورد نیاز 12 میلیون و 500 هزار نفر نقش اساسی در تأمین امنیت غذایی کشور دارد اما با این وجود مردم خوزستان با معضل نبود امنیت غذایی مواجه هستند که عمده آن به مسائل معیشتی باز می‌گردد.

لزوم محاکمه کلانتری به دلیل تضییع حقوق عمومی

لزوم محاکمه کلانتری به دلیل تضییع حقوق عمومی

دو‌ روز پیش نامه محرمانه عیسی کلانتری برای انتقال آب کارون افشا شد و‌ روز گذشته کلانتری به دل کارون هجوم‌ برد تا قضیه انتقال آب کارون، ماست مالی شود.

آقای کلانتری، دعاکنید سیل هم برای پرآب شدن کویر بیاید

آقای کلانتری، دعاکنید سیل هم برای پرآب شدن کویر بیاید

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست رو گذشته در حاشیه نخستین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی با موضوع آلودگی هوا گفت: دعا کنید باد بیاید تا آلودگی‌ها را ببرد.

لزوم پیگیری مطالبات مردمی از شورا و شهرداری اهواز توسط جمنا

لزوم پیگیری مطالبات مردمی از شورا و شهرداری اهواز توسط جمنا

با توجه به پیروزی 8 نفر از کاندیداهای مورد حمایت جمنا در انتخابات شورای شهر اهواز، انتظار می‌رود که جمنا خواسته‌های مردم را از شورا و شهرداری پیگیری کند.

اظهار عجز روحانی از حل مشکلات اقتصادی

اظهار عجز روحانی از حل مشکلات اقتصادی

اظهار عجز روز گذشته روحانی از حل مشکلات اقتصادی نشان داد که رقیب روحانی در انتخابات آینده کارنامه پر از خالی اوست.

خوزستان، پرورش دهنده کاندیداهای ریاست جمهوری!

خوزستان، پرورش دهنده کاندیداهای ریاست جمهوری!

انتخابات ریاست جمهوری به نوعی مهم‌ترین انتخابات کشور است که طی آن فردی به عنوان رئیس جمهور ایران به مدت 4 سال انتخاب می‌شود و با سکانداری قوه مجریه قرار است کشور را اداره کند.